20 164 läst ·
64 svar
20k läst
64 svar
Varför hör jag stegljud
Jag fick bara en tråkig rapport med en typisk Word tabell på en rad som skrev ner resultatet. Borde jag fått diagram? Pratade med en akustiker och han sa att de borde mätt luftljud medH HRico skrev:Man får alltid ut kurvor när man mäter stegljud. Sen skickas de inte alltid med till kunden då få personer förstår dessa. Försök att få ut dessa så kan man tyda mätningen bättre.
Vet du om man bara mätte stegljudet, eller kontrollerades även reduktionstal/ljudnivåskillnad?
Att mäta med telefonen fungerar tyvärr inte då mätvärdet ska vägas och korrigeras mot en referenskurva![]()
Jobbar själv med detta och vi skickar bara med diagram vid underkända resultat och om det kan ge kunden (eller dess akustiker) något. Men ni kan ju fråga efter diagrammen i efterhand, tar inte många minuter att ta fram.S s.razol skrev:
Luftljud borde definitivt ha mätts då det hade visat ev. läckage.. synd att det inte gjordes, för det hade inte tagit många minuter när man väl är på plats med grejerna.
Om det är så att luftljud inte klarar kraven och får höga värden. Hur skulle en åtgärd göras i lägenheten för att dämpa ljudet?H HRico skrev:Jobbar själv med detta och vi skickar bara med diagram vid underkända resultat och om det kan ge kunden (eller dess akustiker) något. Men ni kan ju fråga efter diagrammen i efterhand, tar inte många minuter att ta fram.
Luftljud borde definitivt ha mätts då det hade visat ev. läckage.. synd att det inte gjordes, för det hade inte tagit många minuter när man väl är på plats med grejerna.
Det beror helt på vilka frekvenser som orsakar höga värden. Det ser man ofta tydligt vid mätning av luftljud och hör ibland även direkt på plats.S s.razol skrev:
Med betongbjälklag och godkänt stegljud så skulle jag gissa på överkörning via ventilationskanalerna eller dåligt fogat vid värmestammar.
Kolla fogning av ev genomgående värmestammar (detta är viktigt även pga brandkrav).
Prova även att temporärt blockera ventilationsdon i det rum du upplever störning och lyssna om det blir bättre.
Hej, jag hittar inga don i lägenheten, bara en i toaletten.H HRico skrev:Det beror helt på vilka frekvenser som orsakar höga värden. Det ser man ofta tydligt vid mätning av luftljud och hör ibland även direkt på plats.
Med betongbjälklag och godkänt stegljud så skulle jag gissa på överkörning via ventilationskanalerna eller dåligt fogat vid värmestammar.
Kolla fogning av ev genomgående värmestammar (detta är viktigt även pga brandkrav).
Prova även att temporärt blockera ventilationsdon i det rum du upplever störning och lyssna om det blir bättre.
Jag har igen pratat med mina grannar och de har sagt att även dem vill ha problemet löst nu. Då de känner sig begränsande av att allt låter ner.
Så nu när mätningen är godkänd - trots det hörs allting så lär inte byggföretaget ta på sig det ärendet. Det kan bli en garanti fråga antar jag om man inspekterar allting och märker av något fel.
Men de har sagt att de är villiga att röra om och fixa till deras golv så länge kostanden inte faller på dem.
Jag har försökt be om att få utföra liknade test som de gjorde hos mig att höra hur det låter i andras lägenheter. Är jag och grannen enade om att det är helt andra ljudnivåer i min så är de med att argumentera fram en åtgärd. Annars vill vi ha en möjlig lösning.
Jag är ärligt villig att ta på mig kostanden för åtgärd. Om de är det enda som blir lösningen.
Vad är åtgärden i detta fall? Plocka bort golv, byta stegljudsisolering och stängs igen? Hur säkert är det att det kommer få bort stegljuden? Samt vad för kostnad kan ja tänka mig för material samt arbete?
Sen tror jag itne de är villiga att höja golvet allt för mkt… utan helst uppnå resultatet grannarna har. Kanske nån mm skillnad maximalt… känns som det borde gå att byta ut till något bättre med samma tjocklek ifall grannarna har lyckats med det? Eller tänker jag fel?
Klicka här för att svara