S Slarvpellen skrev:
Jag har svängt lite när det gäller infästning i gips, det är inget problem egentligen.
Men ärligt talat tycker jag en vägg känns mer stum och gedigen om man har OSB eller Plywood bakom. Gärna på träregel och givetvis med isolering i väggen. Men detta är inget konstruktionsmässigt argument utan mest en form av estetik.
Man vinner inga tävlingar på att bygga det som håller mest. Så länge det håller och följer byggnormerna så behöver man inte övergöra det för konstruktionens skull.
På skolan jag jobbade på monterade vi plugga eller dubbel gips så det var svårare att slå igenom mee handen och att montera skåp och hängare på
 
Vad monterade ni? Varför var det svårare att sätta upp skåp och hängare?
 
Ola78 Ola78 skrev:
En anledning att du måste ha extra skivmaterial bakom är att väggen inte blir tillräckligt vridstabil annars för att klara ev laster. Sen är det ju så att har du en hårdare skiva bakom gipsen så klarar ju väggen en smäll bättre, till ex en ilsken tonåring som slår knytnäven i väggen......ja jag vet, det är antagligen inget bra exempel:D
Nja, det var väl inte riktigt sant. Har du ett installationsskickt (som man bör ha) så har du stabilitet. Jag har spånskiva i alla mina väggar, kan hänga upp allt utan att vara orolig.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Klassisk brandfackla för detta forum: vilken sorts skiva sätter man bakom gipsen (ifall man nu behöver det)? Lika roligt varje gång.

Råspont
Plywood
Spånskiva
OSB

Jag har OSB som golvskydd och allmänt skydd under byggperioden. Sedan slänger jag dem på tippen. Svårt att elda dem i braskaminen med så mycket lim och vax i materialet.
Bakom gipsskivorna har jag skruvlimmad 12mm spånskiva från Byggelit. Lika starkt som OSB och väggarna blir stabilare i och med att man limmar fast dem, även mot kortsidor. Det går att räta upp sneda reglar med limning. Spånskivor är dimensionsstabila och kan därför limmas.
Styrkan på infästningar är i princip lika stark som OSB, men kräver kunnig förborrning. Inte lika enkalt att får det bra och starkt. Plywood och råspont är överlägset i detta sammanhang.
OSB är troligtvis det mest miljövänliga eftersom det tillverkas av all skit som blir över i virkesproduktion, t.ex. rötter, smågrenar och annat. Därtill runt 5% lim och ytvax.

3...2...1...nu kommer mothuggen
Häng upp spå skivan med pappspik och skruva med dubbelgipsskruv. Fullt godkänt enlig AMA.
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Häng upp spå skivan med pappspik och skruva med dubbelgipsskruv. Fullt godkänt enlig AMA.
Fast då blir det ju inte lika styvt och starkt som med limning, även om det duger.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast då blir det ju inte lika styvt och starkt som med limning, även om det duger.
Jo, om skarvar på reglar och det skall man göra.
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Jo, om skarvar på reglar och det skall man göra.
Det skall man göra också naturligtvis.
 
bjolo360 bjolo360 skrev:
Om man läser forumet verkar i princip alla här smälla upp OSB-skivor bakom gips-skivorna i väggarna och dissa katalogföretagens väggar. Det känns naturligtvis lite "gedignare" med OSB och jag förstår att det blir enklare att sätta upp hyllor. Men när jag själv tänker på min egen nuvarande bostad (enkla gips-skivor överallt - stort byggföretag som byggt huset naturligtvis), så har jag ändå inte lidit av det vad jag kan komma på.

Finns det några mer byggtekniska anledningar till att lägga på ett lager OSB? Det känns ju som rätt mycket merjobb och en stor kostnad, vilket man gärna minimerar vid ett husbygge. Samtidigt vill man ju absolut inte att det ska kännas som något slags fuskbygge.
. Jag håller med dig, det finns många reglar och skruvar att förankra saker i.
 
Bäst är att skruva i reglarna slipper plug eller Molly
 
R Raktorn skrev:
. Jag håller med dig, det finns många reglar och skruvar att förankra saker i.
Ja det gör det, men den gyllene regeln som ALLTID är sann är att dessa reglar och skruvar ALDRIG sitter där det som ska vägghängas ska placeras.
 
  • Gilla
  • Haha
&herr frej och 7 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Hej!

Är det verkligen så få som kör Plyfa bakom?!? verkar som OSB är det som gäller, men plyfan anser i alla fall jag vara mycket starkare.. visst lite dyrare, men det skillde ca 80 kr skivan mot OSB så jag tvekade inte. vi gjorde om våra väggar bara för att det var enkelgips utan isolering, och på de väggar där vi tog ner gipsen satte vi in plyfa "inne" mellan reglarna på den sida vars gips fick kvar.

råsponten bygger ju mer, men blir mindre spill så det blir ju billigare, men plyfan styvar ju upp också.
Det är troligtvis priset som styr där men också användbarheten?
Jag menar plyfa suger i sig fukt mycket lättare än OSB och det kan vara en annan anledning.
Vet inte om det har någon större betydelse men en OSB är inte tät som en plyfa.
Frågan från början om anväda OSB bakom gips tycker jag definitivt att man ska göra för även om väggen inte är bärande så stagar den upp hela huset på ett väldigt bra sätt.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
Ledsen att bumpa ett gammalt inlägg men jag måste bara fråga om det är jag som är korkad :crysmile: I grafiken står det att man använt 60 mm skruv, men det ser ju ut som att skruven bara går igenom skåpet, skivorna och sedan sticker ut en liten bit bakom. Borde inte det bli 12+11+ ett par mm och inte 60? Återigen ledsen för gammal bump men jag kan inte släppa funderingen. Ska man förstå att grafiken är förenklad så att skruven i testet inte var helt indragen?
 
T tomasjo skrev:
Ledsen att bumpa ett gammalt inlägg men jag måste bara fråga om det är jag som är korkad :crysmile: I grafiken står det att man använt 60 mm skruv, men det ser ju ut som att skruven bara går igenom skåpet, skivorna och sedan sticker ut en liten bit bakom. Borde inte det bli 12+11+ ett par mm och inte 60? Återigen ledsen för gammal bump men jag kan inte släppa funderingen. Ska man förstå att grafiken är förenklad så att skruven i testet inte var helt indragen?
Jag tror inte du ska lita på att den som gjort grafiken är den som gjort testet.. Längden på skruven är nog vald för att den ska gå igenom hela skivorna...
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte du ska lita på att den som gjort grafiken är den som gjort testet.. Längden på skruven är nog vald för att den ska gå igenom hela skivorna...
Tack för svar, då släpper jag den funderingen :D
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
bjolo360 bjolo360 skrev:
Om man läser forumet verkar i princip alla här smälla upp OSB-skivor bakom gips-skivorna i väggarna och dissa katalogföretagens väggar. Det känns naturligtvis lite "gedignare" med OSB och jag förstår att det blir enklare att sätta upp hyllor. Men när jag själv tänker på min egen nuvarande bostad (enkla gips-skivor överallt - stort byggföretag som byggt huset naturligtvis), så har jag ändå inte lidit av det vad jag kan komma på.
Finns det några mer byggtekniska anledningar till att lägga på ett lager OSB? Det känns ju som rätt mycket merjobb och en stor kostnad, vilket man gärna minimerar vid ett husbygge. Samtidigt vill man ju absolut inte att det ska kännas som något slags fuskbygge.
När Du ska sätta upp en stor platt-tv lär Du märka fördelen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.