9 330 läst ·
160 svar
9k läst
160 svar
Varför husskatt?
Snälla Parkakungen... Att använda såna argument är som om jag skulle säga något i stil med att man borde betala 100% i skatt och sedan få bidrag till allt. Ute i stora världen, utanför Sundbyberg där du bor,ParkaKungen skrev:Men varför skall vi ha skatt överhuvudtaget?
Jag menar jag klarar ju mig. Jag arbetar och får lön, är inte sjuk osv.
Varför skall jag behöva betala för andra som är sjuka eller gamla och BELASTAR systemet?
För att inte tala om alla barn, varför skall jag betala deras skolgång?? Kan väl deras föräldrar göra, och har de inte råd so tough luck.
Tänk så mycket pengar vi kunde spara om vi drog in all sjuklön, alla bidrag, all a-kassa osv.
Kvittar ju om någon blivit arbetslös pga av att deras företag gått omkull för att kommunen valt att ta in en Polsk entreprenör istället, eller hur David??
Kommunen sparar ju pengar, enda som räknas.
Nä, slopa all skatt för jag klarar mig, sk-ter väl i resten, de får klara sig bäst f-n de vill.
mvh
David
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Såja nu gräver vi ned stridsyxan....Titta på TV4 nu på TV....intressant dokumentär.....om HSB!
Exempel tack.David skrev:Snälla Parkakungen... Att använda såna argument är som om jag skulle säga något i stil med att man borde betala 100% i skatt och sedan få bidrag till allt. Ute i stora världen, utanför Sundbyberg där du bor,finns det fler länder där man betalar en mycket mindre del i skatt samtidigt som man har bättre fungerande skolor, sjukvård etc. När jag hör argument som dina inser jag hur långt vi har att vandra. Jag hoppas att du inser att dina barn antagligen kommer att få det sämre än dig när tillväxten uteblir.
mvh
David
Du kan nämna land och skattesats, du verkar ju ha stenkoll.
Min liknelse mellan två rakhyvlar och privat driven sjukvård är att jag spara tid under rakningen, men jag kommer att skära mig förr eller senare. Samma med vården, ett privat ägande innebär inte ett plötsligt intresse för bra sjukvård eller medmänsklighet, det går ut på att tjäna pengar.David skrev:Många "klargöranden" Kapten Klänning.
Ska vi börja med korrelationen mellan svartarbete och krångliga/upplevt orättvisa skattesystem hävdar jag bestämt att den finns. För att få fler att jobba vitt så måste "vinsten" att jobba svart upplevas tillräckligt liten att det inte är mödan värt. Att byggbranschen är rutten beror nog inte på svartarbeten utan på att konkurrensen är för dålig. En kul grej med din "härledning" är att du hävdar att många i byggbranschen jobbar svart vilket jag håller med dig. Du hävdar också att byggarbetare är den grupp som belastar bidragssystemet värst. Med andra ord hävdar du att de som är sjukskrivna mest är de som jobbar mest svart? Mao borde några karensdagar mest drabba svartarbetarna? ;D
Jag hävdar också att kvaliteten på vården inte har ett direkt samband med hur mycket pengar du häller in i den. Mao skulle du kunna göra mycket mer för mycket mindre pengar om det blev konkurrens från privata vårdföretag inom vården. Din liknelse mellan privat vård och dubbla rakhyvlar är kanske inte ditt mest brillianta uttalande idag. Agda får inte bättre vård för att vi fortsätter hälla pengar i svarta hål.
Jämför vi antal sjukskrivningsdagar per person med andra länder så finns det inte ett annat land som har så många som Sverige. Beror det på att vi har mer fysiskt eller psykiskt påfrestande arbeten eller på att vi okynnessjukskriver oss? Det är ganska klart för mig vad det är. Vad tror du, Kapten klänning? Motbevisa mig snälla.
mvh
David
Det går inte att hålla en hög standard inom sjukvården när det samtidigt finns aktieägare som kräver vinst på sina investerade pengar.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Uppenbart går det inte att hålla hög standard inom landstingskörd sjukvård finansierad av hög skatt heller. Här i Östergötland är det rent ut sagt kaos.....jag är för alla alternativ som repar upp situationen. Detta är inte den sjukvård jag vill betala skatt för. Ge mig då hellre mer netto och så väljer jag själv att teckna en privat sjukvårdsförsäkring....Kapten Klänning skrev:
Men som det är nu så stoppas alla privatsjukhus i sommar....men det är bara temporärt för i September 2006 så ändrar Alliansen det ;D
Karensdag hit och karensdag dit, på min arbetsplats pröjsar arbetsgivaren 100% rakt av från första dagen då man är förkyld, magsjuk, skadat sig lätt, etc.
är ni sjuka så är ni sjuka, resonerar han.
Behöver jag säga att vi snittar på under 2 sjukdagar per man, kan man jobba så jobbar man
är ni sjuka så är ni sjuka, resonerar han.
Behöver jag säga att vi snittar på under 2 sjukdagar per man, kan man jobba så jobbar man
Visst är det så. Viill man tjäna pengar så måste man göra två viktiga saker:
a) erbjuda bra sjukvård till kunderna
b) avstå betala 30 % av svenska bruttonationalinkomsten till politsikt tillsatta makthavares och byråkraters penningkranar till de sina och sig själva
Jämför sedan svenska statliga. kommunala och landstingsbyråkratiers administration med t ex engelska och amerikanska dito. De svenska har normalt tre gånger så många anställda, som häckar på olika möten och pratpratar.
Mellan 100 -200 miljarder bortkastade krionor per år kostar denna makthavarnas penningkran till sig själva jämfört med engelska eller amerikanska dito. Utan att ge svenska folket något annat än en massa pratande om att mera resurser krävs till vård, skola, omsorg.
Vad skall de göra som inte har råd att teckna en privat sjukvårdsförsäkring? Det system som du förespråkar används i USA och ett mer segregerat samhälle får man leta efter.Calle Anka skrev:Uppenbart går det inte att hålla hög standard inom landstingskörd sjukvård finansierad av hög skatt heller. Här i Östergötland är det rent ut sagt kaos.....jag är för alla alternativ som repar upp situationen. Detta är inte den sjukvård jag vill betala skatt för. Ge mig då hellre mer netto och så väljer jag själv att teckna en privat sjukvårdsförsäkring....
Men som det är nu så stoppas alla privatsjukhus i sommar....men det är bara temporärt för i September 2006 så ändrar Alliansen det ;D
Jag är helt med dig i resonemanget om att det behövs skäras med stora kniven i den statliga/kommunala administrationen, problemet blir väl bara att vi ökar på arbetslösheten då ingen annan vill ha patrasketLeoBalk skrev:Visst är det så. Viill man tjäna pengar så måste man göra två viktiga saker:
a) erbjuda bra sjukvård till kunderna
b) avstå betala 30 % av svenska bruttonationalinkomsten till politsikt tillsatta makthavares och byråkraters penningkranar till de sina och sig själva
Jämför sedan svenska statliga. kommunala och landstingsbyråkratiers administration med t ex engelska och amerikanska dito. De svenska har normalt tre gånger så många anställda, som häckar på olika möten och pratpratar.
Mellan 100 -200 miljarder bortkastade krionor per år kostar denna makthavarnas penningkran till sig själva jämfört med engelska eller amerikanska dito. Utan att ge svenska folket något annat än en massa pratande om att mera resurser krävs till vård, skola, omsorg.
Men detta innebär inte att jag vill se en dumpning av sjukvården till privata företag som bjuder under varandra i jakten på dessa attraktiva kontrakt.
Pappskallen: Låter som att du har en underbart bra arbetsgivare! Önskar alla hade sån! Under mina 2.5 år på nuvarande arbetsplats har jag varit sjukskriven 2 dagar (inlagd på sjukhus) och gått hem tidigt (efter lunch) 1 dag pga influensa. Så snittar jag 50 tim å en vanlig arbetsvecka (Arbetsmoralen är rätt hög!)pappskallen skrev:
Men hos oss och de flesta arbetsgivare så är det 1 karensdag som gäller, och jag vet att många av oss inte känner att man har råd att vara hemma sjuk så istället går man till jobbet hostandes och förkyld .... inte bra!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Börjar det inte bli väl politiskt nu?
Ett missförstånd som politiker med tycke för fastighetsskatt älskar att skapa är det falska sambandet mellan offentliga utgifter och hur dessa skall finansieras. Så fort man klagar på fastighetsskatten så försvarar alltid vissa politiker den med att hänvisa till kostnader för gamla, skola osv.
Det är en fråga i poliyiken som tål att diskuteras hur myckst vi bör satsa på olika offentliga utgifter, men det är väldigt otrevligt om den diskussionen blandas ihop med hur vi väljet att finansiera kostnaden. Om behovet av hjälp till gamla används som argument för att driva andra gamla från sina hus så är vi väldigt snett ute. Problemet med fastighetsskatten är ju att den drabbar utna hänsyn till (eller nästan utan hänsyn) till betalningsförmåga.
Om fastighetsskatten avskaffas så måste givetvis det bortfallet i statens finanser kompenseras med att andra skatter som ex moms eller inkomstskatt. Om det sen skulle gå att spara in en del av kostnaden genom nedskärningar är en helt annan fråga som inte har med att göra att den skatt som tas ut skall tas ut på ett rättvist sätt.
Snacket om att det skulle vara höginkomsttagare som i eget intresse vill få bort fastighetsskatten är ologisk, vi som tjänar mer än genomsnittet komemr ju rent statistiskt att få betala en större del av kostnaden genom andra skatter än vad låginkomsttagaren får betala. Jag är helt inställd på att min skatt kommer att öka om fastighetsskatten tas bort, men det tar jag hellre än att skatten skall få driva bort pensionärer och låginkomsttagare från vårt bostadsområde, fastighetsskatten om något ökar ju segregationen i samhället.
Ett missförstånd som politiker med tycke för fastighetsskatt älskar att skapa är det falska sambandet mellan offentliga utgifter och hur dessa skall finansieras. Så fort man klagar på fastighetsskatten så försvarar alltid vissa politiker den med att hänvisa till kostnader för gamla, skola osv.
Det är en fråga i poliyiken som tål att diskuteras hur myckst vi bör satsa på olika offentliga utgifter, men det är väldigt otrevligt om den diskussionen blandas ihop med hur vi väljet att finansiera kostnaden. Om behovet av hjälp till gamla används som argument för att driva andra gamla från sina hus så är vi väldigt snett ute. Problemet med fastighetsskatten är ju att den drabbar utna hänsyn till (eller nästan utan hänsyn) till betalningsförmåga.
Om fastighetsskatten avskaffas så måste givetvis det bortfallet i statens finanser kompenseras med att andra skatter som ex moms eller inkomstskatt. Om det sen skulle gå att spara in en del av kostnaden genom nedskärningar är en helt annan fråga som inte har med att göra att den skatt som tas ut skall tas ut på ett rättvist sätt.
Snacket om att det skulle vara höginkomsttagare som i eget intresse vill få bort fastighetsskatten är ologisk, vi som tjänar mer än genomsnittet komemr ju rent statistiskt att få betala en större del av kostnaden genom andra skatter än vad låginkomsttagaren får betala. Jag är helt inställd på att min skatt kommer att öka om fastighetsskatten tas bort, men det tar jag hellre än att skatten skall få driva bort pensionärer och låginkomsttagare från vårt bostadsområde, fastighetsskatten om något ökar ju segregationen i samhället.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ahhaaa! Klassisk diversion-taktik. Vill du ha tips på några andra? ;DParkaKungen skrev:
"Var tog du din examen ifrån nu igen?" Ifrågasätter personens akademiska kompetens och sätter fokuset på den andra personen.
Titta en lång tyst stund på personen som ställde frågan, titta sedan bort. Antyder att frågan var alltför dum att svara på.
"Vilken statistik grundar du detta på?" Vänta nu. Låter inte detta lite grann som ditt argument, Parkakungen.
Men jag antar utmaningen: I statistik som OECD gett ut baserat på resultat från 40 länder varav 30 är OECD-länder så kommer Sverige på åttonde plats i läsförståelse, 15:e plats i Naturvetenskap och 17:e plats i Matematik. Finland toppade listan bland OECD-länderna. Hong Kong toppade listan totalt.
Inte så bra för världens bästa välfärdsland, Sverige. Skattesats behöver jag inte nämna. det borde räcka med att säga att det är lägre än i Sverige. Alla länder har lägre skatt. Kul att Sverige är bäst på något- ;D
mvh
David
Ursäkta mig, lite hastigt skrivet. Vad jag menar är att endast en ytterst liten del av skatten går till vad du kallar "parasiter" som inte vill jobba för brödfödan.DragonLady skrev:
än en gång .......sorry :-[