28 712 läst ·
193 svar
29k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Om man ser hällen som en lågfrekvens radiosändare, en omvandlare av energi från 50 Hz (via DC) till typ 20 till 40 kHz med en antenn (kokzon-induktorerna) då blir det svårt att se att antennen skulle bakmata genom elektroniken till nätet så att säkringen löser när man slår av sändaren.pacman42 skrev:
Det trodde jag också om mina nätagg till laptops mm hemma, men de löser ut säkringar där när man stänger av strömmen utifrån. De är switchade de också. Inte alls särskilt olika, skillnaden här är i princip bara dimensionerna på komponenterna.D Dilato skrev:
Jag håller fortfarande på med felsökningen. Men allt tyder på att det är exakt det jag beskriver ovan som händer hos mig. Sedan kan det finnas vissa skillnader ändå, men principen är densamma. Den last som löser 10A säkringar hemma hos mig när jag stänger av högre upp (JFB, huvudbrytare) är alltså en rätt bra bit under 1A och den löser ut 10A säkring pga induktion.
Det finns en video i min tråd om det problemet som visar hur man får över 170V ur ett 9V batteri och tänder en 230V LED-lampa efter frånkoppling av batteriet, drivet enbart av strömrusningen efter avstängning.
Ja det finns inget där som ger effekterna denna tråden bygger på. Jag tycker som Zodde också synd om TS nu med allt OT gaggande där jag själv ingår. Så jag stänger luckan om inget vettigt kommer till.D Dilato skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Det gläder mig om jag lyckas hjälpa @pacman42 i sin egen felsökning genom att inläggen jag gjorde där.
I denna tråden kan det vara flera samtidiga problem, men det grundläggande är enfas 16A som matning till lägenheten. Det kommer aldrig går bra i ett modernt hem med induktionshällar och kaffebryggare på över 2000W som körs samtidigt (med flera prylar).
I denna tråden kan det vara flera samtidiga problem, men det grundläggande är enfas 16A som matning till lägenheten. Det kommer aldrig går bra i ett modernt hem med induktionshällar och kaffebryggare på över 2000W som körs samtidigt (med flera prylar).
Jennie Johansson skrev:
Hej alla!
Jag tar gärna emot lite tankar och råd hur jag ska göra här..
Jag har sen igår försökt att felsöka varför en säkring i min lgh och en 16 A propp (utanför lgh) går när bara höger sida av induktionshällen sätts igång.
Det som händer är att när man sätter igång höger framplatta eller höger bakplatta på induktionshällen så slås strömmen ut i lgh. Det händer BARA på höger del av hällen, när vänster del används funkar det fint. Modulerna under hällen byttes ut för två år sen. De kommer från Electrolux har och produktnummer: 949594397
Hällen är från IKEA och är modell: "VILSTA"
Detta vet jag säkert:
Ingen annan lägenhet i huset använder mina "grupper".
Varje säkring (1, 2, 3, 4 osv) är kopplade på olika källor. Dvs allt är inte ihopkopplat på en och samma grupp.
Jag bytte ut hällen för 4 mån sen utan att kolla förbrukningen (ja det var dumt) och vet att den kräver 2x16A för full effekt men att den skulle dra för mkt ström JUST NU är något jag inte förstår. Dessutom när endast en platta sätts igång.
Min fråga:
Är det fel på hällen eller är det fel på modulerna under hällen? Eller är det något annat fel?
//Jennie
Då måste kablarna i väggen klarar av det också, Kan ju börja brinna, om jag inte minns fel 16A 2,5 mm2Jennie Johansson skrev:
25A 4mm2
Men om den skulle vara kopplad 2x16A, den har 2 N ledare, en säkring till vardera sida häll, sen kan högra sida vara kopplad till andra vu typ den som kaffebryggare är kopplad till. Då skulle vänster sida funka ok men överbelastning med högra sidan med bryggaren igång😉Dowser4711 skrev:
Vad hjälper det när båda går till samma huvudsäkring på 16A?J J-banan skrev:
Just det sista är ju det som ställer till det i mitt huvud lite grann (och som driver mig till att fundera över inducerade strömmar ändå). Spisen och Moccamastern är ju inte på samma säkring (eller har vi fått det bekräftat?). Hur kan då mocca-mastern påverka om säkringen går eller inte?J J-banan skrev:
Den enda lösning på varför säkringarna bara löser ut om moccamastern är ansluten som jag kan tänka mig är att moccamastern hjälper till att lösa ut huvudsäkringen och att den inducerade strömmen som det leder till löser säkringen för spisen. Men som jag också har skrivit, detta är ett udda case och att TS skulle drabbas av detta samma vecka som jag upptäcker ett liknande fenomen i mitt hus vore ett sjukt osannolikt sammanträffande, men även sådana inträffar ju...
Med lite enkla test från TS skulle man snabbt kunna identifiera problemetpacman42 skrev:
Just det sista är ju det som ställer till det i mitt huvud lite grann (och som driver mig till att fundera över inducerade strömmar ändå). Spisen och Moccamastern är ju inte på samma säkring (eller har vi fått det bekräftat?). Hur kan då mocca-mastern påverka om säkringen går eller inte?
Den enda lösning på varför säkringarna bara löser ut om moccamastern är ansluten som jag kan tänka mig är att moccamastern hjälper till att lösa ut huvudsäkringen och att den inducerade strömmen som det leder till löser säkringen för spisen. Men som jag också har skrivit, detta är ett udda case och att TS skulle drabbas av detta samma vecka som jag upptäcker ett liknande fenomen i mitt hus vore ett sjukt osannolikt sammanträffande, men även sådana inträffar ju...
Nej ingen har gasspis. Vad ska jag leta efter på fakturan?J Josth skrev:
Haha ja har 2 pkt med porslinsproppar hemma.