19 949 läst ·
115 svar
20k läst
115 svar
Varför får jag inte göra ROT-avdrag för att lämna mina fönster till fönsterrenovering?
Det kallas demokrati, politikerna vi röstar fram hittar på saker. Svårare än så är det inte. Att klaga hjälper sällan….A ArneTW skrev:Tycker rättvisa är nåt att sträva efter men det verkar då inte gälla alla...
Förklara en gång till varför du får göra avdrag för din hantverkare som renoverar ditt kök igen men jag får inte göra avdrag för min mekaniker som reparerar min maskin...
Bara det ena bidrar till bättre miljö och bättre användande av resurser.
/ATW
Rättvisa, innebär det att någon annan alltid ska bekosta någon annansA ArneTW skrev:Tycker rättvisa är nåt att sträva efter men det verkar då inte gälla alla...
Förklara en gång till varför du får göra avdrag för din hantverkare som renoverar ditt kök igen men jag får inte göra avdrag för min mekaniker som reparerar min maskin...
/ATW
Det låter som du driver ett företag, då kan du dra av hela kostnaden för 'din' mekaniker.A ArneTW skrev:Tycker rättvisa är nåt att sträva efter men det verkar då inte gälla alla...
/ATW
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Rot avdraget är ju självfinansierat av skatteintäkter från just dom jobben som dom skapar innan rotavdraget så fanns det extrem stor marknad för svartjobb och den finns inte kvar längre men jobben blir ju fortfarande gjorda den delen som skatteverket betalar tar dom ju från snickarna som gör jobbet plus att dom säkerställer ytterligare pengar på momsen. Så vill man spara skattekostnader får man leta nån annanstans
A ArneTW skrev:Tycker rättvisa är nåt att sträva efter men det verkar då inte gälla alla...
/ATW
Det blir det definitivt inte, bidrag ges normalt till personer som inte har de ekonomiska medlen att köpa en tjänst eller produkt, typ det som tidigare kallades socialbidrag.D Daniel 109 skrev:
Avdrag brukar införas för att stimulera personer att köpa vissa varor eller tjänster, t.ex. renovera köket där hemma, så att snickaren kan fortsätta att driva sitt företag, även om det kanske inte är ekonomiskt bärkraftigt, men då kan behålla sina anställda.
Ja, de kallas olika saker. Men det medför ju inte att de fungerar p helt olika sätt. Oavsett vad du kallar det så är det en överföring av medel från det allmänna till den som får medlen. Vilket således medför att övriga behöver betala mer om de offentliga finanserna ska vara lika starka.P Peter787 skrev:
Tror man att avdrag inte kostar något medan bidrag gör det så lurar man sig.
Nej, ska vi ha en gemensam offentlig sektor. Med skola, polis, vård, försvar mm. Få behöver vi alla bidra med det. Om någon inte gör det för att de istället renoverar så måste övriga bidra mer. Samma sak om någon är sjukskriven eller arbetslös.
I en demokrati är det väl ok att framföra sin åsikt... och hoppas att den snappas upp av tillräckligt många och någon politiker så vi kan få en förändring...?Jonatan79 skrev:
/ATW
Det är ju en jäkla tur att de inte gjorde det, eller tog bort ränteavdraget. Då hade det varit ännu svårare för riksbanken att höja räntan och kronkursen hade varit ännu sämre --> kollektivt fattigare.A ArneTW skrev:
...Då hade inte Riksbanken behövt höja räntan utan vi hade kollektivt varit rikare och kronkursen hade inte sjunkit.H hapazard skrev:
Så du har helt fel.
Det är politikens abdikering som tvingar fram räntehöjningar.
/ATW