Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
harry73
P pmd skrev:
Jag kommer förmodligen inte att få omikron. Dels är jag vaccinerad tre gånger (ger inte jätte bra skydd, men den del) och dels håller jag mig undan från andra människor. Att bara ge upp och säga att alla kommer att bli smittade är alldeles för defaitistiskt.

"Never surrender!"

[media]
Jag hoppas verkligen för dig att du slipper. Jag får en känsla att du är lite äldre och även om du verkar väldig pigg och aktiv och det troligtvis skulle gå bra, är det lika bra att försöka undvika smittan.
Men omikron är så smittsam, att jag tror att du i alla fall kommer att få det.
Men håll oss gärna uppdaterade

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Det var läkartidningens rubrik och ingress jag gick på så det får bli min förklaring i detta fallet.

”Risk att forskare skräms till tystnad
Svenska forskare varnar för att hat och hot kan leda till självcensur. Jonas F Ludvigsson, professor och barnläkare, utsattes nyligen för en stormvåg av hatiska mejl och kommentarer efter sin studie om barn och covid-19. Nu slutar han såväl debattera som forska om pandemin.”
Det var tråkigt och dåligt. Var det Ludvigssons forskarkollegor som mobbade honom?

P
harry73 harry73 skrev:
Analogi med flygresan blir då att jag kan välja andra anledningar än just risken för att välja om jag tar flyget, tåget eller bilen till Stockholm.
Här är nog vaccinskeptikern lite mer rationell än flygskeptikern som hellre åker bil. Sannolikheten att få covid-19 en gång till efter att ha genomgått sjukdomen är rätt liten (men ökar med tiden). Sannolikheten att krascha med bilen påverkas däremot inte alls av att man redan har kraschat med bilen en gång.

Redigerat:
harry73
B b8q skrev:
Trots att du vet att antikropparna försvagas med tiden och det kommer nya mutationer som de gamla inte är effektiva emot?
Ja trots det. Såklart kan bedömningen ändras om det kommer oroväckande ny info, men har tycker inte att det har hänt.
Min första smitta var inte så farligt, även om det var länge sedan jag var så sjuk (över 39 i feber under max 2 dagar och ont i hela kroppen. Sedan allmänt trött och krasslig resten av veckan.
Just nu sitter jag med omikron. Den var mycket mildare för mig. Knappt feber, framförallt ont i halsen och ibland huvudvärk.
Egentligen känner jag mig frisk igen. Så det var ungefär 5 dagar denna gången.
Vi får se omikron som min immunbooster så efter detta är anledningen att vaccinera mig ännu mindre.

BirgitS
B b8q skrev:
Jag är uppriktigt förvånad att ingen i mitt hushåll fått Covid än. Iallafall inte vad vi märkt, eller vad diverse tester på oss visat (både några snabbtester och PCR- tester). Visserligen är vi vaccinerade, men såväl skola som arbetsplatser har varit hårt drabbade, liksom andra i släkten. Men inte vi.

Man börjar nästan känna sig immun, vilket kan invagga en i en farligt falsk säkerhet.
Enligt UK Health Security Agency's veckorapporter innebär den tredje dosen 70 % skydd mot symtomatisk sjukdom i en månad för att sen avta successivt ner till 50 % efter 3 månader. Så en majoritet är immuna mot sjukdom med symtom ett tag.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Vi är många som inte vaccinerade oss just för att vi redan hade antikroppar innan vi kunde vaccinera oss.
Den anledning viftas hela tiden bort med onelinern att det är dumt att bli sjuk för att skydda sig mot sjukdom. Det är alltså inte det det handlar om för oss.
Visst, ni är några stycken men det finns (har funnits) många fler i tråden som varit emot vaccinering fast de inte har haft covid. Den gruppen har verkat vara angelägna om att baktala vaccinet på många sätt.

BirgitS
P pmd skrev:
Det var tråkigt och dåligt. Var det Ludvigssons forskarkollegor som mobbade honom?
Så vitt jag minns var det vaccinmotståndare som skickade hotbrev/mejl/meddelanden.

• Gilla
1
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Nej, det är inte sant.

Skjut ner argumenten, då!

Men nu skulle jag bli glad om du kunde förtydliga vad du menade i inlägg #13730.
Jag får fundera hur jag kan förklara det bättre än jag redan gjorde. Det kommer bli ett långt inlägg med lite förenklade räkneexempel. Så den skriver jag hellre hemma på datorn.
Just nu är jag på sjukhuset i covidisolering :oops: Vet dock ej om jag nu är del av statistiken över sjukhusinläggningar med covid eller inte. (Jag tror inte)

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns var det vaccinmotståndare som skickade hotbrev/mejl/meddelanden.
Ja, det finns mycket skrivet om det bara en googling bort

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Nu tror jag inte att du försöker ljuga och jag tror att du uppriktigt menar att det var antivaxxare,. Så fungerar minnet. Men när allt hände var diskussionen polarisering på ett annat sätt. De som litade på fhm och gillade den svenska strategin och de som ville stänga ner samhället helt. Och det var dom som trakasserade Ludvigsson. Sedan kan det vara så att en del av nedstängningsförespråkarna nu är konverterade till antvaxxarna, men det är inte samma grupp

Det var i början av januari som Jonas F Ludvigsson drog slutsatsen att förhållandevis få barn i Sverige, trots öppna skolor, under våren blivit mycket svårt sjuka på grund av covid-19. Studien byggde på data från Intensivvårdsregistret och Barnreumaregistret och publicerades som ett så kallat research letter i New England Journal of Medicine.

Men snart började mängder av hätska kommentarer rassla in på sociala medier och via mejl – om att det är hans fel att 9 000 människor i Sverige dött, att han verkar i svenska rasbiologers anda och att han är en sjuk människa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tur ni vägrare/icke önskar vaccin inte bor i Österrike, 3600euro i böter! Skulle ni vaccinera er då?

P
harry73 harry73 skrev:
Vi är många som inte vaccinerade oss just för att vi redan hade antikroppar innan vi kunde vaccinera oss.
Den anledning viftas hela tiden bort med onelinern att det är dumt att bli sjuk för att skydda sig mot sjukdom. Det är alltså inte det det handlar om för oss.
Jag vet inte om det är någon här som förnekar att man oftast får antikroppar av en virusinfektion, men om så vore så har de helt fel.
Dock minskar antikropparna med tiden oavsett orsaken till att man har utvecklat antikroppar.
Därför hävdar jag (kanske med en dåres envishet) att det är klokt att så småningom vaccinera sig även om man har varit sjuk i covid-19. Exakt hur länge man kan vänta med att vaccinera sig utan att tappa för mycket immunitet vet jag inte, men det finns en del studier om det att läsa.

Själv skulle jag ha vaccinerat mig enligt FOHMs schema även om jag hade varit sjuk i covid-19 innan vaccin fanns tillgängligt, med eventuell väntan på att det skulle gå tillräckligt lång tid mellan tillfrisknande och vaccination, helt enkelt för att det hade varit enklast och bekvämast.

Andra må resonera annorlunda, men livet kunde bli lite krångligare om man inte kunde få ett vaccinationspass. Jag har f.ö. inte behövs visa upp mitt vaccinationspass en enda gång hittills.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
De som hade haft Covid skulle kunnat ta till sig att de hade bra skydd även om de ännu inte hade kunnat vaccinerat sig.

Det skulle i alla fall jag tycka var mycket värdefull information.
Håller med!

Det har varit många som pratar om desinformation så snart någon har en annan åsikt. Men enligt den här studien är det ju faktiskt regeringen/folkhälsomyndigheten som sysslat med desinformation, då dom sagt att man får bättre skydd om man vaccinerar sig även om man har immunitet av en genomgången infektion. Dvs dom uppmanade alla att vaccinera sig oavsett genomgången infektion eller inte. Verkar inte finnas något stöd för detta.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tur ni vägrare/icke önskar vaccin inte bor i Österrike, 3600euro i böter! Skulle ni vaccinera er då?
Jag tycker att det är lite märkligt att just Österrike har infört tvångsvaccinering. Det landet borde ha bättre skydd för medborgarna mot kroppsliga ingrepp av staten.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Märklig lag det där. Om dom tänker på hälsan vore det väl bättre med böter om man röker eller äter godis. Betydligt fler dör i sjukdomar orsakade av rökning / socker än av covid..

• Gilla
Åbyfor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.