304 720 läst ·
348 svar
305k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Borde ju bara osb-alternativet...F fn76 skrev:En stor tung plattTV finns inte som en gipsskiva inte klarar av. EN molly i gips klarar lätt en TV och man brukar använda fyra skruv till en TV. Däremot kan en bokhylla typ Elfa med skenor väga en hel del. Köksskåp (men där brukar man väl planera och sätta kortlinhar innan man klär väggen med skivmaterial).
När jag skulle byggamitt hus var jag också helt inställd på att ha OSB eller spånskiva bakom gipset "för att det är bra". Min KA frågade vad exakt hade du tänkt hänga upp som kräver det. Jag kunde inte komma på något exempel. Det blev i mitt bygge en blandning med spånskiva bakom bärande väggar och sådana som skulle ta upp krafter. Väggar som på sin höjd ska bära upp en tavla har enbart gips. Jag tycker det varit en bra kompromiss utan att jag känner att jag snålat.
Någon som vet vilken vägg som klarar störst last: en med 45 regel och OSB+gips eller en med 70 regel och gips? (jag vet inte svaret).
J Jonas1130 skrev:
tänk i förlängning du bygger ett hus sätter upp på väggar det du ska ha där. säljer huset nya ägaren vill ha saker på andra platser med enkelgips/dubbelgips. blir det en massa nya molly-hål för att få saker att hänga uppe. inte spec skoj att se gamla molly-hål minst 8mm eller femtioörings brickor på väggar om man lämnar mollyn kvarJ Jonas1130 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Har man sett gubben som ska stå på händer och brakar igenom gipsväggen förstår man att enkelgips inte räcker. 
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
He He....Ropade in ett hus hos fogden för ett par år sedan. Stora genomslag i gipsväggarna fick mig att fråga killen som ägde huset. -Hur har det här gått till? Svaret var enkelt men tydliggörande. -Galet vansinnig fru, som inte fick det hon pekade på. Därav separation, och huset som var hans hade hon förstört lagom innan hon drog. KS täckte inte upp för skulderna. Stackaren blev deporterad till en etta med restlån.Ola78 skrev:
En anledning att du måste ha extra skivmaterial bakom är att väggen inte blir tillräckligt vridstabil annars för att klara ev laster. Sen är det ju så att har du en hårdare skiva bakom gipsen så klarar ju väggen en smäll bättre, till ex en ilsken tonåring som slår knytnäven i väggen......ja jag vet, det är antagligen inget bra exempel![]()
Men ta gärna lärdom av Sven-Ingvars när de sjunger -Passa er för kvinns, de ska ha allt som finns.
Håller med. Jag satte 15mm plyfa och dubbelgips i köket jag bygde. Fick tag på ett restparti plyfa billigt så kostnaden var bättre än 11mm osb från byggmax. Inga som helst problem med väggskåpen med de väggarna. Enda nackdelen var väl att min "hole in one" fungerade sämre genom 15mm plyfa.E Eld skrev:
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Att bara ha enkelgips på en vägg kostar ca 100kr per 0.9m lägga till osb innanför ökar kostnaden med 219kr per 0,9m vägg
Att ha 15mm konstruktionsplywood som kostar 459kr per 0.9m vägg och dubbelgips så kostar väggen 100+100+459= 659kr per 0,9m detta utan att ha räknat arbetstid och skruv..
Enkelgips 100kr per 0,9m vägg
Enkelgips + osb 319kr per 0,9m vägg
Dubbelgips + 15mm ply 659kr per 0,9m vägg
Det blir ohyggligt dyrt med dubbelgips och 15mm plywood😀utan att ha räknat arbetstiden som är hutlös om man ska leja bort det…
Priserna är hämtade ifrån Byggmax..
Att ha 15mm konstruktionsplywood som kostar 459kr per 0.9m vägg och dubbelgips så kostar väggen 100+100+459= 659kr per 0,9m detta utan att ha räknat arbetstid och skruv..
Enkelgips 100kr per 0,9m vägg
Enkelgips + osb 319kr per 0,9m vägg
Dubbelgips + 15mm ply 659kr per 0,9m vägg
Det blir ohyggligt dyrt med dubbelgips och 15mm plywood😀utan att ha räknat arbetstiden som är hutlös om man ska leja bort det…
Priserna är hämtade ifrån Byggmax..
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast brinner det så brinner det.....Dubbelgips används ju oftast för att skilja åt brandceller. Tveksamt om det har nån stoppande effekt bara för att i ett rum. Ett kök som blir övertänt sprider sig nog ganska fort iallafall eftersom temperaturerna stiger så fort. Om nu inte köket är helt tomt på brännbara material då......
Dubbelgips och enkelgips med OSB har väl i princip samma brandskydd.
Nog går spridningen en aning långsammare i alla fall. Det kan rädda huset.S Stefan1972 skrev:Fast brinner det så brinner det.....Dubbelgips används ju oftast för att skilja åt brandceller. Tveksamt om det har nån stoppande effekt bara för att i ett rum. Ett kök som blir övertänt sprider sig nog ganska fort iallafall eftersom temperaturerna stiger så fort. Om nu inte köket är helt tomt på brännbara material då......