6 076 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Varför JFB löser inte ut ?
Vad menar du med fuljord, ingen jord alls?prototypen skrev:ybu, ta och tänk efter var strömmarna kommer att gå vid "fuljord" JFB kommer INTE att lösa oavsett belastning,
Till Tony sm, lös ut JFB och ohmmät mellan det felande uttagets skyddsjord och en skyddsjord du vet att den finns, är det då avbrott så är det en "fuljordning", du kan även ohmmäta med JFB tillslagen också.
Protte
Tack ! Det ska jag göra,men som sagt uttagsprovaren indikerar OK på N, PE och L.prototypen skrev:ybu, ta och tänk efter var strömmarna kommer att gå vid "fuljord" JFB kommer INTE att lösa oavsett belastning,
Till Tony sm, lös ut JFB och ohmmät mellan det felande uttagets skyddsjord och en skyddsjord du vet att den finns, är det då avbrott så är det en "fuljordning", du kan även ohmmäta med JFB tillslagen också.
Protte
När jag vänder på uttagsprovaren så visar den inte OK.Jag tror att det är normalt,för att
jag kollade även dem andra uttag med provaren ,där visade samma indikation .
Från VU sett! Det är ju det vi felsöker!spinout skrev:
Dvs, jordblecket i VU är kopplat till N på JFB i stället för PE-skenan
Redigerat:
Det finns en JFB i centralen, då separerades nollan och skyddsjord redan där.mycke_nu skrev:
Hur kan skyddsjorden och nollan vara ihopkopplad då, när en 3G1,5 går direkt från centralen till uttaget i frågan ?
Kan det vara fel på en uttag ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det kan se ut så här: Skyddsledaren är avklippt nånstans i gruppledningen och en "ny" skyddsledare är skapad efter denna punkt genom att koppla ihop den med nollan.
Så om du bryter JFBn så skall du inte ha kontinuitet mellan nollan och jord i uttaget, och du skall ha kontinuitet mellan jorden och en annan känd jord.
Edit: Har du en kabel utan avgreningar mellan central och detta uttag så blir det svårare att förklara med annat än att jord o noll är förväxlade i detta uttag.
Så om du bryter JFBn så skall du inte ha kontinuitet mellan nollan och jord i uttaget, och du skall ha kontinuitet mellan jorden och en annan känd jord.
Edit: Har du en kabel utan avgreningar mellan central och detta uttag så blir det svårare att förklara med annat än att jord o noll är förväxlade i detta uttag.
Redigerat:
skumligt
edit:
Prexis, tänkte på de skumma fenomen som kan uppstå om PE- och N-skenan har kontakt vid någon punkt i anläggningen, men här är inte ens jorden inblandad
edit:
prototypen skrev:
Prexis, tänkte på de skumma fenomen som kan uppstå om PE- och N-skenan har kontakt vid någon punkt i anläggningen, men här är inte ens jorden inblandad
Redigerat:
Det är rätt ansluten i centralen.L är ansluten till säkring och N till nollskena och skyddsjord till PE.Det finns ingen anslutning mellan nollskenan och skyddsjord (PE) imycke_nu skrev:
centralen.
Kan det vara fel på själva uttaget? den är dessutom helt nytt.
Hur mycket ström skickar testaren på?
Om två faser läcker precis så mycket (mer än tredje fasen) att det är precis under gränsen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut så krävs det ju mer felström "än vanligt" på tredje fasen för att lösa ut jordfelsbrytaren.
Om det är fuljord borde jordfelsbrytaren lösa ut om man ansluter uttagets skyddsjord till t.ex. ett vattenledningsrör. Det testet är väl att betrakta som "rimligt att göra" trots att det är amatörmässigt, eftersom det är en situation som en vanlig användare lätt kan göra (ställa den skyddsjordade metallkapslade el-prylen mot vattenledningsröret).
Om två faser läcker precis så mycket (mer än tredje fasen) att det är precis under gränsen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut så krävs det ju mer felström "än vanligt" på tredje fasen för att lösa ut jordfelsbrytaren.
Om det är fuljord borde jordfelsbrytaren lösa ut om man ansluter uttagets skyddsjord till t.ex. ett vattenledningsrör. Det testet är väl att betrakta som "rimligt att göra" trots att det är amatörmässigt, eftersom det är en situation som en vanlig användare lätt kan göra (ställa den skyddsjordade metallkapslade el-prylen mot vattenledningsröret).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
