Jag tycker det ser ut som plattorna inte varit ordentligt nedtryckta. Det är väl meningen att kammarna med fix skall pressas ut helt så att det blir fix på hela plattan. Jag kan ha fel.

Hur ser undersidorna på plattorna ut ?
Ser ut som klassisk skinnbildning

Roland112 skrev:
om du vet vilket tätskikt de satt kan du ju kontakta LIP och höra vad de säger om fix som ser ut som den på bilden.
Bra idé, ska skicka bilderna dit och se vad de säger.

hempularen skrev:
Jag tycker det ser ut som plattorna inte varit ordentligt nedtryckta. Det är väl meningen att kammarna med fix skall pressas ut helt så att det blir fix på hela plattan. Jag kan ha fel.
Jag vet inte faktiskt hur det ska se ut. Kanske någon annan här på forumet vet?

Polos skrev:
Hur ser undersidorna på plattorna ut ?
Ser ut som klassisk skinnbildning
Plattorna har ett rutmönster under som jag antar är väldigt vanligt. Det finns inte ett spår av fix när man vänder på de plattor som lossnat, de är helt rena.

Claes Sörmland
Plattornas rutmönster syns i fixet på bilden så de borde ha fått fäste i fixet. Uppförstorat:

Skärmavbild 2016-01-06 kl. 07.40.46.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Polos skinnbildning låter som en rimlig förklaring. Spricker inte cementbaserade massor just när de torkar för fort?

Är rätt säker på att det är skinnbildning, anledningen till sprickorna kan vara att fixet helt enkelt är ganska tjockt pga att man inte tryckt till plattorna. Tjocka lager fix spricker gärna, därför finns det speciellt fix om man ska lägga tex skiffer i olika tjocklekar

Kolla monteringsanvisningen på klinkerplattorna, de ser rätt stora ut? En del stora plattor måste man prima med fix på plattan för att de ska fästa. (Min bror råkade ut för att alla klinkerplattor i huset släppte efter ca 2 år, de reklamerade och sen fick plattsättaren göra om och göra rätt.

Vad har de använt för spackel? Har de väntat in torktiden på den?
Fix, har de använt ett som är gjort för granitkeramik? Iom att granitkeramik inte suger så behövs ett fix med "plast" i.

Claes Sörmland skrev:
Plattornas rutmönster syns i fixet på bilden så de borde ha fått fäste i fixet. Uppförstorat:

[bild]

Polos skinnbildning låter som en rimlig förklaring. Spricker inte cementbaserade massor just när de torkar för fort?
Japp mönstret syns tydligt i fixet men dock inget fix på plattan så teorin låter klart rimlig.

Cicaro skrev:
Kolla monteringsanvisningen på klinkerplattorna, de ser rätt stora ut? En del stora plattor måste man prima med fix på plattan för att de ska fästa. (Min bror råkade ut för att alla klinkerplattor i huset släppte efter ca 2 år, de reklamerade och sen fick plattsättaren göra om och göra rätt.
Det är stora plattor, 300x600 mm plattor, ska ta kontakt med Konradssons som levererat plattan och se vad de säger.

Nja prima med fix vet jag inte.... däremot så ska man bakstryka plattorna om man inte använder flytfix till så stora plattor
Men det var kanske det som menades

Kruille skrev:
Vad har de använt för spackel? Har de väntat in torktiden på den?
Fix, har de använt ett som är gjort för granitkeramik? Iom att granitkeramik inte suger så behövs ett fix med "plast" i.
Jag vet faktiskt inte vad de använt, får försöka ta reda på det om det inte framgår på fakturan. På något sätt så fäster inte plattan och rimligt kan ju vara att plattan och fixet inte är kompatibla med varann. Undra om det kan vara plattan de är fel på?

nino skrev:
Nja prima med fix vet jag inte.... däremot så ska man bakstryka plattorna om man inte använder flytfix till så stora plattor
Men det var kanske det som menades
Innebär "bakstryka" att man lägger fix på plattan också? I detta fall tycker jag det tydligt syns att det inte är gjort.

• Gilla
JanniceF
  • Laddar…
Hm mja jag är ingen plattsättare, Jag fick det beskrivet som prima, det som de glömt hos broder var att stryka fix på plattornas baksida och inte bara lägga fix på golvet och sen trycka dit plattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.