Tack för alla input. Några andra funderingar: eftersom det funkade i ca 10 sek och vatten kom upp till kranen, kan det va något som slagits av? Kan det ha att göra med min digital pump switch? En koppling? Eller bara något med trycket? Kan det göra så att pumpen får lite ström men inte pumpar?

Men oavsett kommer jag nästa gång kolla spänningen i strömmen. Har även beställt ny pump så får vi se hur det går!

ClasseClas
F FOff-grid skrev:
Tack för alla input. Några andra funderingar: eftersom det funkade i ca 10 sek och vatten kom upp till kranen, kan det va något som slagits av? Kan det ha att göra med min digital pump switch? En koppling? Eller bara något med trycket? Kan det göra så att pumpen får lite ström men inte pumpar?

Men oavsett kommer jag nästa gång kolla spänningen i strömmen. Har även beställt ny pump så får vi se hur det går!
Jag har ett svagt minne att min Grundfos-pump lade av om det var för högt uttagsflöde. När brunnen var nyborrad så ville jag pumpa ur den flera gånger och det gick inte utan vidare med fullt öppet rör. Jag kan vara ute och segla men det kan vara ett uppslag att kolla på, dvs att det behövs visst mottryck för att pumpen inte ska slå av.

Sen har du väl alla felmöjligheter med din utomhusinstallation med frostrisk, extra korrosion på elkomponenter, för låg spänning till pumpen osv.

F FOff-grid skrev:
Precis den gick ju i 10 sek och pumpade upp vatten. Så vet inte vad som hände sen, liksom inget vatten som kommer upp förbi första delen av slangen… kan det vara nåt med trycket eller nån koppling som slog av? Men varför? Hmm..
Vild chansning, men det hade möjligtvis kunnat vara så att det fanns vatten i röret från pump till hus medan det var tomt på vatten från pumpen till brun. De flesta pumpar behöver vatten i sig för att kunna börja pumpa och man brukar kunna börja fylla på med vatten för att få sug. Kan du hitta någon manual för din pump och vad man ska göra ”första gången” den tas i bruk?

Obs jag har ingen erfarenhet av den pumptyp du har, bara av mindre hydrofon-pumpar.

F FOff-grid skrev:
Hej! Behöver all hjälp jag kan få!!

Tagit över landstället från pappa som dött som är helt off-grid. Skulle sätta igång vattnet för säsongen och efter att ha satt i vattenfiltrena och satt på elen till pumpen så kommer det vatten i kranen ca 10 sek. Därefter slutar det.

Se gärna bilderna på systemet som papp byggt. Det kom alltså upp lite vatten men hydroforen fylldes inte och min digital pressure switch visar 0. Den lyser upp på ”run” när jag slår på elen till systemet.

Pumpen låter som om den ska pumpa så elen går dit men sen kommer inget vatten. Provade skruva loss slangarna och inget vatten kommer ens förbi första slangen så kan inte vara något hål högre upp som förstör. Vad hade ni gjort här?

Tack!
Bör kanske öppnas i botten och rengöras. Sista bilden så sitter det en klämring som mansäkert kan nypa ihop med polygriptång och lyfta bort. Borde sitta nått filter bakom

filter med mindre hål än en grovsil är inte så sannolikt, filter av tätare typ blir lätt igensatta och med djuphålspump stort jobb att rensa - hellre låter man en del av grumset pumpas igenom pumpen och skickas upp till hydrofor/hydropress och vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.