Nissens Nissens skrev:
Nu var det så att du skrev att locket inte spelar någon roll. Men det är klart att det spelar roll. Och konstruktören har sannolikt tänkt att det blir ett regnskydd både med och utan ipluggad kontakt.
Ja det är ju din åsikt..........Min är fortfarande den att du troligen kan stå och spruta med vattenslang på en dylik kontakt och vattnet dräneras som de ska ändå. Hade uttag i allmänhet varit så känsliga på vatten så hade vi haft kontakter med oringar som tätade i cirkulära brunnar.

D
K knipo skrev:
Men om de monteras stående, förlorar de inte lite av skyddet mot tex regn då?
Jag har ett sådant utomhus, o jag har fått för mig att de blir lite mer skyddade om luckan öppnas uppåt.
Eller det har ingen betydelse kanske?
Min nu pensionerade elektriker (som jag har stort förtroende för) sa bara att man kan se uttagets tänkta riktning på brunnarna. Kontakthålen skall ligga horisontellt.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
D
JLyck JLyck skrev:
[länk]

Hur hade han då satt detta uttaget?
Det hade kolliderat med hans världsbild. Hans tumregel är från tiden före diagonala brunnar.

(På mitt hus sitter ett liggande ELKO-uttag där kontakthålen står lodrätt, på ett annat ställe finns ett stående uttag av annat märke, så att kontakthålen även där hamnar lodrätt. Min elektriker brukar kommentera dessa. De borde alltså byta plats.)

Redigerat:
  • Haha
JLyck
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
[länk]

Hur hade han då satt detta uttaget?
Han var nog bara van med svenska normala produkter. De som är de enda riktiga så att säga. Resten kan nog sägas komma från utlandet och det rubbar som sagt världsbilden för många. Att frångå det rotade svenska normala. Vi som kan allt och är bäst vet ju hur saker ska vara. Resten av världen vet ingenting och kan ingenting.

Mycket vanligt att man vid "kulo" installationer lägger uttagen mot golvsockeln så att dom "sticker ut" lite mindre.Jag skulle gissa minst 50%.

jag monterade lillebror till Elkos dubbelbrunn idag -- en Elko enkelbrunn:

Hand håller en Elko enkelbrunn med luckan öppen, kabelintaget felaktigt positionerat på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dumma mig -- jag borde alltså vridit uttaget 90 grader så att luckan och kabelintaget hamnat till vänster och fått en snygg fasad kant på högersidan... ;)

Nissens Nissens skrev:
Nu var det så att du skrev att locket inte spelar någon roll. Men det är klart att det spelar roll. Och konstruktören har sannolikt tänkt att det blir ett regnskydd både med och utan ipluggad kontakt.
Kanske, men det spelar mindre roll.
Vi har ett regelverk som reglerar klassning och det är det som gäller.
Om jag minns rätt är dessa inte gjorda för att ha en kontakt i sig när det regnar/kommer vatten över dem.
De är inte godkända för detta även om det är en allmän missuppfattning.
Klassningen gäller endast med locket stängt, såvida de inte testats för klassningen med locket öppet, men det tvivlar jag starkt på.

Vi får säga till regnvädren att bara regna när stickpropparna är ur.

• Haha
Immobil
  • Laddar…
A
Eller bara ha stickproppar i när elprylarna används

A Emil_K skrev:
Eller bara ha stickproppar i när elprylarna används
Ja, som t.ex. vattenfallet i trädgården, som är igång bara mellan april och oktober ? Det regnar ju inte under sommaren - eller ???

Lägg hellre kraften på att få till en dräneringsöppning på lämpligt ställe i kapslingen så gravitationen får lösa ev vattenpassage. Finns ju oftast redan förberedda anvisningar för det.

Eller välj typen elmont var inne på Elko Admiral.

A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, som t.ex. vattenfallet i trädgården, som är igång bara mellan april och oktober ? Det regnar ju inte under sommaren - eller ???
En permanent inkoppling går nog att lösa på ett annat sätt än ett regnutsatt uttag

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
En permanent inkoppling går nog att lösa på ett annat sätt än ett regnutsatt uttag
I vissa fall är det inte en permanent installation praktiskt möjlig t.ex. om pump+trafo+ slangar tas bort varje vinter och även om utrustningen ibland flyttas några meter vid säsongsstart. Hur många vattenfall/fontäner/dekorvattensprutare är det som är fast anslutna hemma i privata trädgårdar eller altaner ?

Mycket få får vi hoppas, jox som folk flyttar runt ska vara stickproppsmatat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.