3 880 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Varför kakla väggar först?
Sida 1 av 2
I alla tärskikts intruktioner, och gör-det-själv tidningar står det att väggar skall kaklas upp före golv. Jag kan fatta att man rekomenderar det för att inte trampa runt och göra hål på golvets fuktspärr. Men om man lägger hela golvet först (dvs även klinker) så borde man väl kunna ta väggarna sen?? (förutsatt att har man dragit upp fuktspärren på golv/vägg skarv).
Skojig tråd somjag borde läst förra veckan!! 
Jag har gjort tvärt om!
Jag vart osäker på hur det blir med klinkersen, för jag ville ha "dropp" ner på/mot klinkersen från kaklet.
Jeg menar....OM /hemska-tanke-hujeda-mig) det skulle bli otätt mellan vägg o golv så fick jag för mig att vattnet har större chans att rinna till brunnen.....
fast....vatten rinner iofs säker upp under i mina väggar.... Murphy´s lag!
P.S. Peppar peppar....ingen tappad kakelskiva i klinkersen ännu!!!
/Boris
Jag har gjort tvärt om!
Jag vart osäker på hur det blir med klinkersen, för jag ville ha "dropp" ner på/mot klinkersen från kaklet.
Jeg menar....OM /hemska-tanke-hujeda-mig) det skulle bli otätt mellan vägg o golv så fick jag för mig att vattnet har större chans att rinna till brunnen.....
fast....vatten rinner iofs säker upp under i mina väggar.... Murphy´s lag!
P.S. Peppar peppar....ingen tappad kakelskiva i klinkersen ännu!!!
/Boris
Jag skall kakla inom kort och jag hade tänkt att göra som du - för att få detta "dropp" på golvytan. Nu är jag lite förvirrad. "joi" skriver att det står så i alla instruktioner men jag för mig att jag har en hemma där det står just det att man kör golv före vägg..Boris skrev:
Man köra alltid väggarna före golvet. Det är iallafall vad jag har hört av plattsättare. Om man nu vill ha den där droppkanten ni snackar om kan man väll sluta nedersta raden med kakel en bit upp från golvet. Sen är det bara att sticka under klinkerplattorna där.
Helt rätt, det viktiga är att golvplattan ligger under väggkaklet för fuktsäkringens skull. Annars hänger allt på silikonfogen, och det är ingen bra lösning.Ziro skrev:
Jag gjorde nedersta raden sist så visst funkar det bra. Eftersom plattorna där ändå har olika höjd pga golvets fall så börjar man ju en rad upp. Det känndes då mest naturligt att lägga golvet sedan och till sist avsluta med nedersta radens så att droppet blir rätt.
Den här beskrivningen är rätt bra med mkt tips:
http://www.mapei.se/images/items/broschyrer/Våtrum.pdf
http://www.mapei.se/images/items/broschyrer/Våtrum.pdf
Classe Clas
Fuktsäkringen har inget med kaklet eller klinkers att göra.. Det enda som "fuktsäkrar" är tätskiktet.
Plattorna suger upp vatten liksom fogen. Vatten rinner bakom plattorna längs med tätskiktet till brunnen.Det är där det ska vara tätt. Om du ska använda silicon i vägg golvvinkel får den aldrig bottna då vattnet inte kan transporteras till brunnen utan stannar kvar ovan för siliconet och efter en tid missfärgar fogarna.
Fall mot golvbrunn som alla pratar om ska vara i tätskiktsnivå dvs.. det duger inte att spackla upp ev bakfall med fix uppepå tätskiktet då du fortfarande har bakfall i tätskiktnivå.
Fuktsäkringen har inget med kaklet eller klinkers att göra.. Det enda som "fuktsäkrar" är tätskiktet.
Plattorna suger upp vatten liksom fogen. Vatten rinner bakom plattorna längs med tätskiktet till brunnen.Det är där det ska vara tätt. Om du ska använda silicon i vägg golvvinkel får den aldrig bottna då vattnet inte kan transporteras till brunnen utan stannar kvar ovan för siliconet och efter en tid missfärgar fogarna.
Fall mot golvbrunn som alla pratar om ska vara i tätskiktsnivå dvs.. det duger inte att spackla upp ev bakfall med fix uppepå tätskiktet då du fortfarande har bakfall i tätskiktnivå.
Helt rätt att det är tätskiktet det hänger på och inget annat! Sorry, tänkte inte alls... Tycker likväl att plattorna ska läggas under väggkaklet i hörnen, men hittar inget uttryckligen om detta i PERs branschregler. Smaksak verkar det som.Skomannen skrev:Classe Clas
Fuktsäkringen har inget med kaklet eller klinkers att göra.. Det enda som "fuktsäkrar" är tätskiktet.
Plattorna suger upp vatten liksom fogen. Vatten rinner bakom plattorna längs med tätskiktet till brunnen.Det är där det ska vara tätt. Om du ska använda silicon i vägg golvvinkel får den aldrig bottna då vattnet inte kan transporteras till brunnen utan stannar kvar ovan för siliconet och efter en tid missfärgar fogarna.
Fall mot golvbrunn som alla pratar om ska vara i tätskiktsnivå dvs.. det duger inte att spackla upp ev bakfall med fix uppepå tätskiktet då du fortfarande har bakfall i tätskiktnivå.
Bkr reglerar bara konstruktioner... Inte ens BBR reglerar fog tjockleken...5 mm är mer en oskriven lag möjligtvis finns det skrivet i PER eller dylikt men BBR styr bara myndighetskrav och de styrs endast av minimering av kroppskada samt det stora kapitlen hälsa och brandskydd. Framförallt är kroppskad ekapitlet skrivet ur barn skydds synpunkt.. Den dagen BBR ställer detalj krav på byggandet kan man lika gärna lägga ner verksamheten privat som företag....