Då jag lyfter upp vattenlåset så är det direkt till avloppsröret alltså finns inget emellan låset och röret, ska det vara så, någon som vet?
För i min förra lägenhet så var det som en vit skål med ett hål men här är det direkt ner till en mörk metallrör?
Sidorna / hålkanten känns inte tätade mot själva badrumsgolvet utan man ser skikten plastmatta och betong …?

surris
B Blondno skrev:
Då jag lyfter upp vattenlåset så är det direkt till avloppsröret alltså finns inget emellan låset och röret, ska det vara så, någon som vet?
För i min förra lägenhet så var det som en vit skål med ett hål men här är det direkt ner till en mörk metallrör?
Sidorna / hålkanten känns inte tätade mot själva badrumsgolvet utan man ser skikten plastmatta och betong …?
Du får nog lägga upp en bild för en bedömning. Det finns många olika varianter och märken på golvbrunnar så alla ser inte likadana ut.

surris surris skrev:
Du får nog lägga upp en bild för en bedömning. Det finns många olika varianter och märken på golvbrunnar så alla ser inte likadana
surris surris skrev:
Du får nog lägga upp en bild för en bedömning. Det finns många olika varianter och märken på golvbrunnar så alla ser inte likadana ut.
okej förstår, kommer med bild senare, tack!

På din beskrivning låter det som en normal lösning, men det kan säkert vara fel också. Vattenlås är ofta kontruerade så att när du lyfter upp det så får du med skålen som tydligen var fast i ditt tidigare badrum.

Sedan när det gäller golvets anslutning till brunnen: Brunnens kant sakll igga i samma nivå som golvets tätskikt. Tätskiktet består av en folie och en gummidukt vid brunnen. Dessa är nedtryckta i brunnen och kläms mot insidan av brunnen av en klämring, som trycker ut mot brunnens väggar. Detta är den mest kritiska punkten i rummets tätskikt.

Sedan har du klinkers ovanpå tätskiktet, det skall kunna komma ned vatten genom fogarna i klinkersgolvet som kan rinna ovanpå tätskiktet och ned i brunnen. Rinna är lite överdrivet, det tar sig igenom fixet, "murbruket" som plattorna sitter fast med. Mer som en fuktvandring i sidled under plattorna.

Det väsentliga med vattenlås är att dte skall finnas en mängd vatten som hindrar luft från avloppet att komma upp. Det löses på lite olika sätt i olika vattenlås.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.