C
H hempularen skrev:
Jag är övertygad om att de fyllde kylskåpen med lämpliga produkter innan varje inspelning.
Ja ja, det där lär vara noggrant planerat av produktionens storywriters. Inte f-n lär de dykt upp helt oannonserat med ett TV-team hos olika kändisar.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Var det inte Dr Alban som bara hade ketchup i kylskåpet? :)
Tror han hade mjölk och tomatpuré oxå 😂
Han var duktig den där möller.

Redigerat:
  • Gilla
FiffigaTanten och 1 till
  • Laddar…
G Genoveva skrev:
Vad besviken jag blev när jag såg ett av höstens, 2025, avsnitt av "Det sitter i väggarna". Det visade sig vara en "kändis" som skulle besökas och när jag tittade på programsidan såg jag att temat tydligen nu är "kändisar". Herregud, varför!?
Men, må så vara om de är intresserade av byggnadsvård, men när man sen kom in i köket där de visade upp ett nytt modern kök med vita väggar och andra delar av undervåningen även ser fullt moderna ut utan minsta spår av det gamla så undrar jag vad som hade hänt - insåg att även fokus är på dessa "kändisar" snarare än byggnadsvård.
I tidigare avsnitt har vi sett hur husägare varsamt renoverat gamla hus och gårdar. Hur de pietetsfullt försökt inlemma moderna bekvämligheter.
I detta avsnitt får vi se ett vackert tak som tydligen mannen oreflekterat ville ta ner - alltså finns det inget intresse av byggnadsvård. Det understryks sedan av att mannen säger att han inte vill bo i ett museum. Men hans partner satte tydligen stopp för skövlingen och de ville nu ha få hjälp av att välja tapet till rummet med takmålningen.
Och visst, resultatet blev fantastiskt fint. Vi fick se vackra handtryckta tapeter, hur de kompletterades med en vacker bård och lite om uppsättningen. Men inte mycket.
För oss som är intresserade av byggnadsvård har detta program tidigare handlat om gamla, icke sönderrenoverade hem med ägare som uppskattat och velat förvalta ett arv. Nu är det ytterligare ett program som gått i "kändis"-fällan. Så förbannat tråkigt!
Blev oxå så 😢 besviken. Kändisar IGEN 😖

• Gilla
VickyC och 1 till
  • Laddar…
H
G Genoveva skrev:
Vad besviken jag blev när jag såg ett av höstens, 2025, avsnitt av "Det sitter i väggarna". Det visade sig vara en "kändis" som skulle besökas och när jag tittade på programsidan såg jag att temat tydligen nu är "kändisar". Herregud, varför!?
Men, må så vara om de är intresserade av byggnadsvård, men när man sen kom in i köket där de visade upp ett nytt modern kök med vita väggar och andra delar av undervåningen även ser fullt moderna ut utan minsta spår av det gamla så undrar jag vad som hade hänt - insåg att även fokus är på dessa "kändisar" snarare än byggnadsvård.
I tidigare avsnitt har vi sett hur husägare varsamt renoverat gamla hus och gårdar. Hur de pietetsfullt försökt inlemma moderna bekvämligheter.
I detta avsnitt får vi se ett vackert tak som tydligen mannen oreflekterat ville ta ner - alltså finns det inget intresse av byggnadsvård. Det understryks sedan av att mannen säger att han inte vill bo i ett museum. Men hans partner satte tydligen stopp för skövlingen och de ville nu ha få hjälp av att välja tapet till rummet med takmålningen.
Och visst, resultatet blev fantastiskt fint. Vi fick se vackra handtryckta tapeter, hur de kompletterades med en vacker bård och lite om uppsättningen. Men inte mycket.
För oss som är intresserade av byggnadsvård har detta program tidigare handlat om gamla, icke sönderrenoverade hem med ägare som uppskattat och velat förvalta ett arv. Nu är det ytterligare ett program som gått i "kändis"-fällan. Så förbannat tråkigt!
Det väl husets historia som är det viktiga, det är väl strunt samma vem som äger det, kändis eller icke kändis.

• Gilla
Stefan Josefsson
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det väl husets historia som är det viktiga, det är väl strunt samma vem som äger det, kändis eller icke kändis.
Absolut, problemet med upplägget är att personerna snarare än husen styr urvalet av hus vilket är rätt uppenbart redan efter två avsnitt.

Dessutom, de flesta kändisar är obotliga narcissister som älskar att ta plats och höra sin egen röst. Bingo i avsnitt ett var ett klockrent exempel på det. Problemet är att det blir mindre utrymme i programmet för det som det egentligen ska handla om.

• Gilla
VickyC och 2 till
  • Laddar…
Men tjusningen med serien är ju att den är lite träig och replikerna stela. Erika är ju kunnig i byggnadsvård men framstår mest som amatör i programmen. Folk gillar det och protesterar när det hotas av nedläggning.
Bokomslag av "Det sitter i väggarna" av Erika Åberg, med motiv av en gammal dörr och två ankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
G Genoveva skrev:
Bara att hålla med. Nu blir fokuset på kändisarna som får fläka ut sig i vanlig ordning.
Programledarna gör väl sitt jobb men på något sätt försvinner charmen med programmet.
Vi har nog tröttnat på kändisprogram.

• Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Det är nog en rätt enkel ekvation
.SVT vill lägga ner programmet. Om folk då har tröttnat på att se kändisar i tv kanske de hoppas på så dåliga tittarsiffror att de kan lägga ner det efter denna säsongen.

• Ledsen
SusoDus
  • Laddar…
S Sussie_ skrev:
Det är nog en rätt enkel ekvation
.SVT vill lägga ner programmet. Om folk då har tröttnat på att se kändisar i tv kanske de hoppas på så dåliga tittarsiffror att de kan lägga ner det efter denna säsongen.
Japp, mer Alla dejtar alla är uppenbart framtidens melodi för public ”service”.

• Haha
Tjudö Boy
  • Laddar…
H
krillek krillek skrev:
Absolut, problemet med upplägget är att personerna snarare än husen styr urvalet av hus vilket är rätt uppenbart redan efter två avsnitt.

Dessutom, de flesta kändisar är obotliga narcissister som älskar att ta plats och höra sin egen röst. Bingo i avsnitt ett var ett klockrent exempel på det. Problemet är att det blir mindre utrymme i programmet för det som det egentligen ska handla om.
Det tycker inte jag men de personer som fokuserar på kändisarna och retar sig på dem upplever säkert att de tar för stor plats.

G Genoveva skrev:
Jomen, kändisar o deras liv o snyftstorries är väl det som alla människor verkar intresserade av och själva vill bli!? Är det inte kändisar som bakar, kämpar på en öde ö eller Markos mamma, så har vi ju Wahlgrens värld som kan förtränga de dagliga katastrofnyheterna som medierna pumpar ut .... så varför skulle "Det sitter i väggarna" inte hänga på "snuttefiltstrenden"

H HEM2121 skrev:
Det tycker inte jag men de personer som fokuserar på kändisarna och retar sig på dem upplever säkert att de tar för stor plats.
Nja, jag tänkte att det skulle bli ett intressant program med ett vackert, välbevarat hus - som i tidigare säsonger. Men så visades vi in i en bottenvåning som totalt avsjälats. Då började mitt fokus skifta. Det övriga sägs i mitt första inlägg.

• Gilla
VickyC
  • Laddar…
H
G Genoveva skrev:
Nja, jag tänkte att det skulle bli ett intressant program med ett vackert, välbevarat hus - som i tidigare säsonger. Men så visades vi in i en bottenvåning som totalt avsjälats. Då började mitt fokus skifta. Det övriga sägs i mitt första inlägg.
Då var det ju huset i sig själv som inte tilltalade dig i första hand.😉😀

W
S sprucetwig skrev:
Du har visserligen rätt i att det är tråkigt att det ska vara kändisar även här men man måste förnya programmen. Annars blir det som på TV4 där inget nytt har skett på 20år. Det sitter i väggarna är ändå inne på sin elfte säsong där det varit exakt samma i de 10 första.

Hantverksdelen är ju svår att göra något intressant med som inte redan är gjort, därför får historieberättandet ta mer tid nu. Det är ju liksom ingen mening att sätta upp ännu ett papptak.
Vem har utfärdat kravet att man måste förnya?

• Gilla
VickyC och 1 till
  • Laddar…
Kändiskulten är en landsplåga i många sammanhang. Tyvärr sprider sig eländet.

• Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.