1 656 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Varför låsa DC-brytaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Verkar vara ett typiskt exempel som skulle behöva tydligare regler eftersom insiktsfulla tolkningar uppenbarligen är en svår konst. Samtidigt får man inte vara för sträng och detaljerad då det kan orsaka orimliga kostnader.
Elektrikern i tråden verkar vara rädd för att slå till den där brytaren av misstag om man slinter med handen. Eller så har han andra skäl. Man kanske får börja där. Det är elektrikern som ska känna sig trygg, om det är vad han är ute efter.
Elektrikern i tråden verkar vara rädd för att slå till den där brytaren av misstag om man slinter med handen. Eller så har han andra skäl. Man kanske får börja där. Det är elektrikern som ska känna sig trygg, om det är vad han är ute efter.
Elektrikern verka inte rädd för att göra misstag utan han var rädd för att någon som inte begrep bättre skulle slå till DC-brytaren när han var ute och arbetade på anläggningen. Den respekterar jag till fullo. Än är inte den sista idioten född.
Tack för all uppbackning.
Tack för all uppbackning.
Verkar lite förvirrat. Det är lämpligare att använda frånskiljare på AC-sidan om det arbetas ute i anläggningen. Det är något du bör ha redan. I princip har man ingen större nytta av den på din bild om man inte ska arbeta i omformaren och då kommer givetvis även AC-brytningen in i bilden.K kegun skrev:
Är omformaren som oftast nätföljande och inte tänkt för ö-drift matar den inget om nätet bryts för arbete. Inget att bygga arbetssäkring på men ändå något som gör att flera fel krävs för farlig situation.
Och som sagt ser den ut att kunna vara låsbar kolla lite mer på den delen.
Klicka här för att svara
