Hej! Säkert en dum fråga men som rubriken lyder, så undrar jag varför råspont alltid läggs horisontellt (liggande) och inte vertikalt (stående, från fot till nock)?

Jag håller på att byta tak på en lada. Det har varit stora sinusformade eternitplattor, på horisontell läkt på takstolar. Underst/innerst ett sticketak.

Läkten är i bra skick och det hade nog gått fort, om jag bara kunde lägga råspont vertikalt på läkten (och sedan papp, strö/bärläkt och tp20), istället för att riva ner till takstolarna.

Det verkar ju vara oortodoxt att lägga råspont ståendes, men jag kan inte hitta någon info om varför det skulle vara problematiskt. Eller är det någon jättenackdel jag inte ser?

Mvh/ Sebbe

B Bockstensmandeln skrev:
Hej! Säkert en dum fråga men som rubriken lyder, så undrar jag varför råspont alltid läggs horisontellt (liggande) och inte vertikalt (stående, från fot till nock)?

Jag håller på att byta tak på en lada. Det har varit stora sinusformade eternitplattor, på horisontell läkt på takstolar. Underst/innerst ett sticketak.

Läkten är i bra skick och det hade nog gått fort, om jag bara kunde lägga råspont vertikalt på läkten (och sedan papp, strö/bärläkt och tp20), istället för att riva ner till takstolarna.

Det verkar ju vara oortodoxt att lägga råspont ståendes, men jag kan inte hitta någon info om varför det skulle vara problematiskt. Eller är det någon jättenackdel jag inte ser?

Mvh/ Sebbe
Det är väl för att det primärt är gjort för cc1200 takstolar som är vertikala.
Har du cc1200 horisontellt kan du göra samma sak vertikalt.
Om dina horisontella läkt klarar vikterna som uppstår.

• Gilla
Bockstensmandeln
  • Laddar…
tommib
Ordet läkt antyder ju att det inte kommer klara vikt, så jag skulle absolut inte lägga någon råspont nock till fot.

Anledningen till att det ligger "horisontellt" är precis som xLnT säger, att det då ligger vinkelrätt mot takstolarna. Detta ger en stabil konstruktion utan extra lager. Vill man av någon anledning absolut ha sin råspont från nock till fot så får man regla på takstolarna vilket kostar extra material och arbete. Då väljer man grövre virke än läkt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ordet läkt antyder ju att det inte kommer klara vikt, så jag skulle absolut inte lägga någon råspont nock till fot.
Läkten håller ju för takbeläggningen och snölasten. Jag hade inte oroat mig för hållfastheten.

• Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett på äldre hus att det ligger lockpanel från nock till fot. Blir det under dina förutsättningar enklare att lägga råsponten stående är det bara att sätta igång. Orsaken att det brukar vara liggande är nog inte konstigare än att det är praktiskt att lägga tvärs de stående takstolarna.

• Gilla
Bockstensmandeln
  • Laddar…
Jag tackar för svar

Ok, jag förstår. Jag tänkte om det berodde på något med hur träet rör sig eller hur vattnet rinner etc. Men då verkar det alltså inte vara det som är anledningen.

Ang. bärfastheten: läkten har ju klarat att bära upp de tunga eternitplattorna i över 80 år, så då borde de även väl klara det nya taket?
Jag tänkte att jag kunde slå långa spik på de ställen där det finns en takstol under, alltså igenom läkten ner i takstolen, för att ge extra styrka.

Jag befinner mig i södra Skåne, kanske jag bör tillägga.

Jag tänkte om det berodde på något med hur träet rör sig eller hur vattnet rinner etc. Men då verkar det alltså inte vara det som är anledningen.
När det gäller de äldre taken där det var stående så var det från början ingen underlagspapp. Utan det som rann in under teglet skulle rinna längs bräderna utan att komma in. För täthetens skull lär det bara vara bättre att ha det stående. Men det spelar inte så stor roll när man har underlagspapp.
Ang. bärfastheten: läkten har ju klarat att bära upp de tunga eternitplattorna i över 80 år, så då borde de även väl klara det nya taket?
Jag tänkte att jag kunde slå långa spik på de ställen där det finns en takstol under, alltså igenom läkten ner i takstolen, för att ge extra styrka.
Tegelpannor och ännu mer betongpannor är tyngre än eternit. Vad tänkte du ha som ny beklädnad?

• Gilla
Bockstensmandeln
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När det gäller de äldre taken där det var stående så var det från början ingen underlagspapp. Utan det som rann in under teglet skulle rinna längs bräderna utan att komma in. För täthetens skull lär det bara vara bättre att ha det stående. Men det spelar inte så stor roll när man har underlagspapp.

Tegelpannor och ännu mer betongpannor är tyngre än eternit. Vad tänkte du ha som ny beklädnad?
Jag tänkte lägga papp, sen läkt och slutligen tp20 plåt. Så taket blir lite högre men jag är osäker på om det blir så mycket tyngre, kanske t o m lättare?

Jag tänkte lägga papp, sen läkt och slutligen tp20 plåt. Så taket blir lite högre men jag är osäker på om det blir så mycket tyngre, kanske t o m lättare?
Troligen blir det lite lättare. Men det borde inte ha någon avgörande betydelse. Eternitpannorna väger knappt 10 kg/m² och även i sydligaste Skåne ska taket vara dimensionerat för en snölast på minst 100 kg/m². Så om takbeklädnaden väger 1 eller 8 kilo spelar ingen roll i sammanhanget.

TS skriver ju att läkten är i bra skick och modulen inte särskilt gles med plattornas format. Bärläkt för eternit var ofta i häradet 2x3, 3x3 tum så knappast några problem att lägga vertikalt.

Varför råspont? Det finns kondensskyddad plåt som borde vara utmärkt i ditt fall

• Gilla
ÅkeSun och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför råspont? Det finns kondensskyddad plåt som borde vara utmärkt i ditt fall
Jag tänkte göra det lite mer gediget så att säga, ifall vi bestämmer oss för att hitta på något med den byggnaden i framtiden. Kanske smäller upp solceller någon gång exempelvis, och det är möjligt att vi gör det beboeligt någon gång också. Då lägger jag hellre lite mer tid och pengar nu.

Det är just därför jag funderar på om jag ska lägga råsponten vertikalt nu, eller om jag ska kosta på mig att riva även läkten. Men om det inte spelar så stor roll konstruktionsmässigt så känns det onödigt

Klassiskt underlag innan pappen kom.
Skårorna är tänkt att underlätta vattnets färd i rätt riktning
Gammalt träunderlag med spår för vattendränering, innan takpapp appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bockstensmandeln och 2 till
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Jag har sett på äldre hus att det ligger lockpanel från nock till fot.
Så kallat faltak, men det beror på att de är åstak med längsgående takåsar och då hamnat beklädnaden naturligt "tvärgående". Med takstolar blir det tvärtom.

Råsponten kan ligga åt alla håll. Om läkten som den ska spikas i, går tvärs emot takstolarna, så kan råsponten sättas stående likaväl.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.