3 880 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Varför kakla väggar först?
Hej!
Är det verkligen så att vatten rinner på tätskiktet? Om man kaklat en vägg så befinner det sig en ganska stor del fix bakom plattorna. Det borde göra att fogarna ganska snabbt mättas av vatten och det överfödiga vattnet rinner på utsidan av kaklet ned mot brunn. När vattnet slutat att spolas direkt på kaklet så trodde jag att det avdunstade från fog och fix, inte att det fortsatte att rinna på baksidan av kaklet. i sådana fall borde väll en silikonfog vara det mest olämpliga valet i vägg-golv mötet?
MVH
Är det verkligen så att vatten rinner på tätskiktet? Om man kaklat en vägg så befinner det sig en ganska stor del fix bakom plattorna. Det borde göra att fogarna ganska snabbt mättas av vatten och det överfödiga vattnet rinner på utsidan av kaklet ned mot brunn. När vattnet slutat att spolas direkt på kaklet så trodde jag att det avdunstade från fog och fix, inte att det fortsatte att rinna på baksidan av kaklet. i sådana fall borde väll en silikonfog vara det mest olämpliga valet i vägg-golv mötet?
MVH
Fixet leder vatten...Det ska mkt till för att det ska "rinna" vatten, krävs ganska mkt för att det ska bli blött bakom plattan. helt riktigt så ska du aldrig ha Silicon i golvvinkeln som bottnar utan det ska bara ligga platta mot platta och fungerar som kosmetika i golvvinkeln. Medans silicon i väggvinkeln ska bottna.
Är du rädd att golvsillisen ska bottna kan du alltid se till att fix finns i vinkeln så rinner vättnet mot brunnen istället för att fastna av sillisen och sen missfärga fogarna.
Är du rädd att golvsillisen ska bottna kan du alltid se till att fix finns i vinkeln så rinner vättnet mot brunnen istället för att fastna av sillisen och sen missfärga fogarna.
Du tänker förmodligen på täckskikt... Vilket är en helt annan sak. Det hänvisar till antalet cm täckskikt som krävs för att armneringsjärn skall samvärka med betongen och för att skýdda mot korrosion. Fins i BKR och BBK (Boverkets Konstruktionsregler) och (Boverkets handbok för betong konstruktioner)Skomannen skrev:
Mitt italienska pansarkakel (hårdbränt till tusen) är 10mm tjockt. Kan jag inte få lägga det lite över golvplattorna i hörnen eller...? :Skomannen skrev:
Slänger mig in i debatten med hull o hår igen!! ;D
NU är jag färdig, och kan med min nya erfarenhet säga: Väggar först!!!!!!!!!!!
SEN golv!!!!!
Gör väggarna, lämna en "kakel m. fog höjd" mot golvet.
Foga väggar. (får förmodligen bassing här men..)
Sen gör golvet, med fog, därefter sättes sista raden kakel med fog...
Då får jag för mig att man kan spara in 5-10 timmar på att göra rent efter fästmassa och fogmassa som tar sig under pappen som man lagt som skydd. SÄRSKILT fogmassan, som har en tendens att rinna ner efter väggarna när man "skurar"..
Golvet blev ju inte "rakt" iallafall (med fall) så kaklet behövdes skäras både här & där! :-[
Blev faktiskt väldigt nöjd med mitt 24V golvvärme!!
/Boris
NU är jag färdig, och kan med min nya erfarenhet säga: Väggar först!!!!!!!!!!!
SEN golv!!!!!
Gör väggarna, lämna en "kakel m. fog höjd" mot golvet.
Foga väggar. (får förmodligen bassing här men..)
Sen gör golvet, med fog, därefter sättes sista raden kakel med fog...
Då får jag för mig att man kan spara in 5-10 timmar på att göra rent efter fästmassa och fogmassa som tar sig under pappen som man lagt som skydd. SÄRSKILT fogmassan, som har en tendens att rinna ner efter väggarna när man "skurar"..
Golvet blev ju inte "rakt" iallafall (med fall) så kaklet behövdes skäras både här & där! :-[
Blev faktiskt väldigt nöjd med mitt 24V golvvärme!!
/Boris
Klicka här för att svara