1 402 läst ·
53 svar
1k läst
53 svar
Varför hel kyl och hel frys?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 300 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 300 inlägg
Jag drömmer om att ha en helkyl och två helfrysar inne i köket och sen en helkyl i garaget.
Både för möjligheter att alltid ha kall öl och ostlagring i garaget och samtidigt inne i de två frysarna kunna fylla upp med egenodlade grönsaker samt kött/bra och ha saker som jag köper främst på extrapris och fyller upp med.
Fläskfärs för 49kr/kg? Ja då köper jag 3-4 kg och fryser in. Så jäkla praktisk.
Både för möjligheter att alltid ha kall öl och ostlagring i garaget och samtidigt inne i de två frysarna kunna fylla upp med egenodlade grönsaker samt kött/bra och ha saker som jag köper främst på extrapris och fyller upp med.
Fläskfärs för 49kr/kg? Ja då köper jag 3-4 kg och fryser in. Så jäkla praktisk.
Allt handlar inte om pengar. Tiden du sparar på att handla sällan kan du lägga på roligare saker, svampplockning exempelvis 😊Lilla selma skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 300 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 300 inlägg
Varför skulle man slänga gammal mat i större utsträckning för att man har en frys? Det värsta är ju de som inte kan frysa in överskott och måste slänga mat.Lilla selma skrev:
Kanske inte så mycket frysen ( men jag gillar inte när maten smakar frys, därför sålde vi frysboxen) men en hel kyl? Vad har man där som klarar sig så länge att man hinner äta upp det? Förutom öl och ost då 😉Ossian K Olsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Vi har kyl och frys i köket, kylfrys och kylbox samt frysbox i källaren.
Kylen sväljer veckohandlingen, ingen av oss gillar att gå i matbutik så vi beställer på nätet och hämtar en gång i veckan.
Nästan ett helt hyllplan går åt till mejeri.
Vi lagar mycket storkok som behöver få plats.
Frysen är lite inköpt, samt en hel del egenodlat eller hembakt.
Kylfrysen är mycket dryck, lagring av sättpotatis och ost samt egenodlat.
Kylboxen slås på när kylfrysen inte räcker till.
Frysboxen innehåller främst kött, vi köper 1/2 frigående gris och 1/8 frigående ko ungefär en gång om året.
Men även en del skörd i form av grönsaker och bär.
Vi slänger ytterst lite mat.
Nu är vi ju extremer, men jag kan tänka mig att man inte behövde lika mycket utrymme för dels då mer var torrvaror dels hade en hemmafru som kunde handla i princip dagligen.
Kylen sväljer veckohandlingen, ingen av oss gillar att gå i matbutik så vi beställer på nätet och hämtar en gång i veckan.
Nästan ett helt hyllplan går åt till mejeri.
Vi lagar mycket storkok som behöver få plats.
Frysen är lite inköpt, samt en hel del egenodlat eller hembakt.
Kylfrysen är mycket dryck, lagring av sättpotatis och ost samt egenodlat.
Kylboxen slås på när kylfrysen inte räcker till.
Frysboxen innehåller främst kött, vi köper 1/2 frigående gris och 1/8 frigående ko ungefär en gång om året.
Men även en del skörd i form av grönsaker och bär.
Vi slänger ytterst lite mat.
Nu är vi ju extremer, men jag kan tänka mig att man inte behövde lika mycket utrymme för dels då mer var torrvaror dels hade en hemmafru som kunde handla i princip dagligen.
Jag inbillar mig att många inte har full koll på allt som finns i deras frysar. Det är väl bekvämt att ha plats att stoppa in lite glass i frysen trots att tre hyllor är fulla av sådant som legat så länge att det inte längre är aktuellt att äta. Andra jagar eller känner någon som gör och har stora mängder kött att lagra under året. Min frys är på kanske 40 liter. Det klarar jag mig bra på trots att jag handlar sällan och odlar en del.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Vårt hushåll är ett sånt där hushåll med fullhöjds kyl och frys i köket. Dessutom har vi frysbox och frysskåp i källaren, skafferi i köket och matkällare med potatis och diverse annat.Lilla selma skrev:
Veckohandling funkar för övrigt inte när det finns tonåringar som bälgar i sig mjölk och vräker i sig frukostflingor.
Dessutom är vi intresserade av både odling och matlagning, och utrymmena upptas förutom av stora mängder exempelvis potatis, också av en massa olika råvaror och smaksättningar. Är man nöjd med senapåketchup tar det inte så mycket plats. Vill man ha worcestershiresås, thailändsk fisksås, sesamolja och typ 10 andra flaskor, börjar det ta plats. Vi bakar mycket bröd, då går det åt mycket mjöl och flera olika sorters mjöl. Det tar plats i skafferiet. Kanske vill ha någon mer grönsak än gurkaåtomat, kanske vitkål, broccoli eller paprika.
Du fattar.
Dessutom är det inte något strikt nutida fenomen. Jag växte upp i en villa byggd på 1980-talet och där fanns både kyl och frys I fullhöjd. Min bättre hälft är uppvuxen på en stor bondgård, och de hade t o m kylrum 😍.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 300 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 300 inlägg
A Avemo skrev:Jag inbillar mig att många inte har full koll på allt som finns i deras frysar. Det är väl bekvämt att ha plats att stoppa in lite glass i frysen trots att tre hyllor är fulla av sådant som legat så länge att det inte längre är aktuellt att äta. Andra jagar eller känner någon som gör och har stora mängder kött att lagra under året. Min frys är på kanske 40 liter. Det klarar jag mig bra på trots att jag handlar sällan och odlar en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart man har full koll! Tack vare en stor frys så går det att ha koll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tex en låda med hackad lök av olika sorter samt en selleri som inte gick åt. Hackade jag ner den och frös in och sen är det färdigt om jag ska göra en köttfärssås. Bara hälla i!
Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt. Jag menade att det finns de som använder sin stora frys på ett rationellt och bra sätt men också dem som inte gör det. Båda grupperna kan önska sig en stor frys.Ossian K Olsson skrev:
Enda argumentet mot att ha en stor frys är väl strängt taget att den tar större plats. Men det är ju högst relevant ibland.
Så kan man ju göra om man vill. Men både lök och selleri håller sig ju ett tag utan frys också så länge man inte hackar dem.Ossian K Olsson skrev:
Men det att bilar och en del annant har blivit större, har väl inget att gära med storleken på matförvaring?T teuvo tainio skrev:Hej, det är tänkvärt, nästan allt har blivit större med åren, bilar, bostäder, trolig orsak är ökad levnadsstandard, vi har råd med onödigt stora saker och för att det är bekvämt, troligen har även medel vikten på oss människor ökat i åtminstone västvärlden, är det bättre nu ?, jag tycker faktiskt det. Men jag beklagar att mänskligheten inte lärt sig av historien att krig skapar bara misär o elände, hat och misstänksamhet mot främlingar är nog inbyggt i både människors och djurs DNA, kanske ett måste för arternas överlenad
TS: något som försvunnit är skafferier som är svala, där man tidigare kunde förvara både konserverat och i viss mån rotfrukter som potatis.
På landet förvarade man dessa icke-frysvaror i en jordlällare som höll svalskåpstemperatur året runt, förutom i skafferiet.
Jag bodde en tid i en lägenhet i ett flerfamiljshus byggt strax efter andra världskriget. Till varje lägenhet hörde en särskilt matkällare i källare, för förvaring av sådant som rotfrukter och saft och sylt. "Vanligt" källarförråd för diverse junk fanns också.
Dessutom, så snart man hamnar utanför större städer, så finns det inte affärer med fullt sortiment som är öppna i princip dygnet runt.
Och ur ett beredskapsperspektiv är det mindre lyckat att leva "ur hand i mun" och inte ha ett lager av livsmedel som räcker åtminstone en vecka.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Om den stora frågan är vem som slösar mest mat så kan det vara den med för liten frys.Lilla selma skrev:
Jag har 75% fullt i frysen ungefär, en helfrys och jag skulle ha svårt med en halvfrys, men det är klart om jag handlar oftare så, men som någon skrev: Vem vill handla ofta?
Jag har i min frys följande saker i dess 7 fack/lådor:
1. Bröd, rätt tom hylla.
2. Stora isbitar och en bunke med klaris och Ginflarrorna.
3. Köttfärs, pizzadeg och "bunken" där jag slänger ner "rester" lök, majs, köttfärs osv.
4. Kyckling i mängder.
5. Fisk av olika de slag, räkor osv.
6. Kattens köttbullar som köps in i 2kg påsar.
7. Lilla lådan full med frusna bär till smoothies och tårtor.
Jag bor ensam och brottas med min helfrys som jag inte vill ha men jag får väl lära mig den dag jag skaffar en halvfrys.
Låda 3 med "bunken" är en favorit, jag brukar 1 gång i veckan tömma ner den i kastrull med en burk krossade tomater och koka upp, ofta fyller jag på med stekta kycklingbitar, det blir middag och ett par matlådor, och smaken överraskar alltid ;-)
/Workingclasshero
Alla har inte så dåligt minne. så att man behöver listor.Lilla selma skrev:
I synnerhet när man jagar, fiskar, odlar och föder upp djur själv, som sedan hamnar i frysen, så har man ett personligt förhållande till varje paket som man gjort, oavsett om man vaccum-packat eller förpackat på annat sätt.
Vi har tre frysar och en stor frysbox,
Jag vet på decimetern när var olika saker finns, och vilka saker som finns där.
Jag kan förstå att om maten "kommer från affären", så har man inte samma personliga förhållande till maten, som vi som skapar vår mat från frö till planta, hämtar från sjön/skogen, eller föder upp och slaktar djur har.
Vi har egen potatis, eget kött, egen fisk, egna grönsaker o.s.v.
Det vi handlar är mjöl, jäst, mjölk, ost matolja, smör, kaffe, te, och frukt och grönt i säsong när de egenodlade tar slut. och så en del småvaror för att kunna krydda och laga maten