20 434 läst ·
115 svar
20k läst
115 svar
Varför får jag inte göra ROT-avdrag för att lämna mina fönster till fönsterrenovering?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Hitta en firma som ser mellan fingrarna med detta. Karmarna måste ändå målas på plats. Ingen märker om några fönsterbågar tillfälligt lämnar platsen.Marie_Therese skrev:
Kan någon förklara för mig på vilket sätt det gynnar:
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
Jag har iaf inte haft problem att hitta smidiga lösningar på detta. Lycka till
Behöver du skylta med att fönstren renoveras på annan plats, alltför dumma lagar och regler kan man strunta i, eller tänja lite på gränserna, helt enkelt spela lite dum.Marie_Therese skrev:
Kan någon förklara för mig på vilket sätt det gynnar:
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Njaa.. Det är ju firman som skall ansöka om utbetalning. Firman tar då en stor risk om de ger felaktig information om det utförda arbetet.
Nu är det ju fastighets-/lägenhetsägarens skattepengar som reduceras, dina skattepengar är inte involverade i transaktionerna.A ArneTW skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Problemet är mer juridiskt. Hantverkarfirman lämnar in ansökan om ROT/RUT som du inte riktigt kan påverka. Reglerna för vad som är ROT/RUT- berättigat är helt villkorligt uppsatta av Skatteverket utan logik.
Man är helt utelämnat dill hantverkarens bedömning. Även om det ligger Skatteverkets beslut om dina skatter i botten har du ingen möjlighet att överklaga myndighetsbeslut här, som du kan i alla andra fall av myndighetsbeslut. Helt vrickat ur rättsäkerhetssynpunkt.
Man är helt utelämnat dill hantverkarens bedömning. Även om det ligger Skatteverkets beslut om dina skatter i botten har du ingen möjlighet att överklaga myndighetsbeslut här, som du kan i alla andra fall av myndighetsbeslut. Helt vrickat ur rättsäkerhetssynpunkt.
Vad yrar du om... I så fall vill jag sluta betala skatt helt eftersom ingen annan är involverad i de transaktionerna än mig...P Peter787 skrev:
Det lär väl inte dröja innan hantverkarna vill ha mer stöd än de redan har...
/ATW
Eller så kan man se det som att skatterna inte höjts pga rot-avdraget och knappast skulle sänkas om det försvann. Om vi ska diskutera hål i statens skattkista finns det kanske 100 eller fler bidrag mm som ska ses över först….
Du vet tydligen inte hur ROT och RUT fungerar...A ArneTW skrev:
Dessa är AVDRAG, inte bidrag.
Tanken bakom ROT och RUT är ju dels att arbeten som inte blivit utförda, ska generera omsättning till företag, och kanske minska svartarbetena.D Dilato skrev:
Dessutom är ju avdragen begränsade både i procentsats på fakturerat arbete och totalt årligt avdrag, men avundsjukan är en stark drivkraft i det här landet.
Tycker rättvisa är nåt att sträva efter men det verkar då inte gälla alla...P Peter787 skrev:
Förklara en gång till varför du får göra avdrag för din hantverkare som renoverar ditt kök igen men jag får inte göra avdrag för min mekaniker som reparerar min maskin...
Bara det ena bidrar till bättre miljö och bättre användande av resurser.
/ATW