N
Börja med att skaffa en sladd som är nyare än cat5.
Och sen koppla en mediaspelare eller dator imellan.

arneri68 arneri68 skrev:
Jag tycker det låter som fel på din tv. Du har ingen mediaspelare du kan köra decoderingen i?

Har du provat att köra en testfilm lokalt, typ Big buck bunny, [länk]
Det finns testfilmer av olika bitströmmar mm för att stresstesta utrustning.
Ska testa det, tack :)

N neo11 skrev:
Cat 5 och Cat 5e klarar upp till 100Mbit/s, så är ju ingen katastrof.
Ser inte heller att längden på 8 meter skulle vara ett problem på ethernetkabel.
Jag kan streama felfritt bild och ljud på dom appar som ts har i 4k.
3 Tv apparater, en lg oled, en samsung neo qled, och en tcl.
Funkar toppen på all, dock är alla trådade. Med orbi mesh router.
Men har aldrig märkt något problem på det trådade för att wifi används mycket, låter konstigt.
Har fiber 100/100 från telia.
Tycker också det känns som att det är fel på tv:n, vet att du provat 2 dock.
Och du verkar ju ha en bra router, så det borde funka.
Kanske fel på routern.
Om du kopplar en dator mellan tv och router funkar det att spela upp då felfritt?
Alltså då spela upp från webbläsare eller appar i datorn, du kanske har en bärbar med rj45 och hdmi?
Eller wifi till datorn, för att utesluta fel på tv:n
arneri68 arneri68 skrev:
Ts, har du provat att använda en separat mediaspelare, tex Apple TV? Sk Smart tv brukar vara halvsmarta när de är nya och stendumma efter 2 år Och har då ingen support.
Jag gissar att din tv har dålig hw/sw.

Det brukar inte kosta många kronor att få en switch som samlar information om paketförluster mm. Netgear prosafe plus tex.

Många videoappar kan visa bufferstatus, dvs om bufferten fylls på innan den är tom. Film och ljud ligger i segment och spelas upp efter ett manufest, dvs mediaspelaren laddar hem manufestet för att veta vilken ordning segmenten skall spelas upp enligt

Det finns testfilmer som tex ”Big buck bunny” att ladda hem från internet som används för att stresstesta utrustning och finns i olika codec, upplösning och bitrates. Med en sådan film bör du kunna exkludera eventuella nätanslutningar genom att köra via en lokal server, fickminne

Försök hitta en film med samma ljudcodec som Netflix använder.

[länk]

[länk]
N neo11 skrev:
Börja med att skaffa en sladd som är nyare än cat5.
Och sen koppla en mediaspelare eller dator imellan.
Ska låna hem en Apple tv 4k och testa med och se hur det fungerar då och byta ut sladdar till nyare.

Har du haft möjlighet att prova med en Apple-tv?

ranzor ranzor skrev:
Hade tidigare en Philips tv som från början fungerade bra, kunde streama utan problem. Trodde att den blivit för gammal då det började krångla så köpte en ny TCL c935.

Men har fortfarande problem. När jag streamar 4k så hackar ljudet konstant. (Det hackar mest när det händer mycket i bild/ljud)

Internetuppkopplingen är fiber 250/100.
Testar jag med bredbandskollen så får jag 250/101 och 0,6ms svarstid.

Testat att köra med kabel från tv till router och även direkt mot fiberanslutningen men även då är det hackigt ljud.

Bör inte bero på tv då jag testat med två stycken nu.

Vad missar jag, vad kan problemet vara?
Kör du via nätverkskabel eller wifi ? Folk inser sällan att wifi är långsammare än en kabelanslutet internet. (Hel duplex via kabel). När du mäter med "bredbandskollen så mäter du mellan uttaget i väggen (din browser) och servern vill du veta den riktiga hastigheten bör du mäta ditt interna näts hastighet ex mellan 2 RJ uttag eller wifi mellan 2 datorer som inte går via internet utan enbart lokalt.

Wifi är även utsatt för störningar från andra radiokällor som ex. mikrovågsugn och andra wifi uppkopplade enheter. Även grannars wifi nät kan störa "ditt" wifi nät.

Personligen ser jag wifi som en nödlösning och har ett lokalt kabelnät cat 6a i huset och har aldrig några problem med hastigheter eller störningar. prova att koppla in TV'n/boxen tmed en nätverkskabel och se om det inte blir bättre. Ev. kan man sätta prioritet i routern för en stationär IP adress för TV'n så att just den får lite mer bandbredd än andra enheter om det är flera som delar på internetanslutningen.

• Gilla
Veritas
  • Laddar…
Streaming med mpegdash och hls följer ett manuskript som talar om för klienten vilket segment de skall ladda ner. Varje segment brukar innehålla 6-12 sekunder film. Film och ljud synkas när filmen kodas. Det skall vara ett överlapp av segmenten för att ge en buffert. Både bild och ljud hackar om bufferten är tom. Enbart hackande ljud indikerar på annat problem än bandbreddsbrist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.