Hej alla snälla som hjälpt och svarat

Har utrymme belåna huset, har aldrig lånat
i mitt liv. Behöver låna , belåna huset
men har ej 200 000 kr i årslön som många
banker kräver för att handlägga lån
online.

Lånet rör ej prylar, konsumtion, resor mm utan något brådskande som bara avser mig, ingen annan.

Kan ni hjälpa mig med råd?

Ringt runt en hel del, pga ej når 200 K kan banker, SBAB och dyl ej online handlägga lånet.

Lendo mfl är ej ett alternativ

Varmt tack.

• Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
S
Bankerna bedömer din återbetalningsförmåga. Är inkomsten för låg för att klara deras kalkyler så räcker det inte att du har belåningsutrymme på huset.

Kontakta din ordinarie bank och hör med dem om ni kan hitta ett upplägg som passar? Skippa online utan ta en diskussion under ett möte. Lycka till!

• Gilla
swagmeikster21 och 12 till
  • Laddar…
Som sagt, det är inkomsten man betalar tillbaks med. Då spelar det ingen roll om man har ett obelånat hus på det viset.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
har du kollat med Bluestep bank? De verkar lite mer flexibla med inkomsten.

• Gilla
NizzeBygg och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
har du kollat med Bluestep bank? De verkar lite mer flexibla med inkomsten.
Samtidigt väldigt mycket högre räntor.
Om man inte klarar av att betala tillbaka ett vanligt lån med normal ränta så kommer det inte blir lättare med högre räntor.
Finns ju en anledning varför det nekas lån.
Lånet ska ju förr eller senare betalas tillbaka på den inkomsten som den sökande har vilket vanliga banker bedömer inte räcker till.

• Gilla
  • Älska
Hjnilsson och 11 till
  • Laddar…
Har man större betalningsförmåga om banken är mer flexibel? Det handlar bara om högre ränta och mer risk för dom såklart men går det på tok så det spårar ur så kanske man får sälja och dras med skulder istället......

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Kontakta den bank där du har dina bankkonton. Du har trådar om försäljning, är syftet att bo kvar?
Var förberedd med alla dina ekonomiska uppgifter, t.ex.
* Vad är marknadsvärdet på fastigheten?
* Finns det äldre lån, du skriver att du inte lånat men kan ju ändå finnas?
* Vad är din kostnad idag för att bo i huset?
* Har du någon släkt/släkting som kan vara borgensman?
Osv....

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har man större betalningsförmåga om banken är mer flexibel? Det handlar bara om högre ränta och mer risk för dom såklart men går det på tok så det spårar ur så kanske man får sälja och dras med skulder istället......
Fast när det gäller "vanliga" banker, och "vanliga" bolån, så brukar banken ha någon form av minimumnivå på hur lite de vill låna ut till dem villkoren. Och gissningsvis klara du inte den minimumnivån på lån om du har lägre inkomst än 200 000/ år. Med deras kalkylmodeller.

Jag tror att du får låna om du pratar med banken, men räkna med att du får sämre villkor.

A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt väldigt mycket högre räntor.
Om man inte klarar av att betala tillbaka ett vanligt lån med normal ränta så kommer det inte blir lättare med högre räntor.
Finns ju en anledning varför det nekas lån.
Lånet ska ju förr eller senare betalas tillbaka på den inkomsten som den sökande har vilket vanliga banker bedömer inte räcker till.
Har man inga andra alternativ och måste ha pengarna så får man ta det som erbjuds.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Har man inga andra alternativ och måste ha pengarna så får man ta det som erbjuds.
Kruxet är ju att ett lån måste betalas tillbaka.
Ju mindre inkomst du har ju mindre buffert har du om något händer.
Ett lån SKA betalas tillbaka vilket inte blir lättare ju högre ränta du får.
Du kan inte mena att hur lite inkomst du än har?
Hur stora skulder du än har?
Hur stora utgifter du än har så ska du få ta ett lån om du behöver det?
Det är ju dessa hushållen som hamnar i lyxfällan.
Har man under 200 tusen i inkomst med ett boende som ska betalas och alla andra utgifter som hör ett hushåll till så är där inga stora marginaler att låna mer pengar.
Tyvärr för den som behöver det men det är den hårda verkligheten.

• Gilla
  • Älska
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Talar vi om samma hus som ska säljas? Obelånat hus som beräknas säljas för knappt 5 miljoner?

Rekommendationen blir väl då sälj och strunta i lån. Om det är något som måste fixas innan försäljning och det är det pengarna ska användas till, prata med banken direkt och förklara läget.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Kruxet är ju att ett lån måste betalas tillbaka.
Ju mindre inkomst du har ju mindre buffert har du om något händer.
Ett lån SKA betalas tillbaka vilket inte blir lättare ju högre ränta du får.
Hur stora skulder du än har?
Hur stora utgifter du än har så ska du få ta ett lån om du behöver det?
Det är ju dessa hushållen som hamnar i lyxfällan.
Har man under 200 tusen i inkomst med ett boende som ska betalas och alla andra utgifter som hör ett hushåll till så är där inga stora marginaler att låna mer pengar.
Tyvärr för den som behöver det men det är den hårda verkligheten.
Återigen, finns inga andra alternativ är det en lösning. Banken gör bedömningen om det är hållbart.

Jag tror enbart att @Bart menar att man bara kan välja mellan de alternativ marknaden erbjuder.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Avråder från Bluestep och liknande finansieringsbolag.
Dem är riktigt sviniga mot folk som sitter illa till.
Jag hamnade själv i en situation efter skilsmässa när jag ville behålla huset där bankerna nekade lån och använde då Bluestep.
På ett lån på 1,2 milj fick jag betala totalt under 2 år 400.000 i ränta och avgifter.
Drygt hälften var avgifter vilket naturligtvis doldes i det finstilta och således inte var avdragsgillt.
Så den totala kostnaden per månad blev 16 666:- utan amortering.
Det svider än idag att sitta med 400.000 extra i lån och räntekostnaden för detta.
Lyckades lösa det lånet med ett banklån.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
EvertL och 6 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Avråder från Bluestep och liknande finansieringsbolag.
Dem är riktigt sviniga mot folk som sitter illa till.
Jag hamnade själv i en situation efter skilsmässa när jag ville behålla huset där bankerna nekade lån och använde då Bluestep.
På ett lån på 1,2 milj fick jag betala totalt under 2 år 400.000 i ränta och avgifter.
Drygt hälften var avgifter vilket naturligtvis doldes i det finstilta och således inte var avdragsgillt.
Så den totala kostnaden per månad blev 16 666:- utan amortering.
Det svider än idag att sitta med 400.000 extra i lån och räntekostnaden för detta.
Lyckades lösa det lånet med ett banklån.
Fast du valde att teckna lånet, det kan du inte klandra banken för.

Det finns inget "finstilt", banken måste alltid uppge effektiv ränta, alltså inklusive alla avgifter, och det låter som du fick en helt vanligt usel kredit med 17-19% ränta.

Ett riktigt skitlån absolut, men jag tycker du kan ta eget ansvar som tecknade lånet, det är inte bankens fel att du skiljer dig och behöver pengar du inte har för att upprätthålla en levnadsstandard du tydligen inte har råd med.

• Gilla
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.