En byggahusare följer föreskrifter?

Du skulle bara veta....

Coolman Coolman skrev:
En byggahusare följer föreskrifter?

Du skulle bara veta....
En hempulare på byggahus köper momentmejsel när han ska byta en automatsäkring.

• Haha
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Elektrikern kommer nu på fredag och tittar inför arbetet, så nu händer det!

Jag noterade en sak till igår som stör mig: det finns två plomberingar, den ena nertill på tavlan och den andra på den inkopplade meningslösa tavlan där den andra mätaren satt. Däremot saknas plomberingen på skruven högst upp på tavlan. Jag har inte sett det förrän nu, men det måste varit så sedan vi flyttade in i maj. Är detta ett problem? Elbolaget vet ju inte om att den inte är plomberad, men även om de upptäcker det så är ju det som sitter bakom den luckan plintarna för L1-L3+PEN, så vitt jag kan se. Dessa sitter rimligtvis efter mätaren, så man kan väl inte göra något otillbörligt om man bara har tillgång till dessa?

Elcentral med två plomberingar markerade i grönt och en saknad plombering högst upp markerad i rött, kablar och proppar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter de efter mätaren så vill man inte att något är plomberat. Du måste ju kunna bygga ut din anläggning utan att behöva tillkalla personal från nätägaren. Dessutom är det din del och inte nätägarens så där får du som anläggningsägare göra vad som helst utan nätägarens tillstånd, dock inte själv om man inte hempular....

R roli skrev:
Sitter de efter mätaren så vill man inte att något är plomberat. Du måste ju kunna bygga ut din anläggning utan att behöva tillkalla personal från nätägaren. Dessutom är det din del och inte nätägarens så där får du som anläggningsägare göra vad som helst utan nätägarens tillstånd, dock inte själv om man inte hempular....
Det var lite så jag tänkte också. Men eftersom skruven är plomberbar så tänkte jag att den också skulle plomberas. Uppenbarligen tänker jag för mycket.

Innanför övre luckan på mätartavlan finns utgående plint =efter mätning.
Den ensamma säkringen i den grå tavlan är en rest från tariffstyrning som varit omätt.
Så dina plomberingar är korrekta.

Frågan är om fjärrvärmen ska vara kopplad på omätt el? Är det samma ägare på fjärrvärmenätet som elnätet?
En korrekt inkoppling av fjärrvärmen ska vara egen säkring direkt efter mätningen men före gruppcentralen.
Enklast är att fråga ditt aktuella nätbolag om fjärrvärmen får vara inkopplad före mätningen. Jag är 99,9% säker på att de säger nej till det, gissar på att ett litet kommunalt nätbolag med egen fjärrvärme kanske tillåter lösninen. Det är din anläggning och ditt ansvar att det är korrekt, nätbolaget kommer inte att hänga dig om du frågar och rättar till detta.

H HSP skrev:
Innanför övre luckan på mätartavlan finns utgående plint =efter mätning.
Den ensamma säkringen i den grå tavlan är en rest från tariffstyrning som varit omätt.
Så dina plomberingar är korrekta.

Frågan är om fjärrvärmen ska vara kopplad på omätt el? Är det samma ägare på fjärrvärmenätet som elnätet?
En korrekt inkoppling av fjärrvärmen ska vara egen säkring direkt efter mätningen men före gruppcentralen.
Enklast är att fråga ditt aktuella nätbolag om fjärrvärmen får vara inkopplad före mätningen. Jag är 99,9% säker på att de säger nej till det, gissar på att ett litet kommunalt nätbolag med egen fjärrvärme kanske tillåter lösninen. Det är din anläggning och ditt ansvar att det är korrekt, nätbolaget kommer inte att hänga dig om du frågar och rättar till detta.
Ellevio + Stockholm Exergi, så tvivlar på att jag får ha fjärrvärmedriften innan mätaren tyvärr...

Tack för bra info!

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.