S Stoner skrev:
(Framledningstemperaturem brukar inte vara så hög).
Växelventilen står halft öppen mot värmesystemet och då blir det varmt.

Tack för bra tips!! Jag motionerade den spaken, och nästa körning så följde returen med bra, ca 5 graders skillnad. Kändes hoppfullt att det var lösningen. Men kring 53 grader började uthastigheten öka mer än returen, och efter en kort stund var skillnaden över 10 grader, och då stannade kompressorn igen.

Jag ska motionera spaken lite mer, för att se om det blir bättre. Kanske lika bra försöka byta vöxelventilen?

S Stoner skrev:
Tack för bra tips!! Jag motionerade den spaken, och nästa körning så följde returen med bra, ca 5 graders skillnad. Kändes hoppfullt att det var lösningen. Men kring 53 grader började uthastigheten öka mer än returen, och efter en kort stund var skillnaden över 10 grader, och då stannade kompressorn igen.

Jag ska motionera spaken lite mer, för att se om det blir bättre. Kanske lika bra försöka byta vöxelventilen?
Du kan ta bort displayplåten genom att lossa på toraxskruvarna så ser du växelventilen och du har nog en (sorgebarnet honeywell) och du behöver bara byta insatsventilen och kan du byta hjul på bilen kan du byta insatsventilen.

• Honeywell VCZZ6000 ventilinsats med fjäder och bruna detaljer, avsedd för 3-vägsventil för DN20 och DN25.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Så här ser den ut.
Ett sådant byte ska inte vara några problem. :) Stort tack för hjälpen!!

• Bilden visar en kopparrörsanslutning till en fördelningsventil i brons för VVS-installation, som är monterad i ett trångt utrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S Stoner skrev:
Så här ser den ut.
Ett sådant byte ska inte vara några problem. :) Stort tack för hjälpen!!
Ja Du ser den vita nedanför den vita spaken och den trycker du in och vrider MOTURS så lossnar ställdonet och där ser du insatsventilen som du kan trycka nedåt med skruvmejsel så den fjädrar och ta lite 5-56 så håller den tills du beställer en ny och åker du förbi någon vvs affär så har dom insatsventilen som du ska ha.Den modellen du har heter honeywell 4012.

Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Toppen! Tack! Jag beställde nyss denna. Etiketten under Nibes påklistrade, verkar ju vara Honeywells original VCZZ6000.

• Förpackning med en växelventilsats RES.D från Nibe, artikelnummer 624888, etikett med text om Honeywells original VCZZ6000, köpt från VVShome.se.
    Skapa konto
S Stoner skrev:
Toppen! Tack! Jag beställde nyss denna. Etiketten under Nibes påklistrade, verkar ju vara Honeywells original VCZZ6000.
Ja du kommer få med en liten nyckel med i förpackningen som du använder och gängor ur insatsventilen. Glöm inte torka ur ventilhuset innan du monterar den nya och lufta efteråt så blir det bra.
Lycka till

• Gilla
Stoner
  • Laddar…
Återkoppling från TS: Efter byte av växelventil i BVP så fungerar det som det ska. Den har gått felfritt sedan några dagar innan jul nu (några veckor, alltså), så nu vågar jag dra en slutsats. :)
Tack för hjälp med detta!

• Gilla
DonPablo och 2 till
  • Laddar…
C
Tummen upp till NIBE för en vettigt prissatt reservdel jämfört med OEM.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.