12 554 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Varför har Elko och Schneider gjort såhär
Till saken hör väl att 99% (eller mer) av kablar och adaptrar är tillverkade för att de ska peka nedåt i uttaget. Det är helt enkelt förväntat att hålen ska sitta horisontellt i brunnarna.E elmont skrev:Men det måste väl vara fel på din anslutning då, man kan ju inte skaffa uttag efter vilken "stickpropp" man harför oavsett kommer ju någon annan att klaga för deras "stickpropp" kommer ju att blockera det andra uttaget.
Till saken hör ju även att det kanske är betydligt enklare att tillverka uttagen med hålen i lod i stället för i våg.
Tillverkningsmässiga fördelar måhända, men detta ÄR helt enkelt ett skituttag rent användarmässigt sett. Jag har själv bytt två sådana uttag p.g.a. detta.
Trafo-klumpar har en förmåga att vara lite för breda, men ofta sitter själva stickproppen längst ut i ena kanten. (på de större då alltså). Således kan man i ett vanligt dubbeluttag inomhus sätta en nedåt och en uppåt. Funkar likadant i dessa alltså, en åt höger, en åt vänster.
Hade båda pekat nedåt hade den ena täckt den andra. Har ett antal sådana monterade här hemma, köpte ett tiotal för något år sedan och bytte alla gamla halvtrasiga. Fick först tuppjuck när jag såg att de var "felvända" men det funkar faktiskt bättre!
Visst ser det löjligt ut med kablar åt sidorna men funkar fint, rent praktiskt.
Hade båda pekat nedåt hade den ena täckt den andra. Har ett antal sådana monterade här hemma, köpte ett tiotal för något år sedan och bytte alla gamla halvtrasiga. Fick först tuppjuck när jag såg att de var "felvända" men det funkar faktiskt bättre!
Visst ser det löjligt ut med kablar åt sidorna men funkar fint, rent praktiskt.
Men om de monteras stående, förlorar de inte lite av skyddet mot tex regn då?D datja skrev:
Jag har ett sådant utomhus, o jag har fått för mig att de blir lite mer skyddade om luckan öppnas uppåt.
Eller det har ingen betydelse kanske?
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Det är nog mest den svenska ordentligheten som gör att man vill ha det på ett visst sätt och försvarar det in i absurdum fast det lika gärna fungerar lika bra på andra sätt. Vi gillar inte att nån ändrar i invanda mönster och man skapar gärna teser för att försvara det också Oftast helt utan förankring utan bara baserat på eget tyckande.
När det gäller uttagen ovan så tror jag luckan i sig spelar väldigt liten roll för vattentåligheten med kontakten i.
När det gäller uttagen ovan så tror jag luckan i sig spelar väldigt liten roll för vattentåligheten med kontakten i.
Locken blir ju ett tak över den istoppade kontakten, så det är klart att det spelar roll.S Stefan1972 skrev:Det är nog mest den svenska ordentligheten som gör att man vill ha det på ett visst sätt och försvarar det in i absurdum fast det lika gärna fungerar lika bra på andra sätt. Vi gillar inte att nån ändrar i invanda mönster och man skapar gärna teser för att försvara det också Oftast helt utan förankring utan bara baserat på eget tyckande.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Ja i teorin ja men som ett vanligt uttag är utformat så kan det nog regna skapligt över ett utan lock utan att det händer nåt. Locket är ju till för att skydda ett uttag utan inpluggad kontakt. Inte för att agera regnskydd för det som ev är inpluggat.Nissens skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Nu var det så att du skrev att locket inte spelar någon roll. Men det är klart att det spelar roll. Och konstruktören har sannolikt tänkt att det blir ett regnskydd både med och utan ipluggad kontakt.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Så då ska vi sätta gångjärnen på vår dörrar i överkant så de också öppnas på rätt håll.
På bilar var det vanligt förr att ha "dörrar" men nu är det poppis med lucka.
Protte
På bilar var det vanligt förr att ha "dörrar" men nu är det poppis med lucka.
Protte