Lilla selma
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om den stora frågan är vem som slösar mest mat så kan det vara den med för liten frys.
Jag har 75% fullt i frysen ungefär, en helfrys och jag skulle ha svårt med en halvfrys, men det är klart om jag handlar oftare så, men som någon skrev: Vem vill handla ofta?
Jag har i min frys följande saker i dess 7 fack/lådor:
1. Bröd, rätt tom hylla.
2. Stora isbitar och en bunke med klaris och Ginflarrorna.
3. Köttfärs, pizzadeg och "bunken" där jag slänger ner "rester" lök, majs, köttfärs osv.
4. Kyckling i mängder.
5. Fisk av olika de slag, räkor osv.
6. Kattens köttbullar som köps in i 2kg påsar.
7. Lilla lådan full med frusna bär till smoothies och tårtor.
Jag bor ensam och brottas med min helfrys som jag inte vill ha men jag får väl lära mig den dag jag skaffar en halvfrys.
Låda 3 med "bunken" är en favorit, jag brukar 1 gång i veckan tömma ner den i kastrull med en burk krossade tomater och koka upp, ofta fyller jag på med stekta kycklingbitar, det blir middag och ett par matlådor, och smaken överraskar alltid ;-)
/Workingclasshero
Ungefär som jag i min halvfrys. 4 hyllor:
1. Bröd, frusna grönsaker, några matlådor.
2 Vegetarisk färs, nuggets, bitar , fisk
3. Största lådan. Kött. Tre köttätare i familjen.
4. Glass, bär, kylklamp , överbliven riven ost eller sås tex.

Lilla selma
Alfredo Alfredo skrev:
Sylt och gele exempelvis.
Det har jag i min halvkyl också. Två-tre olika sylt. Gele. Tub majonnäs, olika senap, ketchup, tomatpuré,dressingar.Flera av varje🤷‍♀️

C
Lilla selma Lilla selma skrev:
gillar inte när maten smakar frys, därför sålde vi frysboxen
Nä, det är inge kul. Knepet är att ha tillräckligt låg temperatur.
Men vissa varor blir bättre av att frysas. T.ex. kött blir bara bättre/mörare med tiden 🙂
Köper köttlådor så frysboxen är ett måste. Klart överlägset butikens färska kött, både i smak och pris.

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
När det gäller kylskåp så är det ju ofta som folk förvarar sådant i kylskåp som klarat sig utmärkt i rumstemperatur. Jag behöver inte gå längre än till mig själv. En snabbtitt i mitt kylskåp ger att där finns ägg, surkål, tomatpuré, öl, senap, ketchup och mangochutney. Alla dessa skulle lika gärna kunna förvaras i rumstemperatur. Det är en praktisk plats att förvara mat, och av bara farten hamnar en del saker där som inte behöver kylan.

• Gilla
Lilla selma
  • Laddar…
Två-tre olika sylt
Jag pratar snarare om åtminstone 20-30 burkar...

• Wow
Lilla selma
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Alla dessa skulle lika gärna kunna förvaras i rumstemperatur.
För många saker förlängs dock hållbarheten avsevärt (och i vissa fall förvisso tvärtom).
Ägg t.ex. håller sig ett halvår i kylskåpet, men knappast i rumstemperatur.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag pratar snarare om åtminstone 20-30 burkar...
Har du inte hermetiserat burkarna? Min sylt står i rumstemperatur tills dess att jag öppnat burkarna. Sedan blir det kylskåp.

C cpalm skrev:
För många saker förlängs dock hållbarheten avsevärt (och i vissa fall förvisso tvärtom).
Ägg t.ex. håller sig ett halvår i kylskåpet, men knappast i rumstemperatur.
Absolut. Och ännu längre håller det i frysen. Men jag köper sällan ägg för ett halvår i taget.

Ossian K Olsson
Ingen har ju lyft det mest självklara än, att det handlar om livssituation, boendesituation och intresse.

Jag med mitt stora behov av kyl- och frysmöjlighet är för att jag har familj och matintresse. Att jag har 3 kg infrusen kycklingbuljong jag gjorde häromveckan har ju med mitt intresse att göra och att jag på hösten har två lådor med frusna tomater är ju samma sak.

Att jag vill ha helkyl är för att jag bär hem ca 12 liter mjölk i veckan och har en egen hylla bara för den.

Andras behov och intresse gör ju självklart att sånt skiljer sig.

• Gilla
Mrs November och 7 till
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Men jag köper sällan ägg för ett halvår i taget.
Sant. Får ofta ägg från bekanta som har höns, och då kan det bli ett rejält lager ibland 🙂
Men vissa saker förbrukas ju inte heller i särskilt hög takt, och då är det ju också en poäng att det håller längre.

Jag har en högfrys och en frysbox.
En betydande del av det som ska rymmas där fylls på under hösten (bär, kött, grönsaker) och förbrukas under det kommande året. Så man behöver en volym som passar till "maxförvaringen".

I övrigt är mycket:
- ekonomiköp dvs. extrapris/storpack/kort datum/säsong (typ köttfärs)
- köpa för att alltid ha på lager utan att behöva tänka-saker (typ x påsar med gröna ärtor)
- slippa åka och handla ofta-saker (typ mjölk som håller begränsad tid i kylen)
- bröd och matlådor av egen produktion

Allt detta tenderar också att packas in då och då i större mängder och plockas ut successivt, om än inte under en typisk sässongscykel. Sedan ska det helst finnas lite utrymme att kunna se saker och kunna flytta runt dem efter behov, så man vill inte nyttja alla volym till smockfullt.

Kylen ska rymma gryta med storkok att äta under veckan, x paket av mjölk och fil, vitkålshuvud, x kg morot/potatis o.dyl, platta med ägg, några ostar (om det var extrapris), plats för att jäsa bröd över natten, köttbit som ligger och tinar... utöver diverse småsaker och matrester.
Fyra hyllor och en grönsakslåda är för mig ibland fullsmockat och ibland rätt tomt.

För mig gör förvaringsutrymmet att jag kan spara arbete, kostnader och tankemöda.

Hade jag haft lika mycket förrådshushållning om jag bott 5 min från en stor affär? Nej.
Hade jag haft lika mycket förrådshushållning om boytan hade varit dyrare än resan till affären? Nej.
Hade jag haft lika mycket förrådshushållning om jag inte haft egna bärbuskar? Nej.
Hade mina praktiska rutiner fortfarande haft mer förrådstänk än en genomsnittlig person med samma förutsättningar? Ja.

• Gilla
Lilla selma
  • Laddar…
Lilla selma
Berättade för min man att jag startat den här tråden. Han blev orimligt arg över att han blev påmind om att jag sålde den där frysen för 15 (!)
år sen.

Jag kontrade dock snabbt med att han ju då ta och tillaga det där paketet med 2 kg kycklingfilé som legat i frysen minst ett år.

Redigerat:
  • Haha
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
Jag kontrade dock snabbt med att han ju då ta och tillaga det där paketet med 2 kg kycklingfilé som legat i frysen minst ett år.
En jul medan jag fortfarande bodde hemma hos min pappa ville jag grava lax till julbordet. Han sade att det fanns en lax i frysen. Så visst hade han koll på vad som fanns i frysen. Men det hjälpte inte när den var åtta år gammal.

• Haha
Lilla selma
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du inte hermetiserat burkarna? Min sylt står i rumstemperatur tills dess att jag öppnat burkarna. Sedan blir det kylskåp.
Det skulle antagligen fungera men jag tycker det känns bättre att förvara varorna i runt plus fem än runt plus tjugofem.

C
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Klart man har full koll! Tack vare en stor frys så går det att ha koll.
Är det ett Grand menu-skåp jag ser där till höger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.