Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Håller med!

Det har varit många som pratar om desinformation så snart någon har en annan åsikt. Men enligt den här studien är det ju faktiskt regeringen/folkhälsomyndigheten som sysslat med desinformation, då dom sagt att man får bättre skydd om man vaccinerar sig även om man har immunitet av en genomgången infektion. Dvs dom uppmanade alla att vaccinera sig oavsett genomgången infektion eller inte. Verkar inte finnas något stöd för detta.
Jag har hört Fohm många gånger säga att man har ett skydd efter sjukdom och det har funnits råd/rekommendation som har haft undantag om man har varit sjuk de senaste 6 månaderna. Så jag håller inte med dig.

Däremot så har de också sagt, i likhet med oberoende forskare och liknande, att sjukdom ger ett brett skydd medan man med vaccin får ett djupt skydd. Det är alltså lite olika typ av skydd man får och därför är det bra att även de som har varit sjuka får detta djupa skyddet, dvs. får höga halter av just de antikroppar som passar på spiken och därmed skyddar mot att över huvud taget bli infekterad.

Det finns ju också de som inte utvecklar några antikroppar eller T-celler efter genomgången sjukdom.

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Märklig lag det där. Om dom tänker på hälsan vore det väl bättre med böter om man röker eller äter godis. Betydligt fler dör i sjukdomar orsakade av rökning / socker än av covid..
Utan att ta ställning för Österrikes tvångsvaccinering så vill jag påpeka att varken rökning eller godisätning smittar så värst mycket.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tur ni vägrare/icke önskar vaccin inte bor i Österrike, 3600euro i böter! Skulle ni vaccinera er då?
Jag kan bara tala för mig själv..

Jag är redan vaccinerad.
De flesta lär vaccinera sig.

Tycker du att det är rätt väg att gå?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan bara tala för mig själv..

Jag är redan vaccinerad.
De flesta lär vaccinera sig.

Tycker du att det är rätt väg att gå?
Har ingen åsikt om Österrikes val, bara intressant att veta hur folk tänker.

harry73
Det är som tur är inget jag behöver ta ställning till nu.

Personligen tycker jag att det är ett helt vansinnigt ingrepp med påtvingad vaccination (men fullt rimligt med vaccinpass i vissa lägen).

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Blev han verkligen tystad? Att bli emotsagd är inte samma sak som att bli tystad.
Vad hände i "affären" Ludvigsson? (Jag har inte hängt med alls där).
Zero-Covid gänget och anhängare på twitter var det som hände.

Så för din del spelar det ingen roll?

Själv tycker jag det är ren galenskap. Och själva lagen borde vara olaglig.
Jag är vaccinerad, tredje sprutan.
Jag försvarar inte antivaxx tokarna. Men att tvinga någon att vaccinera sig är helt galet.
Låt folk fatta sina beslut och vill de inte vaccinera sig så är det deras val.
Med tanke på att man smittar även som vaccinerad så är en vaccinering något som man gör för sin skull. Alltså finns det ingen anledning att tvinga någon.

Nu behöver vi inte diskutera hur viktigt det är att vaccinera sig av olika anledningar

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att det är mycket märkligt att du och många andra utgår från att att vaccinera sig är det normala utgångsläge och att man behöver argument eller svepskäl att inte göra det.
Det normala är att inte vaccinera sig eller ta medicin och att det behövs bra anledningar att göra det.
Såklart utgår man från att genomgången sjukdom ger bra skydd mot återinsjuknandet, om det inte finns bra bevis på att så inte är fallet.
Såklart utgår man från att man inte är med I en riskgrupp så länge man inte har bra anledning att tro att man tillhör en riskgrupp.

Forskningen visar att genomgången sjukdom ger bra immunitet och argumentet att man ska vaccinera sig för att man inte vet om man tillhör en riskgrupp, är bara trams.
Jag vet att det argumentet inre fanns i ditt inlägg, men den har yttrat många gånger i tråden av flera skribenter.
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att det är mycket märkligt att du och många andra utgår från att att vaccinera sig är det normala utgångsläge och att man behöver argument eller svepskäl att inte göra det.
Det normala är att inte vaccinera sig eller ta medicin och att det behövs bra anledningar att göra det.
Såklart utgår man från att genomgången sjukdom ger bra skydd mot återinsjuknandet, om det inte finns bra bevis på att så inte är fallet.
Såklart utgår man från att man inte är med I en riskgrupp så länge man inte har bra anledning att tro att man tillhör en riskgrupp.

Forskningen visar att genomgången sjukdom ger bra immunitet och argumentet att man ska vaccinera sig för att man inte vet om man tillhör en riskgrupp, är bara trams.
Jag vet att det argumentet inre fanns i ditt inlägg, men den har yttrat många gånger i tråden av flera skribenter.
Hittade nån artikel från 2021-03 https://www.vetenskaphalsa.se/fragor_svar_covidvaccin/ som det ser ut där så menar han som svarar att genomgången sjukdom skyddar upp till 9mån, men man satt gränsen vid 3mån. Antagligen för säkerhets skull. Vore intressant o se när nån studie om Omrikon kom o se vad det pekar på med tanke på att man nyligen haft det...

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Personligen tycker jag att det är ett helt vansinnigt ingrepp med påtvingad vaccination (men fullt rimligt med vaccinpass i vissa lägen).
Om Tyskland hade infört tvångsvaccinering så hade det förmodligen blivit ett jävla liv, inte bara på tyskarna utan på ganska många andra. Österrike lyckas däremot slinka undan lite halvt omärkligt.

När det gäller vaccinationsbevis så kanske de har varit nödvändiga, men det återstår att se. Att vaccinationsbevis infördes är nog ändå att betrakta som ett litet misslyckande.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
P
timmelstad timmelstad skrev:
Zero-Covid gänget och anhängare på twitter var det som hände.
Vilka är Zero-Covid-gänget? Har de något inflytande på statens covid-strategi?

P pmd skrev:
Vilka är Zero-Covid-gänget? Har de något inflytande på statens covid-strategi?
Jag tror det kommer från de här 22 jepparna eller vad det var som hetsade mot Tegnell i början, hursomhelst så är det ett gäng förespråkade fullständig lockdown. De har blivit tysta på sistone, märkligt nog…

https://zerocovid.se/

• Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
P
Undertecknarna är en brokig blandning. Av manifestet att döma är det mest vänsterfolk.

Nissens
harry73 harry73 skrev:

Det normala är att folk dör som flugor vart hundrade år av fatala pandemier.

Har du bott under en sten när vi andra utbildat oss?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det normala är att folk dör som flugor vart hundrade år av fatala pandemier.

Har du bott under en sten när vi andra utbildat oss?
Jag är inte emot vaccin men jag är för en vaksamhet för att det inte alltid endast är kärlek och harmoni i läkemedels industrin så att säga. En bra debatt och god vaksamhet skulle jag hoppas driver till bättre produkter.

Om man till exempel tittar på dokumentären "The Bleeding Egde" så inser man att vaksamhet är bra när man skall operera in något i kroppen. Nu handlar den om USA men det är ändå en tankeställare.

• Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.