10 173 läst ·
56 svar
10k läst
56 svar
Varför måste elproduktion och elkonsumtion alltid vara lika?
Hm.... Jag trodde att man faktiskt "körde ikapp" en underfrekvens men det kanske man inte gör längre.GK100 skrev:
Om du gjort ett besök i Råcksta lite längre tillbaks i tiden hade du kunnat se några klockor på kontrollrumsväggen där normal respektive ""synkron" tid visades. Det är därifrån tex Leifs uppfattning kommer om att reglera över tid så att inga större avvikelser förekom. Det finns ju inga fundamentala skäl att göra det men givetvis ok förr med många klockor drivna av synkrona motorer och kanske senare digitala med flankavkännande frekvensmätning som grund. Allt rent historiskt intressant knappast något annat.
Med Råcksta så menar du gamla huvudkontoret antar jag, inte det stora ställverket? Uppvuxen mellan dem....
Ja jag menar huvudkontoret. Att hålla frekvensen innebär ju att både ligga över och under börvärdet men ingen mening att aktivt söka utjämning över tid i sig. Så om något då en liten eftersläpning när det får "löpa fritt'.tommib skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Råcksta? Är inte Svk's huvudkontor i Sundbyberg? Jag var där rätt ofta i samband med ett större kabelprojekt och där fanns frekvensvisaren i foajen. En gång visade den 49.8 Hz eller så och jag sa till receptionisten, pekandes på mättavlan: Nu får ni lägga på ett kol! Människan fattade ingenting.
Det var före SvK-tiden när Vattenfall höll i de delarna.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
"Receptionisten" är en skyddsvakt, de har noll koll på frekvensreglering.T Thomas_Blekinge skrev:
I de lägen som man använde sig av växelström för mindre nät så var frekvensen av rätt underordnad betydelse. (Även om likspänning var tämligen vanligt)C clippan skrev:Fungerar det på samma sätt för små lokala elnät? Jag tänker att för länge sedan när elen började komma i bruk så fanns det väl inga stora elnät att tillgå.
Om man då i en by med 10-20 gårdar och någon liten industri kanske bestämde sig för att elektrifiera
området med ett lokalt elnät så började man med någon turbin/generator i ett litet vattenfall i en å och så kopplade man upp ett litet nät till intresserade.
Var det lika viktigt då med balans mellan produktion/konsumtion även i det lilla elnätet?
Och hur gjorde man då för att reglera det hela?
Den är till stor del av underordnad betydelse även idag i små fristående nät, typ när någon kör en gård på reservström så kan frekvensen variera rätt grovt.
Det är när man börjar koppla samman flera olika nät och generatorer som det är viktigt att hålla en stabil frekvens, då den inte kan skilja för mycket mellan de olika näten utan att man börjar få stora konsekvenser.
Fast frekvensen kan inte skilja mellan olika synkront sammankopplade när.Dowser4711 skrev:
Så det blir ju aldrig som du skriver, och större sammankopplade när stabiliserar sig på sätt och vis själva.
Är korrekt frekvens viktigt, Tja, någorlunda korrekt frekvens är viktigt.
Om frekvensen sjunker under nominella så kommer en effekt bli att t.ex roterande maskiner och transformatorer riskerar överhettning p.g.a full magnetisering inträffar innan det den elektriska strömmen vänder.
(Det här har något fint namn som jag glömt)
Detta kan hända med maskiner osv som kommer från USA eller något annat ställe där de har 60Hz.
PrecisMikael_L skrev:
Mja... när man börjar ha stora nätverk (utan tillräcklig svängmassa) räcker det inte riktigt.Mikael_L skrev:
Se bara nedträngningen av Spanien. Ett par stora bortfall av producenter ledde till att frekvensen i nätet började dippa för mycket med bortkoppling från övriga nät som följd.
Dvs, med tillräcklig svängmassa och "normala" förutsättningar så stämmer det du säger, men det är inte någon form av naturlag som är omöjlig att bryta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden