Ja köpte LED lampor till bilen på Diodhuset.se över nätet, gjorde en direktbetalning via min bank.
Idag fick jag ett utdrag i postlådan att Klarna tagit kreditupplysning på mig i sammanband med det köpet.

Jag bryr mig inte att de tagit en, utan undrar varför ??

Så utomordentligt onödigt!

Om jag får gissa: för att de nu automatiskt skapat ett konto åt dig i sitt system, så att vid nästa köp kommer de föreslå att du köper på avbetalning.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
När får en kreditupplysning lämnas ut?
"Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att han eller hon ska ha eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller att han eller hon i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig."

Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?
"Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget. De ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade."

• Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
Du kommer säkert få ett autogiromeddelande från din bank med. Klarna var snälla nog att koppla mitt konto till autogiro när jag gjorde direktbetalning för att det skulle vara enklare nästa gång. Fick logga in på banken och plocka bort det...

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
hsd
Aha !!
Det måste undersökas
Kan man stoppa sådant, trodde att man måste godkänna autogiro

hsd hsd skrev:
Aha !!
Det måste undersökas
Kan man stoppa sådant, trodde att man måste godkänna autogiro
Ja, det måste man, men det går ju som sagt att ta bort också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.