304 720 läst ·
348 svar
305k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Fast med dagens så vanliga öppna planlösningar så kanske det spelar mindre roll om inte hela bottenvåningen har dubbelgips.D droopy skrev:
Dock blir det mer dämpat mellan rummen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Tveksamt om det går att mäta ens......En övertänd köksinredning bryr sig inte om dubbelgips på det viset. Hettan tänder det bakom ändå. Att skilja av brandceller i övrigt har ju lite andra syften. Det kan ju handla om att rädda 2/3 delar av en länga att brinna ner istället för allt.
Jag tror att brandceller i flerbostadshus i huvudsak finns för att ge människor i intilliggande lägenheter chans att hinna ta sig ut och/eller bli räddade av räddningstjänsten.
I andra hand är det för att minska spridningen så det finns en chans att rädda delar av byggnaden.
Jag håller med om det ganska meningslösa att ha dubbelgips för brandens skull på bara vissa väggar här och var inne i en brandcell. Det gör typ nästan ingen nytta innan man skapat en komplett brandcell, dvs IE30 eller IE60 eller nåt, för alla väggar, tak, golv samt dörrar.
I andra hand är det för att minska spridningen så det finns en chans att rädda delar av byggnaden.
Jag håller med om det ganska meningslösa att ha dubbelgips för brandens skull på bara vissa väggar här och var inne i en brandcell. Det gör typ nästan ingen nytta innan man skapat en komplett brandcell, dvs IE30 eller IE60 eller nåt, för alla väggar, tak, golv samt dörrar.
De gånger jag sett radhus brinna, vilket tyvärr är ett par tillfällen här i krokarna de senaste åren, så har branden spridit sig via vind och tak och brandkåren har fått fylla alla lägenheter med vatten ändå. Så det är nog precis som du säger. Det ger folk lite mer tid att ta sig ut.Mikael_L skrev:
Jag tror att brandceller i flerbostadshus i huvudsak finns för att ge människor i intilliggande lägenheter chans att hinna ta sig ut och/eller bli räddade av räddningstjänsten.
I andra hand är det för att minska spridningen så det finns en chans att rädda delar av byggnaden.
Jag håller med om det ganska meningslösa att ha dubbelgips för brandens skull på bara vissa väggar här och var inne i en brandcell. Det gör typ nästan ingen nytta innan man skapat en komplett brandcell, dvs IE30 eller IE60 eller nåt, för alla väggar, tak, golv samt dörrar.
Det där beror mest på gamla slappa normer för brandskydd.
När de radhusen byggdes krävdes det endast brandcellsavskiljning i väggar mellan lägenheter, det var inga krav på vindsutrymmet (det var ingen lägenhet ovanför).
Så det är därför som hela radhuslängor brinner ner idag, när brandkåren är framme efter 5 minuter efter larmet så brinner det i vinden över varje del av radhuset, och det blir omöjligt att rädda någon del av radhuset, åtminstone utan vattenskador som motsvarar totalskada.
Numera byggs det om i vindar på många radhuslängor, det sätts upp brandavskiljande väggar där.
När de radhusen byggdes krävdes det endast brandcellsavskiljning i väggar mellan lägenheter, det var inga krav på vindsutrymmet (det var ingen lägenhet ovanför).
Så det är därför som hela radhuslängor brinner ner idag, när brandkåren är framme efter 5 minuter efter larmet så brinner det i vinden över varje del av radhuset, och det blir omöjligt att rädda någon del av radhuset, åtminstone utan vattenskador som motsvarar totalskada.
Numera byggs det om i vindar på många radhuslängor, det sätts upp brandavskiljande väggar där.
Det förekommer också att det finns brandväggar på vinden. Men att de brister i takfot eller på grund av håltagning för senare installationer.
Vilken nytta skulle det ge?
Det gäller att stoppa brandgaser, att hålla dem inne i brandcellen.
Ja visst ska värmeutvecklingen också hållas kvar inne i brandcellen, men kommer brandgaser vidare så spelar det andra inte så stor roll längre.
Så ja, brandcellsgränser i alla 6 riktningar, samt branddörrar och täta genomföringar och allt sånt.
Detta är liksom inget som går att göra lite halvdant, då behöver men inte göra något alls.
Ja visst ska värmeutvecklingen också hållas kvar inne i brandcellen, men kommer brandgaser vidare så spelar det andra inte så stor roll längre.
Så ja, brandcellsgränser i alla 6 riktningar, samt branddörrar och täta genomföringar och allt sånt.
Detta är liksom inget som går att göra lite halvdant, då behöver men inte göra något alls.
Där håller jag inte med. Även en helt vanlig innerdörr stoppar upp en brand förvånansvärt bra. Även hyfsat täta genomföringar utan korrekt brandtätning är väldigt mycket bättre än stora hål.
Det finns ett exempel på detta vid Liseberg i Göteborg...Mikael_L skrev:
Det gäller att stoppa brandgaser, att hålla dem inne i brandcellen.
Ja visst ska värmeutvecklingen också hållas kvar inne i brandcellen, men kommer brandgaser vidare så spelar det andra inte så stor roll längre.
Så ja, brandcellsgränser i alla 6 riktningar, samt branddörrar och täta genomföringar och allt sånt.
Detta är liksom inget som går att göra lite halvdant, då behöver men inte göra något alls.
För vanliga hus är golvet oftast inte lika viktigt. Då värmen går uppåt så håller de stånd längre.
Och som @Daniel 109 är inne på, vanliga dörrar skyddar rätt bra så länge de är stängda. De minskar rökspridning och minskar eldens initiala styrka genom att minska syretillförseln.
Dessutom om väggen inte tar eld så snabbt så är det svårt för branden att sprida sig i sidled, den sprider sig uppåt vilket alltså försenar spridningen i sidled.
Allt man gör ger nytta, frågan är vad målet är.