Marie_Therese Marie_Therese skrev:
Kan någon förklara för mig på vilket sätt det gynnar:
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
Hitta en firma som ser mellan fingrarna med detta. Karmarna måste ändå målas på plats. Ingen märker om några fönsterbågar tillfälligt lämnar platsen.
Jag har iaf inte haft problem att hitta smidiga lösningar på detta. Lycka till

Marie_Therese Marie_Therese skrev:
Kan någon förklara för mig på vilket sätt det gynnar:
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
Behöver du skylta med att fönstren renoveras på annan plats, alltför dumma lagar och regler kan man strunta i, eller tänja lite på gränserna, helt enkelt spela lite dum.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Njaa.. Det är ju firman som skall ansöka om utbetalning. Firman tar då en stor risk om de ger felaktig information om det utförda arbetet.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Jag tycker det är dags att diskutera rotavdraget igen... Varför ska mina skattepengar gå till att stötta fastighetsägare och hantverkare... båda grupperna verkar ju överhettade nu.

Jag skulle hellre se stöttning av annan lokal handel som verkar gå på knäna.

/ATW
Nu är det ju fastighets-/lägenhetsägarens skattepengar som reduceras, dina skattepengar är inte involverade i transaktionerna.

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Problemet är mer juridiskt. Hantverkarfirman lämnar in ansökan om ROT/RUT som du inte riktigt kan påverka. Reglerna för vad som är ROT/RUT- berättigat är helt villkorligt uppsatta av Skatteverket utan logik.
Man är helt utelämnat dill hantverkarens bedömning. Även om det ligger Skatteverkets beslut om dina skatter i botten har du ingen möjlighet att överklaga myndighetsbeslut här, som du kan i alla andra fall av myndighetsbeslut. Helt vrickat ur rättsäkerhetssynpunkt.

• Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nu är det ju fastighets-/lägenhetsägarens skattepengar som reduceras, dina skattepengar är inte involverade i transaktionerna.
Vad yrar du om... I så fall vill jag sluta betala skatt helt eftersom ingen annan är involverad i de transaktionerna än mig...

Det lär väl inte dröja innan hantverkarna vill ha mer stöd än de redan har...

/ATW

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Eller så kan man se det som att skatterna inte höjts pga rot-avdraget och knappast skulle sänkas om det försvann. Om vi ska diskutera hål i statens skattkista finns det kanske 100 eller fler bidrag mm som ska ses över först….

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om... I så fall vill jag sluta betala skatt helt eftersom ingen annan är involverad i de transaktionerna än mig...

Det lär väl inte dröja innan hantverkarna vill ha mer stöd än de redan har...

/ATW
Du vet tydligen inte hur ROT och RUT fungerar...
Dessa är AVDRAG, inte bidrag.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du vet tydligen inte hur ROT och RUT fungerar...
Dessa är AVDRAG, inte bidrag.
Det kan du ju intala dig... du kan väl fortsätta och säga att ränteavdrag heller inte är heller är en allmosa till de stackars husägarna...

/ATW

• Gilla
kurlakarl och 2 till
  • Laddar…
Avdrag eller bidrag i det här fallet är ju bara sematik, resultatet är detsamma, mindre pengar i statens kassa som kunde slösats bort på nåt helt onödigt 😉

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Det kan du ju intala dig... du kan väl fortsätta och säga att ränteavdrag heller inte är heller är en allmosa till de stackars husägarna...

/ATW
Tycker mig höra en avundsjuk sosse bakom dina påståenden.

• Gilla
HenrikP och 3 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Avdrag eller bidrag i det här fallet är ju bara sematik, resultatet är detsamma, mindre pengar i statens kassa som kunde slösats bort på nåt helt onödigt 😉
Tanken bakom ROT och RUT är ju dels att arbeten som inte blivit utförda, ska generera omsättning till företag, och kanske minska svartarbetena.
Dessutom är ju avdragen begränsade både i procentsats på fakturerat arbete och totalt årligt avdrag, men avundsjukan är en stark drivkraft i det här landet.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du har en något udda syn på offentliga medel. Det blir exakt samma effekt oavsett om du kallar det avdrag eller bidrag.

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
P
Ska vi enas om att kalla det drag, kort och gott?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tycker mig höra en avundsjuk sosse bakom dina påståenden.
Tycker rättvisa är nåt att sträva efter men det verkar då inte gälla alla...

Förklara en gång till varför du får göra avdrag för din hantverkare som renoverar ditt kök igen men jag får inte göra avdrag för min mekaniker som reparerar min maskin...

Bara det ena bidrar till bättre miljö och bättre användande av resurser.

/ATW

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.