6 584 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Varför fungerar det inte att streama 4k?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Ja, du får ju utveckla så man förstår vad du menar.
cat 5 klarar ju inte 1000, om det är det du menar med klassning. och då kan det inte fladdra.
Jag har massa cat 5e och cat 6 kablar dragna i huset, kanske någon cat 5.
Har inte upplevt några problem, mellan 20-30 uppkopplade enheter i routern.
Har switchar vid varje tv och vid routern, utveckla ditt resonemang.
cat 5 klarar ju inte 1000, om det är det du menar med klassning. och då kan det inte fladdra.
Jag har massa cat 5e och cat 6 kablar dragna i huset, kanske någon cat 5.
Har inte upplevt några problem, mellan 20-30 uppkopplade enheter i routern.
Har switchar vid varje tv och vid routern, utveckla ditt resonemang.
Jo och mycket vanligt är en överbelastad router som försöker klara en massa anslutna mobiler plattor mmpacman42 skrev:
Att dela Wi-Fi trafiken med en väl placerad AP kan göra susen!
Kanske det som är utmaningen här?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Routern kostar ju 2190kr om du köper den idag, inte budget.P paralun skrev:
Den borde kunna hantera detta.
Dessutom är det trådat, ej wifi.
Jo men är det bara en router inkl WiFi som ska klara ett helt hus inkl att man knäpper på 4K streaming så går många routrar på knäna. Är det sedan ett antal klienter med sämre signal anslutna till WiFi så blir det massvis med omsändningar. Jag tror på AP-spåret.N neo11 skrev:
Sen har jag ingen erfarenhet av TP-Link/Archer men man borde se lasten i gränssnittet någonstans om man loggar in.
Tack för alla dina inlägg i tråden. En hel del av det du skriver tog jag upp när jag utbildade inom "tcp/ip" och nätverk i början av 90-talet, som grundläggande för nätverk på "nivå 2 och 3" när man började köra trafik över "IP-protokollet".pacman42 skrev:
Nu är detta trådar, men Wifi brukar bli riktigt kasst om man har gamla enheter anslutna. Jag har exempelvis en hel del gel gamla 802.11G-prylar, så jag har dem på ett eget SSID för att de inte skall störa mobiler mm. Zigbee och Bluetooth går dessutom också på 2,4GHz.
Men som sagt var, det är inte det som är problemet här, om inte...
...det blir fulla köer pga congestion på radion och detta leder till brist på buffrar i routern. Inte helt otroligt faktiskt. Här skulle man behöva kolla routerns källkod...
Det finns massor som kan ligga bakom problemen. Man vill ju gärna först testa med enbart TVn ansluten för att kunna utesluta allt annat. Gärna TVn direkt mot fibern också...
Men som sagt var, det är inte det som är problemet här, om inte...
...det blir fulla köer pga congestion på radion och detta leder till brist på buffrar i routern. Inte helt otroligt faktiskt. Här skulle man behöva kolla routerns källkod...
Det finns massor som kan ligga bakom problemen. Man vill ju gärna först testa med enbart TVn ansluten för att kunna utesluta allt annat. Gärna TVn direkt mot fibern också...
Jag är lika gammal jag. Intressant nog börjar denna kunskapen urvattnas en del då en del folk som jobbar med detta inte längre kan grunderna.A AndersS skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Jag är av en annan åsikt, men så är det väl alltid =).
Mesh alla gånger i veckan före TP.
Om du inte menar bra grejer, typ denna
https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300
Mesh alla gånger i veckan före TP.
Om du inte menar bra grejer, typ denna
https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Om du läser första inlägget i tråden från TS, så har han provat fibern rakt in i tv:n.pacman42 skrev:
Nu är detta trådar, men Wifi brukar bli riktigt kasst om man har gamla enheter anslutna. Jag har exempelvis en hel del gel gamla 802.11G-prylar, så jag har dem på ett eget SSID för att de inte skall störa mobiler mm. Zigbee och Bluetooth går dessutom också på 2,4GHz.
Men som sagt var, det är inte det som är problemet här, om inte...
...det blir fulla köer pga congestion på radion och detta leder till brist på buffrar i routern. Inte helt otroligt faktiskt. Här skulle man behöva kolla routerns källkod...
Det finns massor som kan ligga bakom problemen. Man vill ju gärna först testa med enbart TVn ansluten för att kunna utesluta allt annat. Gärna TVn direkt mot fibern också...
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
TS har skrivit i två av inläggen:N neo11 skrev:
Testat att köra med kabel från tv till router och även direkt mot fiberanslutningen men även då är det hackigt ljud.
Har inte bytt ut router eller fiberbox,
Det ts har anslutit mot är med största sannolikhet det som skrivs som "fiberbox" och väldigt vanligt en switch med anslutning för fiber, benämns vanligtvis som medieomvandlare. Och från TV till den har ts anslutit en vanlig nätverkskabel. TS får bekräfta eller förklara om det inte stämmer.
Redigerat:
Det stämmer att jag även testat det, men har nu i efterhand sett att även detta var med en kabel märkt CAT5, vet inte om jag behöver testa med ny kabel.A AndersS skrev:TS har skrivit i två av inläggen:
Testat att köra med kabel från tv till router och även direkt mot fiberanslutningen men även då är det hackigt ljud.
Har inte bytt ut router eller fiberbox,
Det ts har anslutit mot är med största sannolikhet det som skrivs som "fiberbox" och väldigt vanligt en switch med anslutning för fiber, benämns vanligtvis som medieomvandlare. Och från TV till den har ts anslutit en vanlig närverkskabel. TS får bekräfta eller förklara om det inte stämmer.
Det är svårt att säga vad som är problemet utan att göra djupare mätningar, men trängsel på nätet är en huvudmisstanke och det kräver i så fall mätningar. Det är svårt att få förståelse för detta om Bredbandskollen ger full hastighet. Min nätleverantör är smarta nog att använda sig om Speedtest istället.
Mätningarna som finns här i tråden med speedtest räcker för en felanmälan, om de är gjorda utan router.
Mätningarna som finns här i tråden med speedtest räcker för en felanmälan, om de är gjorda utan router.
Ts, har du provat att använda en separat mediaspelare, tex Apple TV? Sk Smart tv brukar vara halvsmarta när de är nya och stendumma efter 2 år Och har då ingen support.
Jag gissar att din tv har dålig hw/sw.
Det brukar inte kosta många kronor att få en switch som samlar information om paketförluster mm. Netgear prosafe plus tex.
Många videoappar kan visa bufferstatus, dvs om bufferten fylls på innan den är tom. Film och ljud ligger i segment och spelas upp efter ett manufest, dvs mediaspelaren laddar hem manufestet för att veta vilken ordning segmenten skall spelas upp enligt
Det finns testfilmer som tex ”Big buck bunny” att ladda hem från internet som används för att stresstesta utrustning och finns i olika codec, upplösning och bitrates. Med en sådan film bör du kunna exkludera eventuella nätanslutningar genom att köra via en lokal server, fickminne
Försök hitta en film med samma ljudcodec som Netflix använder.
https://help.netflix.com/en/node/13444
https://4kmedia.org/
Jag gissar att din tv har dålig hw/sw.
Det brukar inte kosta många kronor att få en switch som samlar information om paketförluster mm. Netgear prosafe plus tex.
Många videoappar kan visa bufferstatus, dvs om bufferten fylls på innan den är tom. Film och ljud ligger i segment och spelas upp efter ett manufest, dvs mediaspelaren laddar hem manufestet för att veta vilken ordning segmenten skall spelas upp enligt
Det finns testfilmer som tex ”Big buck bunny” att ladda hem från internet som används för att stresstesta utrustning och finns i olika codec, upplösning och bitrates. Med en sådan film bör du kunna exkludera eventuella nätanslutningar genom att köra via en lokal server, fickminne
Försök hitta en film med samma ljudcodec som Netflix använder.
https://help.netflix.com/en/node/13444
https://4kmedia.org/
Redigerat: