N
Ja, du får ju utveckla så man förstår vad du menar.
cat 5 klarar ju inte 1000, om det är det du menar med klassning. och då kan det inte fladdra.
Jag har massa cat 5e och cat 6 kablar dragna i huset, kanske någon cat 5.
Har inte upplevt några problem, mellan 20-30 uppkopplade enheter i routern.
Har switchar vid varje tv och vid routern, utveckla ditt resonemang.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mer än 50% last rekommenderas inte på Ethernet. Köerna i switchar och routrar dimensioneras normalt sett inte för det. Det blir dessutom jitter på överföringen vilket inte rekommenderas.
Jo och mycket vanligt är en överbelastad router som försöker klara en massa anslutna mobiler plattor mm

Att dela Wi-Fi trafiken med en väl placerad AP kan göra susen!

Kanske det som är utmaningen här?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N
P paralun skrev:
Jo och mycket vanligt är en överbelastad router som försöker klara en massa anslutna mobiler plattor mm

Att dela Wi-Fi trafiken med en väl placerad AP kan göra susen!

Kanske det som är utmaningen här?
Routern kostar ju 2190kr om du köper den idag, inte budget.
Den borde kunna hantera detta.
Dessutom är det trådat, ej wifi.
 
N neo11 skrev:
Routern kostar ju 2190kr om du köper den idag, inte budget.
Den borde kunna hantera detta.
Dessutom är det trådat, ej wifi.
Jo men är det bara en router inkl WiFi som ska klara ett helt hus inkl att man knäpper på 4K streaming så går många routrar på knäna. Är det sedan ett antal klienter med sämre signal anslutna till WiFi så blir det massvis med omsändningar. Jag tror på AP-spåret.
Sen har jag ingen erfarenhet av TP-Link/Archer men man borde se lasten i gränssnittet någonstans om man loggar in.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mer än 50% last rekommenderas inte på Ethernet. Köerna i switchar och routrar dimensioneras normalt sett inte för det. Det blir dessutom jitter på överföringen vilket inte rekommenderas.
Tack för alla dina inlägg i tråden. En hel del av det du skriver tog jag upp när jag utbildade inom "tcp/ip" och nätverk i början av 90-talet, som grundläggande för nätverk på "nivå 2 och 3" när man började köra trafik över "IP-protokollet".
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nu är detta trådar, men Wifi brukar bli riktigt kasst om man har gamla enheter anslutna. Jag har exempelvis en hel del gel gamla 802.11G-prylar, så jag har dem på ett eget SSID för att de inte skall störa mobiler mm. Zigbee och Bluetooth går dessutom också på 2,4GHz.

Men som sagt var, det är inte det som är problemet här, om inte...
...det blir fulla köer pga congestion på radion och detta leder till brist på buffrar i routern. Inte helt otroligt faktiskt. Här skulle man behöva kolla routerns källkod...

Det finns massor som kan ligga bakom problemen. Man vill ju gärna först testa med enbart TVn ansluten för att kunna utesluta allt annat. Gärna TVn direkt mot fibern också...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tack för alla dina inlägg i tråden. En hel del av det du skriver tog jag upp när jag utbildade inom "tcp/ip" och nätverk i början av 90-talet, som grundläggande för nätverk på "nivå 2 och 3" när man började köra trafik över "IP-protokollet".
Jag är lika gammal jag. Intressant nog börjar denna kunskapen urvattnas en del då en del folk som jobbar med detta inte längre kan grunderna.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är detta trådar, men Wifi brukar bli riktigt kasst om man har gamla enheter anslutna. Jag har exempelvis en hel del gel gamla 802.11G-prylar, så jag har dem på ett eget SSID för att de inte skall störa mobiler mm. Zigbee och Bluetooth går dessutom också på 2,4GHz.

Men som sagt var, det är inte det som är problemet här, om inte...
...det blir fulla köer pga congestion på radion och detta leder till brist på buffrar i routern. Inte helt otroligt faktiskt. Här skulle man behöva kolla routerns källkod...

Det finns massor som kan ligga bakom problemen. Man vill ju gärna först testa med enbart TVn ansluten för att kunna utesluta allt annat. Gärna TVn direkt mot fibern också...
Om du läser första inlägget i tråden från TS, så har han provat fibern rakt in i tv:n.
 
N neo11 skrev:
Om du läser första inlägget i tråden från TS, så har han provat fibern rakt in i tv:n.
Nja, om jag ska vara petig så är det inte direkt fiberanslutning. Se tidigare inlägg i tråden.
 
N
A AndersS skrev:
Nja, om jag ska vara petig så är det inte direkt fiberanslutning. Se tidigare inlägg i tråden.
Ok, då får du gärna hänvisa till det inlägget.
Men tror du att det är det som påverkar TS problem med ljudet?
 
N neo11 skrev:
Ok, då får du gärna hänvisa till det inlägget.
Men tror du att det är det som påverkar TS problem med ljudet?
TS har skrivit i två av inläggen:
Testat att köra med kabel från tv till router och även direkt mot fiberanslutningen men även då är det hackigt ljud.
Har inte bytt ut router eller fiberbox,


Det ts har anslutit mot är med största sannolikhet det som skrivs som "fiberbox" och väldigt vanligt en switch med anslutning för fiber, benämns vanligtvis som medieomvandlare. Och från TV till den har ts anslutit en vanlig nätverkskabel. TS får bekräfta eller förklara om det inte stämmer.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
TS har skrivit i två av inläggen:
Testat att köra med kabel från tv till router och även direkt mot fiberanslutningen men även då är det hackigt ljud.
Har inte bytt ut router eller fiberbox,


Det ts har anslutit mot är med största sannolikhet det som skrivs som "fiberbox" och väldigt vanligt en switch med anslutning för fiber, benämns vanligtvis som medieomvandlare. Och från TV till den har ts anslutit en vanlig närverkskabel. TS får bekräfta eller förklara om det inte stämmer.
Det stämmer att jag även testat det, men har nu i efterhand sett att även detta var med en kabel märkt CAT5, vet inte om jag behöver testa med ny kabel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är svårt att säga vad som är problemet utan att göra djupare mätningar, men trängsel på nätet är en huvudmisstanke och det kräver i så fall mätningar. Det är svårt att få förståelse för detta om Bredbandskollen ger full hastighet. Min nätleverantör är smarta nog att använda sig om Speedtest istället.

Mätningarna som finns här i tråden med speedtest räcker för en felanmälan, om de är gjorda utan router.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ts, har du provat att använda en separat mediaspelare, tex Apple TV? Sk Smart tv brukar vara halvsmarta när de är nya och stendumma efter 2 år Och har då ingen support.
Jag gissar att din tv har dålig hw/sw.

Det brukar inte kosta många kronor att få en switch som samlar information om paketförluster mm. Netgear prosafe plus tex.

Många videoappar kan visa bufferstatus, dvs om bufferten fylls på innan den är tom. Film och ljud ligger i segment och spelas upp efter ett manufest, dvs mediaspelaren laddar hem manufestet för att veta vilken ordning segmenten skall spelas upp enligt

Det finns testfilmer som tex ”Big buck bunny” att ladda hem från internet som används för att stresstesta utrustning och finns i olika codec, upplösning och bitrates. Med en sådan film bör du kunna exkludera eventuella nätanslutningar genom att köra via en lokal server, fickminne

Försök hitta en film med samma ljudcodec som Netflix använder.

https://help.netflix.com/en/node/13444

https://4kmedia.org/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.