21 670 läst ·
44 svar
22k läst
44 svar
Varför lossnar klinkern i nytt badrum? Hjälp!
Moderator
· Stockholm
· 56 278 inlägg
Jag tycker det ser ut som plattorna inte varit ordentligt nedtryckta. Det är väl meningen att kammarna med fix skall pressas ut helt så att det blir fix på hela plattan. Jag kan ha fel.
Är rätt säker på att det är skinnbildning, anledningen till sprickorna kan vara att fixet helt enkelt är ganska tjockt pga att man inte tryckt till plattorna. Tjocka lager fix spricker gärna, därför finns det speciellt fix om man ska lägga tex skiffer i olika tjocklekar
Kolla monteringsanvisningen på klinkerplattorna, de ser rätt stora ut? En del stora plattor måste man prima med fix på plattan för att de ska fästa. (Min bror råkade ut för att alla klinkerplattor i huset släppte efter ca 2 år, de reklamerade och sen fick plattsättaren göra om och göra rätt.
Japp mönstret syns tydligt i fixet men dock inget fix på plattan så teorin låter klart rimlig.Claes Sörmland skrev:
Det är stora plattor, 300x600 mm plattor, ska ta kontakt med Konradssons som levererat plattan och se vad de säger.Cicaro skrev:
Jag vet faktiskt inte vad de använt, får försöka ta reda på det om det inte framgår på fakturan. På något sätt så fäster inte plattan och rimligt kan ju vara att plattan och fixet inte är kompatibla med varann. Undra om det kan vara plattan de är fel på?Kruille skrev: