Tycker det är en konstig montering av duk på taket. Ska montera bandtäcktplåt, snickarna har gjort denna lösning, de har inte spikat hela pappen bara på några ställen, lagt en hel duk på taket istället för nockdalsremsa, tycker det ser konstigt ut, Upptäckte att det rann in vatten vid avluftningen, fick då svaret att de sätter ditt stosen sen, ringde mataki och de sa att man har aldrig tejp runt runda rör på tak. Finns det någon som kan svara om detta är ok

• Tak med delvis fastspikad takpapp, synliga avluftningsrör och en skorsten, montering förberedd för bandtäcktplåt med duk istället för nockdalsremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med oregelbundet monterad duk, märkt "MATÄKI Haloten STEEL," otäckta nockdalsremsor och en löskant runt avluftningsrör, under frågeställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska vara dold spikning på pappen när det ska bandtäckas.
Har för mig att mataki har färdiga "underbeslag" för papp

Vad menar du med nockdalsremsa?

Hej jag läste på matakis hemsida och även sett en film där de sätter en förklistrad nockremsa som man även sätter om man har ränndalar , kan ha fel

plåtrickard plåtrickard skrev:
Det ska vara dold spikning på pappen när det ska bandtäckas.
Har för mig att mataki har färdiga "underbeslag" för papp
Ja de finns tydliga instruktioner hur man spikar och klistrar, därför fattar inte jag varför man spikar läkt på vissa ställen som man sen ska klistra igen, ett hål är ett hål, fattar att man vill ha det ute vid vindskivorna så att vinden inte rycker pappe/duken

H Helene Persson69 skrev:
Hej jag läste på matakis hemsida och även sett en film där de sätter en förklistrad nockremsa som man även sätter om man har ränndalar , kan ha fel
Vart ska du ha den?

Ja de finns tydliga instruktioner hur man spikar och klistrar, därför fattar inte jag varför man spikar läkt på vissa ställen som man sen ska klistra igen, ett hål är ett hål, fattar att man vill ha det ute vid vindskivorna så att vinden inte rycker pappe/duken
Läkten är för att pappen inte ska blåsa bort..
Det kommer ändå bli skruvhål från plåten

uppe på nocken, enligt mataki så ska duken gå upp till nock , sedan skulle man sätta en nockduk som klistrar ihop båda sidorna på taket så det blir riktigt tätt

uppe på nocken, enligt mataki så ska duken gå upp till nock , sedan skulle man sätta en nockduk som klistrar ihop båda sidorna på taket så det blir riktigt tätt
Ok.. aldrig sett,men det blir lika tätt att vika över som det är gjort

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
ok tack för svar, alla har väl sina lösningar så det blir väl bra i slutändan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.