hempularen skrev:
Jag brukar faktiskt göra även den sista mätningen, att kolla att instrumentet fortfarande fungerar efter kontrollen.

Sedan tillkommer ytterligare ett par moment. Innan jagt vidrör en ledare som jag redan kollat. så brukar jag om möjligt kortsluta mot jord, och till sist bara nudda den med fingret, innan man tar ett grepp om den.

Och när man tar i något som rent hypotetiskt skulle kunna vara spänningsförande, så skall man undvika att gripa med handen. Man skall försöka bara ta i saken med fingertopparna, och tänka efter, vad händer om handen skulle krampa nu. OM man då får en stöt så skall fingrarna slinta, istället för att krama om föremålet. Då undviker man att fastna.
Att kortsluta är helt klart mycket farligt.

Det kan helt enkelt bli en djäkla smäll, och i exempelvis en mätartavla kan det bli så höga strömmar att det bildas en ljusbåge. Då är det helikopter till bränskadeavdelningen på närmsta regionsjukhus som gäller.

Jag har en bekant som kortslöt en vanlig 16 A matning av misstag och han såg ingenting under en bra stund efteråt. Bara tur att han inte förlorade synen.

Om inte det är avskräckande nog så visualisera elektrikern som fick en Helly-Hansen tröja insmält i huden på överkroppen.

Kortslut inte.

Faran är stor i äldre koplingsskåp där ett jobb på en spänningslös del kan sluta illa om elektrikern tappa ett verktyg mot det spänningsatta ofta oskyddade skensystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.