Hej! Har köpt ny duschkabin och en ny blandare. Vi har gjort så som beskrivningen säger men ändå läcker det vatten från ena fästet, precis där blandarfästet möter duschväggen. Så vattnet läcker alltså ut på insidan av duschen. Vad tror ni det kan bero på? :) mvh Olivia

Düsseldorff
Ni har alltså installerat blandaren själva? Det kan vara allt från att ni dragit åt för löst till att ni dragit åt för hårt, att ni använt tejp eller lin eller vad ni råkade ha hemma. Berätta mer om vad ni gjort.

Edit: Komplettera gärna med bilder.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ni har alltså installerat blandaren själva? Det kan vara allt från att ni dragit åt för löst till att ni dragit åt för hårt, att ni använt tejp eller lin eller vad ni råkade ha hemma. Berätta mer om vad ni gjort.

Edit: Komplettera gärna med bilder.
Vi har både provat att dra åt hårt med tång och lagom hårt. Inte använt mer produker än det som följde med. Fixar bild så fort jag kan. Funderar på om packningsringarna sitter fel. Men vi har följt beskrivningen.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Första bilden där jag pekar, där läcker det vatten när vi spolad vatten. Sen kommer hylsan, mutter o sen en silvrig koppling. En bild på beskrivningen, det som är överstruket kan vi inte använda för den är för stor jämfört med den silvriga kopplingen. Samt sista bilden är på ett litet nät som vi fattar som ska sitta sist innan silvriga kopplingen skruvas dit.

• Hand pekar på område vid en termostatblandare där vatten läcker, med temperaturinställning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en silvrig koppling vid ett hål, vilket är platsen där det läcker vatten enligt beskrivningen.
    Skapa konto
  • Hand som håller en svart hylsa vid koppling på glasytan, fokus på området för vattenläckage.
    Skapa konto
  • En hand håller en silvrig koppling bredvid en svart hylsa och mutter på en vägg; del av ett VVS-system i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Instruktionsblad för duschblandare med termostat, visar sprängskiss av komponenter och text om installation och driftsförhållanden på flera språk.
    Skapa konto
  • En hand håller ett litet nätfilter som ska placeras innan den silvriga kopplingen vid ett vattenläckageprojekt i ett bygg- och renoveringsforum.
    Skapa konto
Olivia Högström Olivia Högström skrev:
Första bilden där jag pekar, där läcker det vatten när vi spolad vatten. Sen kommer hylsan, mutter o sen en silvrig koppling. En bild på beskrivningen, det som är överstruket kan vi inte använda för den är för stor jämfört med den silvriga kopplingen. Samt sista bilden är på ett litet nät som vi fattar som ska sitta sist innan silvriga kopplingen skruvas dit.

• Instruktionsblad för montering av duschblandare med termostat, som visar en sprängskiss av delarna och installationsanvisningar.
    Skapa konto
Düsseldorff
Okej det är alltså närmast väggen det läcker? Har ni provat att montera om blandaren? Att montera en blandare ska inte vara svårt så om ni följer instruktionen bör det funka.

Det finns ett helt gäng rörmokare här på forumet, får hoppas de dyker upp med tips.

Düsseldorff
Eller vänta, ni har alltså monterat kall- respektive varmvatten på olika sätt eller missförstår jag? Du har strukit över en del i instruktionen bara på ena sidan

Okej det är alltså närmast väggen det läcker? Har ni provat att montera om blandaren? Att montera en blandare ska inte vara svårt så om ni följer instruktionen bör det funka.

Det finns ett helt gäng rörmokare här på forumet, får hoppas de dyker upp med tips.
Ja men precis, närmast väggen på insidan läcker det. Ja vi kan prova att montera om blandaren igen/ Olivia

Eller vänta, ni har alltså monterat kall- respektive varmvatten på olika sätt eller missförstår jag? Du har strukit över en del i instruktionen bara på ena sidan
Nej kall och varmt sitter på rätt ställe :) det som jag gjorde ett kryss över är bara en kåpa som ska vara för att det ska se snyggt ut/täcka alla muttrar och grejer

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Olivia Högström Olivia Högström skrev:
Nej kall och varmt sitter på rätt ställe :) det som jag gjorde ett kryss över är bara en kåpa som ska vara för att det ska se snyggt ut/täcka alla muttrar och grejer
Okej fattar. Men börja med att börja om från början. Sannolikt har ju nåt hamnat på sniskan.

Okej fattar. Men börja med att börja om från början. Sannolikt har ju nåt hamnat på sniskan.
Absolut, testar igen :)

Den där kåpan som är skippad, det låter som lite för mycket sammanträffande att det är den sidan som läcker också. Detäör inte så att någon av packningarna skall täta mot den kåpan på något sätt?

Jag förstår inte riktigt beskrivningen. läcker det melloan plandaren ock kopplingspaketet, eller läcker det på väggsidan där slanganslutningen sitter?

Dui skriver att dte läcker när ni spolar, om det stämmer att dte inte läcker om ni inte spolar så låterrdet märkligt. De här kopplingarna har ju alltid tryck på sig oavsett om du spolar i blandaren,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.