3 170 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Varför finns spänning kvar på uttag fastän belastning löser jfb
Sida 1 av 4
Hej! Jag ska börja med att säga att jag är utbildad elektriker med AL-behörighet.
Jag hjälpte en kompis att byta några uttag i ett hus som dom köpt. Tidigare satt det element där.
När jag mäter så får jag korrekta värden och allt verkade fint. Men direkt jag sätter in en belastning på uttaget så löser jordfelsbrytaren. Uttagen som jag kopplade in ligger utanför jordfelsbrytare.
När jag mäter efter att belastning löst jordfelsbrytaren så har du fortfarande spänning på uttaget vilket är en ny situation som jag aldrig stött på tidigare.
Jag har inte jobbat så mycket hemma hos privatkunder så skulle behöva lite hjälp från dom med mer erfarenhet i den här frågan.
Jag började med att backa till tidigare dosor och hittar i en dosa dubbla matningar. Varav ena ligger under jfb. Då lägger jag lös matning, nolla samt jord till säkringen som ligger under jfb för att säkerställa att den inte kommer i kontakt med jfb:ns nolla. Problemet kvarstår.
Det sista jag gjorde var att öppna upp centralen och ser då att säkringen har två faser inkopplade på samma säkring och tänkte fortsätta där nästa gång och ta loss en av dom (ink nolla och jord) för att säkerställa att kontakt med nollplinten efter jfb inte finns. Är min analys och mitt tillvägagångssätt rätt?
Jag har inte kunnat sluta tänka på det här och blev ett sätt att få skriva av mig och förhoppningsvis få lite tips!
Kan finnas en del som jag glömt att skriva men uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!
Jag hjälpte en kompis att byta några uttag i ett hus som dom köpt. Tidigare satt det element där.
När jag mäter så får jag korrekta värden och allt verkade fint. Men direkt jag sätter in en belastning på uttaget så löser jordfelsbrytaren. Uttagen som jag kopplade in ligger utanför jordfelsbrytare.
När jag mäter efter att belastning löst jordfelsbrytaren så har du fortfarande spänning på uttaget vilket är en ny situation som jag aldrig stött på tidigare.
Jag har inte jobbat så mycket hemma hos privatkunder så skulle behöva lite hjälp från dom med mer erfarenhet i den här frågan.
Jag började med att backa till tidigare dosor och hittar i en dosa dubbla matningar. Varav ena ligger under jfb. Då lägger jag lös matning, nolla samt jord till säkringen som ligger under jfb för att säkerställa att den inte kommer i kontakt med jfb:ns nolla. Problemet kvarstår.
Det sista jag gjorde var att öppna upp centralen och ser då att säkringen har två faser inkopplade på samma säkring och tänkte fortsätta där nästa gång och ta loss en av dom (ink nolla och jord) för att säkerställa att kontakt med nollplinten efter jfb inte finns. Är min analys och mitt tillvägagångssätt rätt?
Jag har inte kunnat sluta tänka på det här och blev ett sätt att få skriva av mig och förhoppningsvis få lite tips!
Tack på förhand!
Sellele skrev:
Kan du i detalj beskriva exakt hur detta gjordes och med vilka verktyg?Sellele skrev:
Vet inte exakt vad du menar. Men jag mäter med en fluke spänningsprovare. Fas till nolla och jord och kontinuitet mellan nolla och jord? Är det det du söker?M merbanan skrev:
När jfb flög så var det en dammsugare som kopplades in (inget fel på dammsugaren) och när jag då mäter efteråt så finns det fortfarande spänning på det aktuella uttaget. Om jag minns rätt så kunde jag inte sumra kontakt mellan nolla och jord men det är något jag måste dubbelkolla.
Jag har inte någon megger tillhands för tillfället.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om du bara har bytt till uttag så måste du ha kopplat fel där, eftersom det har fungerat innan, vad var det för element 230 eller 400 volt? Att det är spänning till uttagen när JFB är avslagen beror ju på att dessa ligger före JFB.Sellele skrev:
Hej! Jag ska börja med att säga att jag är utbildad elektriker med AL-behörighet.
Tack på förhand!
Om uttaget ligger utanför JFB'n så är det väl helt förväntat att spänningen inte bryts av JFB'n. Det vore väldigt konstigt om det var tvärtom.Sellele skrev:
Kan vara element 400 V, dvs två fas och jord i dosan. Troligen matat innan jfb.
Om du då kopplar vägguttag finns flera alternativ att göra fel.
Ex.vis ta fasen från elementet, före jfb. Sedan ”hitta” en nolla som du tar efter jfb. Det borde bli ditt fenomen.
Det är en ganska rejäl felkoppling
Om du då kopplar vägguttag finns flera alternativ att göra fel.
Ex.vis ta fasen från elementet, före jfb. Sedan ”hitta” en nolla som du tar efter jfb. Det borde bli ditt fenomen.
Det är en ganska rejäl felkoppling
Kan det vara så att N går via jfb och fas utanför? Då har du fortfarande spänning när jfb löst utSellele skrev:
Sellele skrev:
Jag borde kanske skrivit att jag kollat uttaget. Det är inget fel där. Dom köpte husen utan fungerande element, så vet inte om det fungerade innan, jag tvivlar på det.nisse123 skrev:
Jag förstår varför det finns spänning före jfb men varför fortsätter jfb att lösa är ju frågan.
Jag kan lägga till att jag tog bort element som var gamla och inte fungerade. Dessa var 230V element. Det var alltså inte två faser draget till utan en fas bara.nisse123 skrev:
Där jag bytte till vanliga uttag så finns det inte två faser. Fas, nolla, jord enbart.A A bygg skrev:
Annars förstår jag hur du menar och jag har ju som inte gjort några förändringar mot hur det var förut utom att jag tidigt bort element och satt dit uttag där det inte finns två faser.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Då har du gått på enbart färger då eller? Har du kollat att tex blå verkligen är nolla?Sellele skrev:
Nånstans går det via jfb annars skulle den inte lösa ut. Den nolla som ska förse uttagen är den till 100% inkopplad utanför jfb? Har du kollat gruppens matning från central och alla dosor så det inte är nåt konstigt?Sellele skrev: