Hej!
Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och märkte att handdukstorken ej fungerar. Jag tänkte höra om någon med lite mer koll och erfarenhet vet vad felet kan vara?
Jag har skruvat av en del så att vattnet inuti handdukstorken kan rinna ut. Men verkar inte som om det var till någon hjälp. Vad ska jag göra borde jag bara byta ut den eller går den att laga.
tacksam för svar
Mvh Egon
Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och märkte att handdukstorken ej fungerar. Jag tänkte höra om någon med lite mer koll och erfarenhet vet vad felet kan vara?
Jag har skruvat av en del så att vattnet inuti handdukstorken kan rinna ut. Men verkar inte som om det var till någon hjälp. Vad ska jag göra borde jag bara byta ut den eller går den att laga.
tacksam för svar
Mvh Egon
Finns det spänning fram?
Precis!J Josth skrev:Om den var vattenfylld måste det ju vara vatten i för att den ska kunna bli varm. Elpatronen kan skadas utan vatten.
J jonaserik skrev:
När jag skruvade lös denna se bild: så började det sakta rinna ut vatten. Såg ut att även rinna ut lite olja. Jag hörde från en YouTube video jag hittade att man skulle rensa handdukstorken på vatten och sedan se till att det flödar in nytt rent vatten in i handdukstorken.
Jag förstår:J Josth skrev:
men om den nu har förlorat lite vatten med tanke på att jag skruvade lös en ventil så vattnet kunde rimma ut. Finns det något sett att få in nytt rent vatten för att sedan kanske kunna få igång den?
Okej tack för tipsetJ jonaserik skrev:
Kan det vara här man fyller på vatten kanske?
Se bild
Nej, du har ingen röranslutning till något radiatorsystem. Den är rent elektrisk.
"- Elpatronen tar omedelbart skada om man tillsätter strömmen utan att ha fyllt handdukselementet med vatten eller om vattennivån är för låg."
"- Ansluts elpatronen utan vatten kommer den termiska säkringen att skadas."
https://www.svedbergs.se/globalassets/svedbergsimport/documents/70/70234.pdf
https://www.svedbergs.se/globalassets/svedbergsimport/documents/70/70234.pdf
Det du har på bilden är elpatron, inkl. termostat/reglering, och din tork ska vara vattenfylld upp till 1-2 cm från toppen.Egon Brundin Liljeström skrev:
Som noterats, kontrollera att du har el fram. Har samma patron i fritidshuset.
Och i bostad denna, men samma princip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för länken!J Josth skrev:"- Elpatronen tar omedelbart skada om man tillsätter strömmen utan att ha fyllt handdukselementet med vatten eller om vattennivån är för låg."
[länk]
J Josth skrev:
Då verkar det som om jag gjort fel hoppas ej den tagit någon skada.