Slugge skrev:
Kanske gruppen ligger utanför då, vad används uttaget till?
Alla grupper skyddas av JFB.Uttaget ska användas till hushållsapparater bland annat.
 
prototypen skrev:
ybu, ta och tänk efter var strömmarna kommer att gå vid "fuljord" JFB kommer INTE att lösa oavsett belastning,

Till Tony sm, lös ut JFB och ohmmät mellan det felande uttagets skyddsjord och en skyddsjord du vet att den finns, är det då avbrott så är det en "fuljordning", du kan även ohmmäta med JFB tillslagen också.

Protte
Vad menar du med fuljord, ingen jord alls?
 
spinout skrev:
Vad menar du med fuljord, ingen jord alls?
Se #13 :)
 
prototypen skrev:
ybu, ta och tänk efter var strömmarna kommer att gå vid "fuljord" JFB kommer INTE att lösa oavsett belastning,

Till Tony sm, lös ut JFB och ohmmät mellan det felande uttagets skyddsjord och en skyddsjord du vet att den finns, är det då avbrott så är det en "fuljordning", du kan även ohmmäta med JFB tillslagen också.

Protte
Tack ! Det ska jag göra,men som sagt uttagsprovaren indikerar OK på N, PE och L.
När jag vänder på uttagsprovaren så visar den inte OK.Jag tror att det är normalt,för att
jag kollade även dem andra uttag med provaren ,där visade samma indikation .
 
mycke_nu skrev:
Se #13 :)
Är noll sammankopplad med jord så är det ju TN-S systemet brytet och JFB kommer förmodligen att lösa så fort det går ström i anläggningen.
Kan ju aldrig bygla jord & noll nånstans om man har jfb.
 
spinout skrev:
Är noll sammankopplad med jord så är det ju TN-S systemet brytet och JFB kommer förmodligen att lösa så fort det går ström i anläggningen.
Kan ju aldrig bygla jord & noll nånstans om man har jfb.
Från VU sett! Det är ju det vi felsöker! :)

Dvs, jordblecket i VU är kopplat till N på JFB i stället för PE-skenan
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Då har du garanterat fuljord, dvs skyddsjorden är koppad till nollan någonstans efter jordfelsbrytaren.
Det finns en JFB i centralen, då separerades nollan och skyddsjord redan där.
Hur kan skyddsjorden och nollan vara ihopkopplad då, när en 3G1,5 går direkt från centralen till uttaget i frågan ?

Kan det vara fel på en uttag ?
 
ok då fattar jag. då han kan ju kolla med en summer om det ringer mellan jordblecket och noll
 
Tony_sm skrev:
Det finns en JFB i centralen, då separerades nollan och skyddsjord redan där.
Hur kan skyddsjorden och nollan vara ihopkopplad då, när en 3G1,5 går direkt från centralen till uttaget i frågan ?

Kan det vara fel på en uttag ?
Har du kollat att kabeln är rätt ansluten i centralen?
 
Det kan se ut så här: Skyddsledaren är avklippt nånstans i gruppledningen och en "ny" skyddsledare är skapad efter denna punkt genom att koppla ihop den med nollan.
Så om du bryter JFBn så skall du inte ha kontinuitet mellan nollan och jord i uttaget, och du skall ha kontinuitet mellan jorden och en annan känd jord.

Edit: Har du en kabel utan avgreningar mellan central och detta uttag så blir det svårare att förklara med annat än att jord o noll är förväxlade i detta uttag.
 
Redigerat:
skumligt


edit:

prototypen skrev:
ybu, ta och tänk efter var strömmarna kommer att gå vid "fuljord" JFB kommer INTE att lösa oavsett belastning,

Prexis, tänkte på de skumma fenomen som kan uppstå om PE- och N-skenan har kontakt vid någon punkt i anläggningen, men här är inte ens jorden inblandad :rolleyes:
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Har du kollat att kabeln är rätt ansluten i centralen?
Det är rätt ansluten i centralen.L är ansluten till säkring och N till nollskena och skyddsjord till PE.Det finns ingen anslutning mellan nollskenan och skyddsjord (PE) i
centralen.

Kan det vara fel på själva uttaget? den är dessutom helt nytt.
 
Skumt.. Mät enligt prottes inlägg #15.
 
Hur mycket ström skickar testaren på?

Om två faser läcker precis så mycket (mer än tredje fasen) att det är precis under gränsen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut så krävs det ju mer felström "än vanligt" på tredje fasen för att lösa ut jordfelsbrytaren.

Om det är fuljord borde jordfelsbrytaren lösa ut om man ansluter uttagets skyddsjord till t.ex. ett vattenledningsrör. Det testet är väl att betrakta som "rimligt att göra" trots att det är amatörmässigt, eftersom det är en situation som en vanlig användare lätt kan göra (ställa den skyddsjordade metallkapslade el-prylen mot vattenledningsröret).
 
yxis skrev:
Om två faser läcker precis så mycket (mer än tredje fasen) att det är precis under gränsen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut så krävs det ju mer felström "än vanligt" på tredje fasen för att lösa ut jordfelsbrytaren.
Kan du utveckla det här. Jag tror vi pratar om 4-polig JFB här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.