Kapten Klänning skrev:
Det går inte att hålla en hög standard inom sjukvården när det samtidigt finns aktieägare som kräver vinst på sina investerade pengar.
Det går alldeles utmärkt att hålla en mycket hög standard/kvalité inom sjukvård även om det finns aktieägare som kräver vinst på investerat kapital, dock inte all sorts sjukvård!!!!!

Frågan är bara, vad ska man göra med den del av sjukvården som inte är lönsam att driva privat och vem ska betala den och hur?? ;)

MVH//Christina.

David skrev:
Det skulle vara Sverige i så fall.

mvh
David
Hur menar du då :)??

//Christina.

byggimpert skrev:
Frågan är bara, vad ska man göra med den del av sjukvården som inte är lönsam att driva privat och vem ska betala den och hur??  ;)

MVH//Christina.
Detta går alldeles utmärkt att upphandla av privata vårdföretag. Kostnaden går fortfarande på skatten men till stor sannolikhet blir det bättre och kostnadseffektivare vård. Antagligen skulle vårdpersonalen också trivas bättre med en privat arbetsgivare.

mvh
David

David skrev:
Detta går alldeles utmärkt att upphandla av privata vårdföretag. Kostnaden går fortfarande på skatten men till stor sannolikhet blir det bättre och kostnadseffektivare vård. Antagligen skulle vårdpersonalen också trivas bättre med en privat arbetsgivare.

mvh
David
Vilket privat vårdföretag tror du vill ha tex. den största andelen av medicin och psykklinikernas patienter, och tror du att de skulle vinna någon anbudstävling på den typen av sjukvård (för vitsen med det privata initiativet är ju att de gör det både billigare och bättre) ;)

Det är ingen tillfällighet att tex. Sophiahemmet ägnar sig åt den typ av sjukvård som de gör ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Dessutom tycker jag inte att det isf. ska "gå på skatten", låt isf. de som är villiga att betala för att få sin operation (det är oftast det det som det handlar om) utförd x antal månader snabbare betala för sig och tillåt det privata initiativet på så sätt, den dag det finns ett privat självbärande alternativ för all typ av sjukvård kan vi med gott samvete avskaffa landstingen :)

David skrev:
Ahhaaa! Klassisk diversion-taktik. Vill du ha tips på några andra? ;D

"Var tog du din examen ifrån nu igen?" Ifrågasätter personens akademiska kompetens och sätter fokuset på den andra personen.

Titta en lång tyst stund på personen som ställde frågan, titta sedan bort. Antyder att frågan var alltför dum att svara på.

"Vilken statistik grundar du detta på?" Vänta nu. Låter inte detta lite grann som ditt argument, Parkakungen.  ;)

Men jag antar utmaningen: I statistik som OECD gett ut baserat på resultat från 40 länder varav 30 är OECD-länder så kommer Sverige på åttonde plats i läsförståelse, 15:e plats i Naturvetenskap och 17:e plats i Matematik. Finland toppade listan bland OECD-länderna. Hong Kong toppade listan totalt.

Inte så bra för världens bästa välfärdsland, Sverige. Skattesats behöver jag inte nämna. det borde räcka med att säga att det är lägre än i Sverige. Alla länder har lägre skatt. Kul att Sverige är bäst på något-  ;D

mvh
David

Ställer frågan igen eftersom du kom med ett påstående.
Land och skattesats.
Kom med de länder du vill diskutera så skall vi göra det.
Skall vi ta Finland eller HongKong?

pappskallen skrev:
Ursäkta mig, lite hastigt skrivet. Vad jag menar är att endast en ytterst liten del av skatten går till vad du kallar "parasiter" som inte vill jobba för brödfödan.
än en gång .......sorry  :-[
Ta´t lugnt ta ett Toy ;)
42:50 av varje inbetald hundralapp går till sociala avgifter.
Parasiter är något som lever på andra...

byggimpert skrev:
Hur menar du då :)??

//Christina.
Det blir en ganska lång förklaring. Jag skulle vilja påstå att klass- och landsursprung segmenteras i Sverige i större utsträckning än i USA. Jag har jobbat en kort tid i USA och jag såg fler icke kaukasier på kontoret där än vad jag ser på de svenska kontoren. I USA älskar man underdogen som gör klassresor och "nya pengar". I Sverige älskar vi "gamla pengar". I USA är alla amerikaner oavsett ursprung, i Sverige är vi svenskar och "utlänningar".
Vi har blivit uppfödda med uppfattningen att rasismen finns i USA och vi svenskar gillar minsann våra "svartskallar" bara de inte bosätter sig i området. I Sverige städar högutbildade "utlänningar" i stället för att konkurrera om våra akademikerjobb.
Detta är givetvis hårddraget. Men jag tror att en högutbildad ickeeurope har större chans att lyckas i USA än han har i Sverige. Är inte det segregation så säg vad som är det?

mvh
David

DragonLady skrev:
Parasiter är något som lever på andra...
Detta är det verkliga dilemmat med en välfärdsstat a´la Sverige, så fort det finns ett system (för dem som verkligen behöver) så måste det missutnyttjas av dem som egentligen inte är i riktigt behov (och här menar jag till nästan 100% "infödda" svenskar och inget annat, här ligger det verkligen nåt i "David's" kommentar i att rådande samhälle fostrar till passivitet), om gemene man (läs du och jag) skulle ha vett att inte utnyttja systemet bara för att "vi betalar ju faktiskt för det" så skulle pengarna räcka till det de är ämnade för och vi skulle på samma gång få ett "solidariskt" samhälle värt namnet.

MVH//Christina.

David skrev:
Det blir en ganska lång förklaring. Jag skulle vilja påstå att klass- och landsursprung segmenteras i Sverige i större utsträckning än i USA. Jag har jobbat en kort tid i USA och jag såg fler icke kaukasier på kontoret där än vad jag ser på de svenska kontoren. I USA älskar man underdogen som gör klassresor och "nya pengar". I Sverige älskar vi "gamla pengar". I USA är alla amerikaner oavsett ursprung, i Sverige är vi svenskar och "utlänningar".
Vi har blivit uppfödda med uppfattningen att rasismen finns i USA och vi svenskar gillar minsann våra "svartskallar" bara de inte bosätter sig i området. I Sverige städar högutbildade "utlänningar" i stället för att konkurrera om våra akademikerjobb.
Detta är givetvis hårddraget. Men jag tror att en högutbildad ickeeurope har större chans att lyckas i USA än han har i Sverige. Är inte det segregation så säg vad som är det?

mvh
David
Håller med dig till fullo :)

MVH//Christina.

ParkaKungen skrev:
Nä, slopa all skatt för jag klarar mig, sk-ter väl i resten, de får klara sig bäst f-n de vill.
Varför förutsätter du att alla som inte är nöjda med dagens system per automatik är ute efter att rusta ner välfärden helt och hållet? Jag vill inte rusta ner välfärden. Vill tvärtom att vård, skola och omsorg skall bli bättre än idag. Men jag tror inte att dagens system leder till det (trots ständigt ökande skatteuttag ser i.a.f. inte jag att situationen blir bättre), och vill därför se förändring.

Den optimala skattesatsen är inte 100%, och den är troligen inte 0% heller. Ligger alltså någonstans mitt emellan 0 och 100%. Vad säger att den optimala nivån inte ligger under den nivå vi har idag?

ParkaKungen skrev:
Ställer frågan igen eftersom du kom med ett påstående.
Land och skattesats.
Kom med de länder du vill diskutera så skall vi göra det.
Skall vi ta Finland eller HongKong?
Iom att varje land har lägre skatt än Sverige spelar den exakta skattesatsen ingen roll.

Att deras utbildning är bättre än vår säger det mesta. Värt att notera är att:
Australien
Österrike
Belgien
Canada
Tjeckien
Danmark
Finland
Frankrike
Tysklan
Island
Japan
Korea
Holland
Nya Zeeland
Slovakien
Schweiz
Hong Kong
Lichtenstein
Kina
lyckas få bättre resultat än svenska studenter på matematiktestet. Men av dina inlägg antar jag att du inte värdesätter utbildning så högt.

mvh
David

David skall vi börja jämföra hälsan på svenska folket med andra nationaliteter?
Hälsan måste väl ändå vara det bästa måttet på hur det står till i ett land , eller?

Skall vi börja med barnadödligheten?

Sen kan vi väl ta medellivslängden också så har vi ju täckt in det ganska bra.

Observera nu David att detta gäller hela befolkningen inte bara de rika, utan även de du kallar parasiter.

Tycker du skall gå in på WHO och titta på lite siffror. Du kan ju jämföra med tex USA och England. De måste ju vara föredömme enligt dig när det gäller skattepolitik, åtminstone USA.

byggimpert skrev:
Detta är det verkliga dilemmat med en välfärdsstat a´la Sverige, så fort det finns ett system (för dem som verkligen behöver) så måste det missutnyttjas av dem som egentligen inte är i riktigt behov, om gemene man (läs du och jag) skulle ha vett att inte utnyttja systemet bara för att "vi betalar ju faktiskt för det" så skulle pengarna räcka till det de är ämnade för och vi skulle på samma gång få ett "solidariskt" samhälle värt namnet.

MVH//Christina.
Sant, men man kan faktiskt inte klandra människor som tar fördel av ett sjukt system. Det är bättre att ändra systemet i stället för att skylla på offren.

mvh
David

Måste instämma med Christina och David här!

Fast kan tillägga att jag är 2:a generationens invandrare (finns det begreppet någonstans utanför Skandinavien?!) och mina föräldrar tillhör de som faktiskt lyckats integreras till fullo och är höginkomstttagare. Så det finns hopp om Sverige än ;)

Pluggade i USA 1 år och visst såg man mycket man tyckte var konstigt, men man såg också att USA på många områden slår Sverige med hästlängder just därför att man privatiserat så mycket (ex vård).

Det som saknas i den offentliga sektorn i vårt land är kostnadskontroll och mindre politiskt detaljstyrande! Oftast tänker man inte längre än näsan räcker.

Exempel:
För 1 år sen ville Shlms läns landsting avskaffa den landstingsfinansierade provrörsbefruktningen (detta samtidigt som herr Persson tyckte att svenska folket skulle skaffa fler barn). Detta stoppades dock (iaf tillfälligt) eftersom alla faktiska experter (tjänstemän och forskare) visade att det i längden skulle kosta samhället betydligt mer i längden (minskat barnafödande, dålig psykisk hälsa pga barnlöshet, etc).

ParkaKungen skrev:
David skall vi börja jämföra hälsan på svenska folket med andra nationaliteter?
Hälsan måste väl ändå vara det bästa måttet på hur det står till i ett land , eller?

Skall vi börja med barnadödligheten?

Sen kan vi väl ta medellivslängden också så har vi ju täckt in det ganska bra.

Observera nu David att detta gäller hela befolkningen inte bara de rika, utan även de du kallar parasiter.

Tycker du skall gå in på WHO och titta på lite siffror. Du kan ju jämföra med tex USA och England. De måste ju vara föredömme enligt dig när det gäller skattepolitik, åtminstone USA.
Trodde aldrig att du skulle fråga.  ;D
Vi har mest sjukdagar per capita än något annat land. Det måste väl betyda att vi är sjukast, eller?  ;D ;D ;D

mvh
David

Edit: Såg nu att du påstod att jag kallat någon för parasit. Blir smått irriterad över det påståendet då jag inte kallat någon parasit. Du verkar fast i någon 1900-tals dogma. Det är ditt problem inte mitt. Godnatt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.