3 170 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Varför finns spänning kvar på uttag fastän belastning löser jfb
Sida 1 av 4
Hej! Jag ska börja med att säga att jag är utbildad elektriker med AL-behörighet.
Jag hjälpte en kompis att byta några uttag i ett hus som dom köpt. Tidigare satt det element där.
När jag mäter så får jag korrekta värden och allt verkade fint. Men direkt jag sätter in en belastning på uttaget så löser jordfelsbrytaren. Uttagen som jag kopplade in ligger utanför jordfelsbrytare.
När jag mäter efter att belastning löst jordfelsbrytaren så har du fortfarande spänning på uttaget vilket är en ny situation som jag aldrig stött på tidigare.
Jag har inte jobbat så mycket hemma hos privatkunder så skulle behöva lite hjälp från dom med mer erfarenhet i den här frågan.
Jag började med att backa till tidigare dosor och hittar i en dosa dubbla matningar. Varav ena ligger under jfb. Då lägger jag lös matning, nolla samt jord till säkringen som ligger under jfb för att säkerställa att den inte kommer i kontakt med jfb:ns nolla. Problemet kvarstår.
Det sista jag gjorde var att öppna upp centralen och ser då att säkringen har två faser inkopplade på samma säkring och tänkte fortsätta där nästa gång och ta loss en av dom (ink nolla och jord) för att säkerställa att kontakt med nollplinten efter jfb inte finns. Är min analys och mitt tillvägagångssätt rätt?
Jag har inte kunnat sluta tänka på det här och blev ett sätt att få skriva av mig och förhoppningsvis få lite tips!
Kan finnas en del som jag glömt att skriva men uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!
Jag hjälpte en kompis att byta några uttag i ett hus som dom köpt. Tidigare satt det element där.
När jag mäter så får jag korrekta värden och allt verkade fint. Men direkt jag sätter in en belastning på uttaget så löser jordfelsbrytaren. Uttagen som jag kopplade in ligger utanför jordfelsbrytare.