Lilla selma
Många trådar om köksplanering har gett mig en tanke jag inte kan släppa. VARFÖR ska man ha en hel kyl och en hel frys i köket? När blev detta hamstringsbeteende det normala?

När jag växte upp stängde mataffären där vi bodde kl 18 och var stängd på söndagar. Vi hade halv kyl/ halv frys ( fanns ens något annat på -70/-80 talet?) Då kanske det hade varit rimligt med hel/ hel.

Idag är ju affärerna öppna jämt, så behovet av förvaring hemma borde ju minska, inte öka?

VAD är det ni förvarar i era stora kyl och frys som inte kan inhandlas vid veckohandling 😉?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Tja, de som ägnar sin fritid åt att odla grönsaker, bakar, plocka bär och svamp och jagar till exempel har behov några hundra liter plats i frys.

Även de som behöver köpa matvaror som är på extrapris eller nedsatta på grund av utgående datum har behov av en stor frys.

• Gilla
Mathildatiger och 15 till
  • Laddar…
En vanlig kylfrys har väldigt liten frysdel, alla har inte möjlighet till extrafrys i källare el dylik plats. Jag är också uppvuxen med kylfrys men då fanns också stort svalt skafferi och frysboxar i källaren för bär, svamp, älgkött mm.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Lilla selma Lilla selma skrev:
Många trådar om köksplanering har gett mig en tanke jag inte kan släppa. VARFÖR ska man ha en hel kyl och en hel frys i köket? När blev detta hamstringsbeteende det normala?

När jag växte upp stängde mataffären där vi bodde kl 18 och var stängd på söndagar. Vi hade halv kyl/ halv frys ( fanns ens något annat på -70/-80 talet?) Då kanske det hade varit rimligt med hel/ hel.

Idag är ju affärerna öppna jämt, så behovet av förvaring hemma borde ju minska, inte öka?

VAD är det ni förvarar i era stora kyl och frys som inte kan inhandlas vid veckohandling 😉?
Hej, det är tänkvärt, nästan allt har blivit större med åren, bilar, bostäder, trolig orsak är ökad levnadsstandard, vi har råd med onödigt stora saker och för att det är bekvämt, troligen har även medel vikten på oss människor ökat i åtminstone västvärlden, är det bättre nu ?, jag tycker faktiskt det. Men jag beklagar att mänskligheten inte lärt sig av historien att krig skapar bara misär o elände, hat och misstänksamhet mot främlingar är nog inbyggt i både människors och djurs DNA, kanske ett måste för arternas överlenad

• Gilla
Lilla selma
  • Laddar…
Lilla selma
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Tja, de som ägnar sin fritid åt att odla grönsaker, bakar, plocka bär och svamp och jagar till exempel har behov några hundra liter plats i frys.

Även de som behöver köpa matvaror som är på extrapris eller nedsatta på grund av utgående datum har behov av en stor frys.
Ja, att ta hand om egenproducerat är en bra aspekt förstås. Men det kan ju inte gälla så många % av hushållen? ( letar i hjärnbanken efter bekanta som odlar/jagar 🤔)

Nedsatta varor kan jag dock tycka är återkommande. Jag köpte 3 ostar på erbjudande för kanske 1,5 månad sedan. Har nu sett samma erbjudande flera gånger efter detta, så hade ju inte behövt köpa dom vid den tidpunkten egentligen. FOMO 😆

Ja, att ta hand om egenproducerat är en bra aspekt förstås. Men det kan ju inte gälla så många % av hushållen? ( letar i hjärnbanken efter bekanta som odlar/jagar 🤔)

Nedsatta varor kan jag dock tycka är återkommande. Jag köpte 3 ostar på erbjudande för kanske 1,5 månad sedan. Har nu sett samma erbjudande flera gånger efter detta, så hade ju inte behövt köpa dom vid den tidpunkten egentligen. FOMO 😆
Det beror kanske på var du bor? Alla jag umgås med odlar, plockar svamp/bär. Ett par jagar. Också så jag är uppvuxen så för mig känns det som det "normala".

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Lilla selma
NyKarin NyKarin skrev:
En vanlig kylfrys har väldigt liten frysdel, alla har inte möjlighet till extrafrys i källare el dylik plats. Jag är också uppvuxen med kylfrys men då fanns också stort svalt skafferi och frysboxar i källaren för bär, svamp, älgkött mm.
” svalen” hade mormor. Borde användas mer mht elpriser. Det fanns extra frysbox i huset vi köpte för några år sedan. Den sålde vi då jag upplever att det räcker med en halv frys.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag växte upp med ett liter kylskåp och frysfack. Gick bra det också.
Nu har jag två hela frysar. En kyl och frys samt två små kylskåp och de är knökfullt allihop.😁

Lilla selma
NyKarin NyKarin skrev:
Det beror kanske på var du bor? Alla jag umgås med odlar, plockar svamp/bär. Ett par jagar. Också så jag är uppvuxen så för mig känns det som det "normala".
Så är det säkert. Och hur långt man har till affären spelar såklart in.

Lilla selma
Intet Intet skrev:
Jag växte upp med ett liter kylskåp och frysfack. Gick bra det också.
Nu har jag två hela frysar. En kyl och frys samt två små kylskåp och de är knökfullt allihop.😁
Men varför? När ska du äta upp allt? Har du en lista så du vet vad det är i alla burkar och flaskor? Blir det gammalt? Så många frågor 😅

När mamma dog och vi tömde ena frysboxen hittade vi svamp som var 15 år. Så lite hamsterbeteende är det, spara till sämre dagar eller till festliga tillfällen.

För henne var det en trygghet med fyllda förråd, uppvuxen på större gård på landet där egenförsörjning var en självklarhet Förråden till 25 personer behöver dock vara större än de till 4. Men hon hade det i sig, allt skulle tas om hand.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vem vill behöva handla oftare än absolut nödvändigt?

• Gilla
  • Älska
Mrs November och 4 till
  • Laddar…
Men varför? När ska du äta upp allt?
Det har jag undrat över många gånger😀

• Haha
Lilla selma
  • Laddar…

Vi handlar en gång var annan eller var tredje vecka och då är kylen smockfull. Hade jag gjort om hade jag haft två kylar och två frysar

Hade ingen frys överhuvudtaget, inget behov när man bor 5 minuter ifrån flera livsmedelsbutiker,

Har nu flyttat till landet och har numer en mindre frysbox för att förvara lite bröd och grönsaker samt i mellanåt rödspätta och torskrygg

• Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.