Har också 7°dH sjövatten och kör med avhärdningssalt. Dock lägsta doseringen enligt inställningarna i menyerna.

• Gilla
Lasse Harald och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
MultiMan MultiMan skrev:
Där jag bor använder kommunen ytvatten, så det är supermjukt. Krävs ändå salt för att undvika fläckar och prickar på glasen.
Då är väl spolglans lösningen istf salt?

• Gilla
Lasse Harald
  • Laddar…
MultiMan
Jag har ingen diskmaskin utan studerar mina vänners agerande och resultat. Jag ska föra ditt tips vidare!

Innehåller inte Yes Platinum sköljmedel redan?

ClasseClas
Vet ej. Jag har aldrig använt salt i Sollentuna (Norrvatten) med dh 5.5 - 6.5 utan enbart spolglans. Utan spolglans kan det bli smärre fläckar. Spolglans ställd på lägsta nivån.

• Gilla
Lasse Harald
  • Laddar…
L Lasse Harald skrev:
Bra kommentar! Ska kontakta min vän rörmokaren som förmodligen har koll på vattnets hårdhetsgrad.
kommun har på hemsidan

J Josth skrev:
Har också 7°dH sjövatten och kör med avhärdningssalt. Dock lägsta doseringen enligt inställningarna i menyerna.
då är risken betydande att man får diskmedelsrester på godset

L Lasse Harald skrev:
Tack för din hjälp! Sitter givaren integrerad i plastbehållaren för salt så man måste byta ut hela behållaren? Eller kan man byta endast givaren?
flottören sitter i behållaren och då måste den bytas
reedswichen sitt utanpå men den brukar det aldrig bli fel på om man inte brutit sönder den

• Gilla
Lasse Harald
  • Laddar…
returen returen skrev:
då är risken betydande att man får diskmedelsrester på godset
jo, precis det är liksom 'vitsen' att spolglans lämnar kvar en tensidyta på diskgodset för att sänka ytspänningen efter sista sköljningen så att vattnet rasar av bättre och inte bildar droppar och därmed mindre kalkbildning när det torkat in.

Då kan man fråga vad diskmaskinsmedel/tabletter med inbyggd 'spolglans' har för tensider som håller sig kvar på diskgodset genom kanske flertal eftersköljningar med bara vatten - inget jag vill ha kvar på tallriken när jag skall äta mat... (har ingen koll på hur många eftersköljningar en modern diskmaskin gör idag - förmodligen färre än man tror i jakten på att minska vattenförbrukningen)

Lite som att handdiska med handdiskmedel utan att skölja av efteråt (i sköljbalja eller 2-hoad diskbänk) , vilket tydligen är rätt vanligt i USA enligt en kamrat som har rest en del där.

Kör alltid salt och spolglans på lägsta inställningen.

Det tillsammans med yes vanliga gröna tabletter blir alltid perfekt resultat.

Och… när jag fyller på salt så känner den av det direkt. Bosch!

• Gilla
Lasse Harald
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.