Jag har en liknande handdukttork från Svedbergs och fick byta värmeelementet efter 7-8 år. Ganska dålig livslängd.
Köpte den här modellen i stället
https://www.noro.se/produkter/handdukstork/elpatron-terma-300w-krom

Demontera elementet från väggen och vänd termostaten uppåt när den skruvas ut så slipper du tappa det på vatten.

Egon125 Egon Brundin Liljeström skrev:
Så det är något som behövs skruvas av också?
Låt den lilla vara och ta bort hela pluggen, elen kan du ha avstängd på strömbrytaren tills du fyllt vatten och sedan göra som inläggen tidigare.

Men elen måste vara helt avstängd under bytet av vatten?
Du ska INTE byta vatten.

• Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Båda "muttrarna" ska bort, sedan fyller man vatten.
Därefter slår man på elementet på fullt i en timme.
Sedan kontrollerar man vattennivån
När detta är klart sätter man tillbaks "muttrarna"
Allt detta står beskrivet på sidan 3.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det räcker med den ena.

D Daniel 109 skrev:
Det räcker med den ena.
Nu känner jag att det blir svårt att förstå ska båda bort eller bara en?
Får lite olika svar nämligen

Känns mer rimligt med att båda ska bort och sedan fyller jag på med vatten från båda hållen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Känns mer rimligt med att båda ska bort och sedan fyller jag på med vatten från båda hållen?
Följ manualen.
Illustration av påfyllningsinstruktioner för handdukselement, med diagram över ventiler, vätskenivå och flödesriktning av vatten (H2O) enligt manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Instruktioner för påfyllning av handdukselement, inklusive illustration av propp och ventilmontering. Text beskriver försiktighetsåtgärder vid vattenfyllning.
Skapa konto

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jag har en liknande handdukttork från Svedbergs och fick byta värmeelementet efter 7-8 år. Ganska dålig livslängd.
Köpte den här modellen i stället
[länk]

Demontera elementet från väggen och vänd termostaten uppåt när den skruvas ut så slipper du tappa det på vatte
J jonaserik skrev:
Låt den lilla vara och ta bort hela pluggen, elen kan du ha avstängd på strömbrytaren tills du fyllt vatten och sedan göra som inläggen tidigare.
Så gör jag tack

Tack för alla svar:
Nu får vi hoppas att jag lyckas fixa handdukstorken

Har nu hällt i vatten sakta in i hålet till höger uppe på handdukstorken. Vi får hoppas att detta funkar
Jag såg en lite konstig sak nu när jag skulle hälla i vattnet jag skickar två bilder så ni får se själva.
Svedbergs logo typen sitter på olika sidor på mina två handdukstorkar på den trasiga sitter den in mot väggen. Och på den fungerande utåt
Vad kan detta bero på?
Är det bara att någon dragit bort loggan och satt den åt andra hållet? Eller kan det vara så att handdukstorken är åt fel håll? Isåfall kanske det kan vara en anledning till att den ej fungerar. Men vet ej tänkte att det kunde vara bra att skriva

• Detalj av handdukstork med spegelblank yta och del av en logotyp synlig, i ett badrum med vita kakelväggar.
    Skapa konto
  • Kromad handdukstork med Svedbergs logotypen vänd inåt, på vit kakelbakgrund. Reflektion av en hand som tar bilden syns i metallen.
    Skapa konto
Har nu hällt i vatten sakta in i hålet till höger uppe på handdukstorken. Vi får hoppas att detta funkar
Jag såg en lite konstig sak nu när jag skulle hälla i vattnet jag skickar två bilder så ni får se själva.
Svedbergs logo typen sitter på olika sidor på mina två handdukstorkar på den trasiga sitter den in mot väggen. Och på den fungerande utåt
Vad kan detta bero på?
Är det bara att någon dragit bort loggan och satt den åt andra hållet? Eller kan det vara så att handdukstorken är åt fel håll? Isåfall kanske det kan vara en anledning till att den ej fungerar. Men vet ej tänkte att det kunde vara bra att skriva
Har ingen betydelse, bara att det har att göra med anslutnngen på kabeln till den. Anslutning till höger eller vänster om den. Kan bli hipp som happ med det och kan vändas rakt eller 180 graders om.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse, bara att det har att göra med anslutnngen på kabeln till den. Anslutning till höger eller vänster om den. Kan bli hipp som happ med det och kan vändas rakt eller 180 graders om.
Har ingen betydelse, bara att det har att göra med anslutnngen på kabeln till den. Anslutning till höger eller vänster om den. Kan bli hipp som happ med det och kan vändas rakt eller 180 graders omtavl
Tack för svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.