Hej
Har en panna (nibe 360p) men golvvärme i två plan.
Jag har problem med att en slinga i vardagsrummet på nedervåningen inte blir varm ordentligt. Anläggningen är 20 år och det har alltid varit kallare på nedervåningen än uppe, men nu är det väldigt kallt i vardagsrummet.
Jag har provat att stänge shunten på ovanvåningen och ha enbart aktuell slinga öppen på nedervåningen (eller i kombination med någon med öppen)
Trots att den står länge fullt öppen blir returslingan aldrig mer än ljummen. Klart kallare än alla andra.
Har motionerat ventilen (den går rätt lätt upp och ned). Jag har lyssnat och hör att det börjar susa vatten i slingan när jag öppnar den.
Men av någon anledning går det för dåligt flöde verkar det som.
Har provat att lufta (enligt chatgpt) genom att öppna inseks skruven vid pilen. Det går att öppna den typ ett kvarts varv. Kommer vare sig luft eller vatten.
Ska man prova ansluta en slang vid pil 1 o pil 2 och försöka spola slingan? Vilket håll i så fall?
Andra förslag?
Slingan är den där magnetventilen är avskruvad
Golvvärmesystem med sex vita rör och ventiler, sex gröna termostater och märkningar för flödesjustering i ett öppet skåp. Två röda pilar markerar anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den onumrerade pilen pekar på justerskruv, den används till att justera in flödet i slingan.

1 pekat på anslutningen för eventuell bypass.
2 pekar på slanganslutning för tömmning/fyllning/spolning.

Ritning av rörsystem med markeringar för dimensioner och komponenter som styrrör, regleratt och fördelarpar, komplett med anvisade mått i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montageanvisning;
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_213_2419544.pdf

Ok. Chatgpt snurrade till det lite då som vanligt. Skall justerskruven vara max uppskruvad för bästa flöde i slingan?

Jag provade spola genom slingan och ut genom ”bypas” på returdelen, som jag öppnade. Verkade inte vara några problem att få vatten genom slingan.
Några förslag på felsökning/åtgärder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.