12 554 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Varför har Elko och Schneider gjort såhär
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Ja det är ju din åsikt..........Min är fortfarande den att du troligen kan stå och spruta med vattenslang på en dylik kontakt och vattnet dräneras som de ska ändå. Hade uttag i allmänhet varit så känsliga på vatten så hade vi haft kontakter med oringar som tätade i cirkulära brunnar.Nissens skrev:
Min nu pensionerade elektriker (som jag har stort förtroende för) sa bara att man kan se uttagets tänkta riktning på brunnarna. Kontakthålen skall ligga horisontellt.K knipo skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-diagonaluttag-2-vagsD datja skrev:
Hur hade han då satt detta uttaget?
Det hade kolliderat med hans världsbild. Hans tumregel är från tiden före diagonala brunnar.JLyck skrev:
(På mitt hus sitter ett liggande ELKO-uttag där kontakthålen står lodrätt, på ett annat ställe finns ett stående uttag av annat märke, så att kontakthålen även där hamnar lodrätt. Min elektriker brukar kommentera dessa. De borde alltså byta plats.)
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Han var nog bara van med svenska normala produkter. De som är de enda riktiga så att säga. Resten kan nog sägas komma från utlandet och det rubbar som sagt världsbilden för många. Att frångå det rotade svenska normala. Vi som kan allt och är bäst vet ju hur saker ska vara. Resten av världen vet ingenting och kan ingenting.JLyck skrev:
jag monterade lillebror till Elkos dubbelbrunn idag -- en Elko enkelbrunn:
dumma mig -- jag borde alltså vridit uttaget 90 grader så att luckan och kabelintaget hamnat till vänster och fått en snygg fasad kant på högersidan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dumma mig -- jag borde alltså vridit uttaget 90 grader så att luckan och kabelintaget hamnat till vänster och fått en snygg fasad kant på högersidan...
Kanske, men det spelar mindre roll.Nissens skrev:
Vi har ett regelverk som reglerar klassning och det är det som gäller.
Om jag minns rätt är dessa inte gjorda för att ha en kontakt i sig när det regnar/kommer vatten över dem.
De är inte godkända för detta även om det är en allmän missuppfattning.
Klassningen gäller endast med locket stängt, såvida de inte testats för klassningen med locket öppet, men det tvivlar jag starkt på.
Vi får säga till regnvädren att bara regna när stickpropparna är ur.
Lägg hellre kraften på att få till en dräneringsöppning på lämpligt ställe i kapslingen så gravitationen får lösa ev vattenpassage. Finns ju oftast redan förberedda anvisningar för det.
Eller välj typen elmont var inne på Elko Admiral.
Eller välj typen elmont var inne på Elko Admiral.
I vissa fall är det inte en permanent installation praktiskt möjlig t.ex. om pump+trafo+ slangar tas bort varje vinter och även om utrustningen ibland flyttas några meter vid säsongsstart. Hur många vattenfall/fontäner/dekorvattensprutare är det som är fast anslutna hemma i privata trädgårdar eller altaner ?A Emil_K skrev:
Mycket få får vi hoppas, jox som folk flyttar runt ska vara stickproppsmatat.