Hej! Behöver all hjälp jag kan få!!
Tagit över landstället från pappa som dött som är helt off-grid. Skulle sätta igång vattnet för säsongen och efter att ha satt i vattenfiltrena och satt på elen till pumpen så kommer det vatten i kranen ca 10 sek. Därefter slutar det.
Se gärna bilderna på systemet som papp byggt. Det kom alltså upp lite vatten men hydroforen fylldes inte och min digital pressure switch visar 0. Den lyser upp på ”run” när jag slår på elen till systemet.
Pumpen låter som om den ska pumpa så elen går dit men sen kommer inget vatten. Provade skruva loss slangarna och inget vatten kommer ens förbi första slangen så kan inte vara något hål högre upp som förstör. Vad hade ni gjort här?
Tack!
Tagit över landstället från pappa som dött som är helt off-grid. Skulle sätta igång vattnet för säsongen och efter att ha satt i vattenfiltrena och satt på elen till pumpen så kommer det vatten i kranen ca 10 sek. Därefter slutar det.
Se gärna bilderna på systemet som papp byggt. Det kom alltså upp lite vatten men hydroforen fylldes inte och min digital pressure switch visar 0. Den lyser upp på ”run” när jag slår på elen till systemet.
Pumpen låter som om den ska pumpa så elen går dit men sen kommer inget vatten. Provade skruva loss slangarna och inget vatten kommer ens förbi första slangen så kan inte vara något hål högre upp som förstör. Vad hade ni gjort här?
Tack!
Vad är det som ger ström till pumpen? Om pumpen surrar, men inte pumpar så finns det ett par alternativ. Till exempel:
1. Det som genererar el till pumpen räcker inte till och kan inte ge nog med ström för att starta pumpen.
2. Pumpen är igensatt med något. Den ser ju inte så ren ut.
3. Pumpen är trasig.
1. Det som genererar el till pumpen räcker inte till och kan inte ge nog med ström för att starta pumpen.
2. Pumpen är igensatt med något. Den ser ju inte så ren ut.
3. Pumpen är trasig.
Hej tack för svar!
Solceller ger ström åt huset och pumpen och varit tillräckligt i alla år. Vi hör att pumpen slås på men inget händer.
Kan vara cloggad men tyvärr svår att ta isär..
Får nog köpa en ny pump… men är rädd att det ska vara något med resten av systemet också…
Solceller ger ström åt huset och pumpen och varit tillräckligt i alla år. Vi hör att pumpen slås på men inget händer.
Kan vara cloggad men tyvärr svår att ta isär..
Får nog köpa en ny pump… men är rädd att det ska vara något med resten av systemet också…
Är det elkopplingar i kakburkarna på bilden? Har du mätt upp vilken spänning pumpen får? Är pumpen i sin helhet under vattenytan? Att döma av bilderna är det inte den mest beständiga installationen. För mig känns det inte helt rationellt att börja med att misstänka pumpen. Djupbrunnspumpar brukar hålla länge. Och den är ju inte mer än fem år gammal.
provkör pumpen i en regntunna full med vatten - är det full utblås i det läget så är det troligen ingen fel på denna, och eventuellt spolar du ut ev. bös ur pumpen med den körningen
funkar pumpen så kolla det som är runtomkring och att det faktiskt finns vatten kvar i brunnen att pumpa och inte bildats tjocka lager med bös där pumpen normalt är placerad. tex om löv blåst ned och sjunkit till botten så kan de helt försluta insuget av pumpen medans den går och det blir ingen vatten...
funkar pumpen så kolla det som är runtomkring och att det faktiskt finns vatten kvar i brunnen att pumpa och inte bildats tjocka lager med bös där pumpen normalt är placerad. tex om löv blåst ned och sjunkit till botten så kan de helt försluta insuget av pumpen medans den går och det blir ingen vatten...
Prestationen hos ett solcellssystem med blybatterier off grid kan definitivt försämras snabbt. Samma sak med pumpen! ’Det borde inte vara pump/ström eftersom det fungerar tidigare’ är inte ett superstarkt argument! 😉
Obs — älskar — kakburkarna.
Har själv ett ställe långt we ute i skärgården helt off-grid. Man tager vad man haver blir en nödvändighet.
Obs — älskar — kakburkarna.
Har själv ett ställe långt we ute i skärgården helt off-grid. Man tager vad man haver blir en nödvändighet.
Nej visst, men så typiskt att säsongen jag tog över så slutade allt funka.
de driver allt annat i huset utan problem och jag har ju mätare på hur mkt som kommer in/ ut. Kanske att det inte är det du menar men känns spontant som att det har med själva vattensystemet att göra?
Ja kakburkarna ger en viss känsla 😂
de driver allt annat i huset utan problem och jag har ju mätare på hur mkt som kommer in/ ut. Kanske att det inte är det du menar men känns spontant som att det har med själva vattensystemet att göra?
Ja kakburkarna ger en viss känsla 😂
Japp elkopplingar. Nej inte så beständigt😅 Min pappa byggde och byggde på allt eftersom behov uppkom. Bra idé att mäta spänningen. Får göra det nästa gång. För mig som är ganska okunnig, vart mäter jag? 🙏A Avemo skrev:Är det elkopplingar i kakburkarna på bilden? Har du mätt upp vilken spänning pumpen får? Är pumpen i sin helhet under vattenytan? Att döma av bilderna är det inte den mest beständiga installationen. För mig känns det inte helt rationellt att börja med att misstänka pumpen. Djupbrunnspumpar brukar hålla länge. Och den är ju inte mer än fem år gammal.
Tyvärr inget utblås alls… den bara låter och vibrerar lite men gör absolut ingenting..X xxargs skrev:provkör pumpen i en regntunna full med vatten - är det full utblås i det läget så är det troligen ingen fel på denna, och eventuellt spolar du ut ev. bös ur pumpen med den körningen
funkar pumpen så kolla det som är runtomkring och att det faktiskt finns vatten kvar i brunnen att pumpa och inte bildats tjocka lager med bös där pumpen normalt är placerad. tex om löv blåst ned och sjunkit till botten så kan de helt försluta insuget av pumpen medans den går och det blir ingen vatten...
Är ljudet en transformatorbrum (pip, skrik eller annat från eventuell elektronisk drivdon) eller hör man att något faktiskt skramlar runt och roterar ???
En sådan pump brukar bestå av 5-11 impellrar (antal beroende på maxtryck) kopplade efter varandra efter den långa motoraxeln och det är mellanväggar och annat förutom impellrar som man förmodligen måste plocka ut en efter en i ändan på pumpen (efter man tagit ur den jättestora låsringen som håller allt på plats).
grundfoss har sprängskisser på sina djuphålspumpar - det kanske fins att hämta även för din pump och att det går att köpa hem reservdelar för den - men först måste den plockas isär för att se vad som felar.
---
Nu vet jag inte om pumpen du har har elektronisk drivdon, men nästa pump från tex. grundfoss har elektronisk drivdon för motorn i de flesta av sina enfas-pumpar, styrd rampad uppstart och har inte bekymmer med stor startström - vilket annars kan vara enormt problem när man skall starta motorer med växelriktare och som vill ha 6-8 ggr motorns märkström i startström...
En sådan pump brukar bestå av 5-11 impellrar (antal beroende på maxtryck) kopplade efter varandra efter den långa motoraxeln och det är mellanväggar och annat förutom impellrar som man förmodligen måste plocka ut en efter en i ändan på pumpen (efter man tagit ur den jättestora låsringen som håller allt på plats).
grundfoss har sprängskisser på sina djuphålspumpar - det kanske fins att hämta även för din pump och att det går att köpa hem reservdelar för den - men först måste den plockas isär för att se vad som felar.
---
Nu vet jag inte om pumpen du har har elektronisk drivdon, men nästa pump från tex. grundfoss har elektronisk drivdon för motorn i de flesta av sina enfas-pumpar, styrd rampad uppstart och har inte bekymmer med stor startström - vilket annars kan vara enormt problem när man skall starta motorer med växelriktare och som vill ha 6-8 ggr motorns märkström i startström...
Skulle det kunna vara så enkelt att pumpen går torr och det måste fyllas på med vatten för att få igång suget?
Edit: Då skulle det så klart inte kommit vatten i 10 sek…
Edit: Då skulle det så klart inte kommit vatten i 10 sek…
Låter mer bara som om den får el till sig, typ ett elektriskt burrande. Men inget annat, Inget skrammel/ roterande…X xxargs skrev:Är ljudet en transformatorbrum (pip, skrik eller annat från eventuell elektronisk drivdon) eller hör man att något faktiskt skramlar runt och roterar ???
En sådan pump brukar bestå av 5-11 impellrar (antal beroende på maxtryck) kopplade efter varandra efter den långa motoraxeln och det är mellanväggar och annat förutom impellrar som man förmodligen måste plocka ut en efter en i ändan på pumpen (efter man tagit ur den jättestora låsringen som håller allt på plats).
grundfoss har sprängskisser på sina djuphålspumpar - det kanske fins att hämta även för din pump och att det går att köpa hem reservdelar för den - men först måste den plockas isär för att se vad som felar.
---
Nu vet jag inte om pumpen du har har elektronisk drivdon, men nästa pump från tex. grundfoss har elektronisk drivdon för motorn i de flesta av sina enfas-pumpar, styrd rampad uppstart och har inte bekymmer med stor startström - vilket annars kan vara enormt problem när man skall starta motorer med växelriktare och som vill ha 6-8 ggr motorns märkström i startström...
Tack snälla för utläggningen. Pumpen ligger på ca 2000kr och eftersom jag inte är så teknisk så provar jag att beställa en ny.
Det jobbiga är väl bara om det är något med elen. Får utesluta en sak i taget…
Precis den gick ju i 10 sek och pumpade upp vatten. Så vet inte vad som hände sen, liksom inget vatten som kommer upp förbi första delen av slangen… kan det vara nåt med trycket eller nån koppling som slog av? Men varför? Hmm..M Messier1994 skrev:






