1 138 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Varför hittar jag inte trall i rätt dimension
Jag har en altan som är lagd med trall i dimensionen 28 x 95. Nu behöver en bit bytas, men när jag letar hittar jag inte den dimensionen någonstans. I bredden 95 finns bara tjockleken 22, vill man ha 28 är det minst en bredd på 120 som gäller. Jag bor i Skåne och det finns gott om stora byggmarknader i närheten, men ingen av dem har den dimension jag letar efter. Ska jag behöva lägga om hela golvet?
Både Bauhaus och Beijer har den dimensionen, annars är det ju bara att såga till en 120 bräda till 95.
Jo, jag googlade också och hittade dimensionen på flera ställen, men när man går in och tittar är den restad, eller sidan borttagen överallt. Men jag får väl ta fram fogsvansen då.T TheSwoopis skrev:
Alla välsorterade byggvaruhandlare kan ta hem 28x95 till dig det är inga problem vi hade detta senast i höstas men det är få som har det i sitt lagersortiment då mer parten av kunderna önskar breda trall..F Figge Bergquist skrev:
K-bygg beställde vi det igenom avropstiden var 2 arbetsdagar..
Det är just det jag menar, att få har det i sitt lagersortiment. För inte så länge sedan var det standard hos alla välsorterade byggmarknader, men idag finns det inte någonstans som lagervara. Det är säkert som du säger, att efterfrågan på den dimensionen har minskat, och då har jag fått svar på min fråga; "Varför hittar jag inte trall i rätt dimension". Tack för det!Bicmac skrev:
Dom stora byggvaruhusen har en stående såg vid en vägg för att mått kapa byggskivor den kan också klyva en 120 trall så den blir 95x28 .F Figge Bergquist skrev:
Det man får göra själv är den rundade kanten.
När jag byggde min altan var maskin hyvel ett av bästa verktyget jag använde, alla kap ytorna fasades.
Ja, det får nog bli så. Tack för svar.L Leif i Skåne skrev:
De stående sågarna är inte avsedda för att klyva brädor och på många ställen är det helt förbjudet att anställda gör det.
Så antingen gör man det själv eller så kollar man om de kan ta hem. För några få brädor så räkna med att få kolla runt då alla inte tar hem enstaka brädor.
28x95 är både bra till trall och trädgårdsmöbler etc
Så antingen gör man det själv eller så kollar man om de kan ta hem. För några få brädor så räkna med att få kolla runt då alla inte tar hem enstaka brädor.
För min del handlar det om att byta ut en rutten bräda på drygt två meter, så det är bara till att såga. Håller med om att 28x95 är en användbar dimension, och undrar fortfarande varför den är så sällsynt som lagervara.Z z_bumbi skrev:De stående sågarna är inte avsedda för att klyva brädor och på många ställen är det helt förbjudet att anställda gör det.
Klicka här för att svara