P
kashieda kashieda skrev:
Om du vill angripa skolan så kan du börja med att den inte lärt dig att majoriteten är mer än 50% - 34,3+16,0+8,1 = 58,4 > 50...
Du kan ju ta dig tiden att läsa texten under diagrammet, 47% har väntat upp till 90 dagar på operation, jag antar att 53% har väntat längre, och är mer än hälften även för dig, med dina matematikkunskaper ?

Fairlane
P Peter787 skrev:
Du kan ju ta dig tiden att läsa texten under diagrammet, 47% har väntat upp till 90 dagar på operation, jag antar att 53% har väntat längre, och är mer än hälften även för dig, med dina matematikkunskaper ?
Sista meningen, medianvärdet 81 dagar...
Mer eller mindre än 90 dagar?

Bollen tillbaks till dig... 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Sista meningen, medianvärdet 81 dagar...
Mer eller mindre än 90 dagar?

Bollen tillbaks till dig... 😉
Du tror uppenbarligen att medianvärde är det samma som medelvärde, det är det inte.
Din boll rullade av planen...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Peter787 skrev:
Du tror uppenbarligen att medianvärde är det samma som medelvärde, det är det inte.
Din boll rullade av planen...
Nej det tror jag verkligen inte. Medianvärdet är vad personen i mitten har. Dvs man stryker den med längst väntetid och den med kortast. Sen gör man samma sak igen, och igen. Nu hamnar vi på 81 dagar och då har 50% väntat längre och 50% kortare.

Klarade du grundskolans matematik?

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det tror jag verkligen inte. Medianvärdet är vad personen i mitten har. Dvs man strycker den med längst väntetid och den med kortast. Sen gör man samma sak igen, och igen. Nu hamnar vi på 81 dagar och då har 59% väntat längre och 50% kortare.

Klarade du grundskolans matematik?
Läs texten under diagrammet så förstår du kanske...
92000 hade väntat upp till 90 dagar, 104000 hade väntat längre än 90 dagar.

Tack, jag klarade matematiken på både grundskolan och teknisk högskola.

Du kan ju fundera på vad medianvärdet och medelvärdet är på denna serie :
1, 1, 10

Ibland är det ena bättre för att beskriva datamängden, ibland det andra, men det får du hitta själv, Google är din vän.

P Peter787 skrev:
De som redan har en genomförd åtgärd ingår inte i gruppen som väntar. Så du tolkar siffran fel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
De som redan har en genomförd åtgärd ingår inte i gruppen som väntar. Så du tolkar siffran fel
Daniel, jag tycker att du ska ringa SKR och berätta att deras rapport är felaktig 🤣

PS, det var inte jag som skrev texten med litet typsnitt under diagrammet...

Svensk sjukvård har fortfarande STORA problem, det hjälper inte att politiker kastar pajer på varandra och tror att de kan revolutionera sjukvården under en mandatperiod, bara dom får makten.

Redigerat:
Det är inte fel. Det är du som inte förstår vad det står. Läs texten igen och min förklaring så kanske poletten trillar ner.

P
D Daniel 109 skrev:
Det är inte fel. Det är du som inte förstår vad det står. Läs texten igen och min förklaring så kanske poletten trillar ner.
Det är nog du som ska läsa SKRs text.
Den beskriver status den 30/9 2022 och är väldigt tydlig med att av totalt drygt 196000 patienter som väntar på en operation eller annan behandling, har
drygt 92000 väntat upp till 90 dagar och drygt 104000 hade väntat längre än 90 dagar.

Vad är det jag missförstår av detta ?

Fairlane
P Peter787 skrev:
Läs texten under diagrammet så förstår du kanske...
92000 hade väntat upp till 90 dagar, 104000 hade väntat längre än 90 dagar.

Tack, jag klarade matematiken på både grundskolan och teknisk högskola.

Du kan ju fundera på vad medianvärdet och medelvärdet är på denna serie :
1, 1, 10

Ibland är det ena bättre för att beskriva datamängden, ibland det andra, men det får du hitta själv, Google är din vän.
Medelvärde 4, medianvärde 1. Svårare än så är det inte. Jag behöver inte google för detta.

Hur kan mer än hälften väntat mer än 90 dagar om medianvärdet är 81?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
När det gäller skolresultatet, antar jag att du menar PISA undersökningen som sker vart 3:e år, fast sista intervallet var 4 år, pga. Covid.
För PISA 2018, tog Sverige bort 11% av eleverna från statistiken, trots att reglerna för PISA säger att max 5% får tas bort för att "normalisera" resultatet, undrar varför ?
Det här visar att det inte är skolan det är fel på, utan att elevunderlaget är dåligt. Många nyanlända och barn till analfabeter drar ner resultatet.

Det är nog ett problem som går att lösa det också, men det lär inte bli lätt. Man måste nog ha riktigt bra morötter för studieframgång och fokus på en kunskapskultur såväl som mindre studiekrävande vägar fram till gedigna arbetaryrken.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Men vad har skolan med ROT-avdrag att göra?

P Peter787 skrev:
Det är nog du som ska läsa SKRs text.
Den beskriver status den 30/9 2022 och är väldigt tydlig med att av totalt drygt 196000 patienter som väntar på en operation eller annan behandling, har
drygt 92000 väntat upp till 90 dagar och drygt 104000 hade väntat längre än 90 dagar.

Vad är det jag missförstår av detta ?
Att du inte kan se medelvärdet på vätetiden i kön. De som har fått snabb behandling finns ju inte kvar i kön.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Lyssna gärna på ekonomen Andreas Cervenkas sommarprat: både S och M har i årtionden monterat ned förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt mm. Resultatet är att Sverige är ett globalt lågskatteland för rika men ett högskatteland för oss löntagare. Är nog där skon klämmer.,

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Det är fortfarande inkomstskatter även för de rika.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.