939 627 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Då och då kommer det en länk till nån studie som visar att man minsann får jättebra skydd mot sjukdom om man redan har haft sjukdomen. Därför behöver man inte vaccinera sig om man har haft sjukdomen.tusenett skrev:
Ibland har någon t.o.m. hävdat att det är bättre att bli sjuk för att få ett skydd än att vaccinera sig för att få ett skydd.
Den webbsidan tycks hålla med mig:tusenett skrev:
E-hälsomyndigheten skrev:
Nej, det är inte sant.harry73 skrev:
Skjut ner argumenten, då!
Men nu skulle jag bli glad om du kunde förtydliga vad du menade i inlägg #13730.
Kanske det, men man kan undvika en hel del komplikationer av smittan med vaccin.harry73 skrev:
Det är dock inte ett argument för att hellre bli sjuk för att inte bli sjuk.
Precis som skyddet av en vaccination avtar med tiden så avtar skyddet man får av en infektion med tiden.
Ja, det finns goda skäl för många att inte vaccinera sig. För åtminstone levande vaccin eller inaktiverade vaccin finns all anledning för vissa allergiker att vara försiktiga.
Om det vore lätt att klassificera individer i riskgrupper så hade det kanske var en bra idé, men det är inte lätt.harry73 skrev:
Det är f.ö. inte kul att bli sjuk så även om jag hade kunnat göra ett test som visade att jag hade en mycket liten risk för att bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19 så skulle jag förmodligen ha vaccinerat mig.
Den konstaterade risken hade förstås behövt vara mindre än risken för att dö eller bli allvarligt sjuk av en vaccination för att jag ens skulle överväga att inte vaccinera mig.
Jag kommer förmodligen inte att få omikron. Dels är jag vaccinerad tre gånger (ger inte jättebra skydd, men en del) och dels håller jag mig undan från andra människor. Att bara ge upp och säga att alla kommer att bli smittade är alldeles för defaitistiskt.harry73 skrev:
"Never surrender!"
Redigerat:
Jag har inte sett någon som hävdat att det är bättre att bli sjuk än att vaccinera sig.P pmd skrev:Då och då kommer det en länk till nån studie som visar att man minsann får jättebra skydd mot sjukdom om man redan har haft sjukdomen. Därför behöver man inte vaccinera sig om man har haft sjukdomen.
Ibland har någon t.o.m. hävdat att det är bättre att bli sjuk för att få ett skydd än att vaccinera sig för att få ett skydd.
Däremot har jag sett påståenden om hur dumt det är att försöka bli sjuk för att få skydd, utan att någon först har påstått något annat, när studier som visar på bättre skydd från genomgången infektion än vaccination lyfts upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Man får kanske bedöma det delvis utifrån syftet med att länka till studien.tusenett skrev:Jag har inte sett någon som hävdat att det är bättre att bli sjuk än att vaccinera sig.
Däremot har jag sett påståenden om hur dumt det är att försöka bli sjuk för att få skydd, utan att någon först har påstått något annat, när studier som visar på bättre skydd från genomgången infektion än vaccination lyfts upp.
Jag är uppriktigt förvånad att ingen i mitt hushåll fått Covid än. Iallafall inte vad vi märkt, eller vad diverse tester på oss visat (både några snabbtester och PCR- tester). Visserligen är vi vaccinerade, men såväl skola som arbetsplatser har varit hårt drabbade, liksom andra i släkten. Men inte vi.
Man börjar nästan känna sig immun, vilket kan invagga en i en farligt falsk säkerhet.
Man börjar nästan känna sig immun, vilket kan invagga en i en farligt falsk säkerhet.
Vi är många som inte vaccinerade oss just för att vi redan hade antikroppar innan vi kunde vaccinera oss.BirgitS skrev:
Den anledning viftas hela tiden bort med onelinern att det är dumt att bli sjuk för att skydda sig mot sjukdom. Det är alltså inte det det handlar om för oss.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 327 inlägg
Har samma känsla, ingen i hushållet (2vuxna,2barn) har varit sjuka vad vi vet. Dotterns klass har haft väldigt hög frånvaro, vi har varit omgivna av grannar som suttit i karantän som vi har handlat åt, sambon jobbar inom hemsjukvården, jag har ett serviceyrke med kanske i snitt 3 kundbesök/dagB b8q skrev:Jag är uppriktigt förvånad att ingen i mitt hushåll fått Covid än. Iallafall inte vad vi märkt, eller vad diverse tester på oss visat (både några snabbtester och PCR- tester). Visserligen är vi vaccinerade, men såväl skola som arbetsplatser har varit hårt drabbade, liksom andra i släkten. Men inte vi.
Trippelvaccinerade.
Vi kommer säkert stupa på mållinjen......
Trots att du vet att antikropparna försvagas med tiden och det kommer nya mutationer som de gamla inte är effektiva emot?harry73 skrev: