Vad ska jag göra med mitt lilla källarförråd under mitt 1910-hus? I källarförrådet står min vattenpump och min värmepump. När det är vått ute, och regn, så blir det vått inne i källaren, även om regnet inte kommer in via trappen. Det är som betongväggarna släpper igenom vatten från marken. Har byggt en liten "farstu" till källardörren, men det har inte hjälpt alls. Efter några dagar försvinner vattnet av sig själv.
Gunilla

Kommer utifrån och väggen svettas igenom. hur har ni det med dräneringen, verkar som att den inta är bra och kanske inte finns tätskikt på grundens utsida. I äldre dagar var det asfalt på utsidan som skulle stoppa väta in.

J jonaserik skrev:
Kommer utifrån och väggen svettas igenom. hur har ni det med dräneringen, verkar som att den inta är bra och kanske inte finns tätskikt på grundens utsida. I äldre dagar var det asfalt på utsidan som skulle stoppa väta in.
Bra tips faktiskt! Tack!
Gunilla

Ej fungerande dränering kan vara en orsak.
Går stuprör ner i marken?
Kolla igenom isodräns monteringsanvisning för att få ett hum om dränering.

dränering spelar nog antagligen en ganska liten roll. Så gamla hus byggdes direkt på backen utan en enda tanke på att det ska vara torrt i källare och dylikt. Där förvarar man möjligen potatis.
Din gjutna källare suger helt enkelt vatten från omgivande mark, Det kommer den göra även om man dränerar på normalt vis. En sådan installation sänker inte på något vis nån grundvattennivån som många tror. På senare tid lärde man sig att bygga upp grunder med kapillärbrytande material. Upp till en halvmeter grövre material alltså och sen kanske även isolering på det. Sen gjöt man grund och källare och vad det nu än är.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.