32 725 läst ·
79 svar
33k läst
79 svar
Varför du inte ska koppla el själv eller ha koll på om du ändå gör det.
Finns dessutom ett otroligt detaljerat kopplingsschema över hela huset. Ett för varje grupp. Dålig bildkvalite på elschemat då jag fotade datorn.
Hela systemet är också uppmärkt på plats. Med ett eget märknings system.
(Finns inga krav på att följa en viss standard när man märker upp)
Ja jag vet. Kanske är jag lite galen. Men de bjuder jag på ;-)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och det behöver som sagt inte vara fel bara för att det var flera.henrikbergman86 skrev:
Felet var i det här fallet att de inte satt fast. (Förutsatt att du inte drog för kung och fosterland då).
Och vad gäller sin sektionering av JFB så är kyl/frys på egen överspelat sedan flera decennier tillbaka. Skälet till att den kom till var att kylar och frysar läckte så mycket ström att de tenderade att lösa ut JFBer och fick resten att slockna (inte tvärtom som alla verkar vara rädda för...)
Är man rädd för att maten i frysen skall tina, så behöver man temperatur övervakning. Något som är enkelt att ordna idag. Inte överdriven sektionering. Det är trots allt temperaturen i frysen du är intresserad av, inte om något annat fått ström eller inte. (Betydligt mycket mer mat torde fö gå förlorad pga att frysar går sönder, inte att JFBer löser ut).
Ska vi hålla oss till ämnet är mitt förslag till formulering:
- Om två ledare ligger under samma klämma så ska tillverkaren av komponenten tillåta det och maxarean inte överskridas.
- Kablarna bör vara av samma typ (inte en Flertrådig med en EK)
- De ska inte tvinnas före inläggning i klämman
- De bör efterdras efter 1-2 år.
- Om två ledare ligger under samma klämma så ska tillverkaren av komponenten tillåta det och maxarean inte överskridas.
- Kablarna bör vara av samma typ (inte en Flertrådig med en EK)
- De ska inte tvinnas före inläggning i klämman
- De bör efterdras efter 1-2 år.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Utmärkt, jag skulle vilja lägga till det uppenbara att vara noggrann och se till att båda ledarna sitter bra, bredvid varandra, och inte enbart stirra sig blind på att en viss kombo är "tillåten". Jag har i provbänk konstaterat att FK1.5 och RK6 under samma hissklämma i en dvärg sitter som berget, men det betyder inte att det är riskfritt och kan göras med en hand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Du visar god ambition och gott hantverk, men denna punkt tar tyvärr ned allt detta. Här bör du tänka om till brytande skydd istället. Det spelar ingen roll att dvärgen kanske bara har märkströmmen 0.5 A, hela systemet utsätts för den fulla kortslutningsströmmen i alla fall.henrikbergman86 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Men nu var det FK, inte EK. Poängen var att man även behöver vara noggrann med montaget, inte bara mula dit två likadana ledare och dra åt. Ofta sitter hissklämman på en höjd som kräver att man kliver upp på en pall för att se ovansidan av JFBn.
Det här har vi diskuterat förut och åsikterna går isär.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag föreslår alltid att sätta en PSA på kyl och frys just för risken att förstöra mat om det blir jordfel i någon annan del av anläggningen. Dessutom sätter jag en egen PSA på allt som är utomhus men det fungerar oftast bara när man bygger nytt. Äldre hus har sällan egna grupper som tar ev. vägguttag och lampor ute.
En del förespråkar att sätta minst en belysningsgrupp ihop med kyl/frys för att se om den löst ut men åtminstone jag brukar öppna kyl/frys ett par gånger om dagen och lär se om den har löst ut på det sättet.
Alla gör som man vill men det känns fel att påstå att kyl/frys på egen jordfelsbrytare eller PSA är överspelat sedan länge. Den ursprungliga anledningen må vara gammal men inte förfarandet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Jag hittar en PSA (Hager 10A) på elbutik.se för 665:- . Så låt oss anta att de kostar ungefär i den häraden.Müssli skrev:
Det är extremt mycket pengar att lägga på att hantera en sådan här risk (dvs en risk som i stort sett inte förekommer) och då dessutom inte lyckas med att lösa det faktiska problemet. Dvs att övervaka temperaturen i frysen.
Det är en lösning på, dessutom, ett delproblem som inte kan vara baserat på någon som helst analys av ens den enklaste av modeller (exv. ett felträd).
gäller denna märkning i hela huset?henrikbergman86 skrev:Finns dessutom ett otroligt detaljerat kopplingsschema över hela huset. Ett för varje grupp. Dålig bildkvalite på elschemat då jag fotade datorn.
[bild]
[bild]
Ragnar_AT skrev:
Logga in
Skapa konto
Det kommer ett meddelande i telefonen om kyl eller frys blir för varma, typ öppen dörr eller strömavbrott. Och det är väl tur det, för jag har EN JFB till hela huset. Och ca 16h avbrottsfri kraft till "teknikrummet", annars blir det kärvt att få iväg några varningar när JFB löst ut...
Dåligt kalibrerad sensor eller väldigt kall kyl? Nog för att jag kör fyra grader själv men även där mår grönsaker och frukt dåligt (min fru envisas med att ställa in sånt i kylen).martin43 skrev:
Den ligger inom några tiondelar, men den sitter lite dumt så när kompressorn går ser det kallt ut. Det är mkt lite tid under +4C. Grönsakerna ligger svaldelen av kylen och frukten på bänken.tommib skrev:
Det finns en omröstningstråd som försöker utröna hur stort problemet kan vara i verkligheten med samma JFB på kyl/frys + annat:
https://www.byggahus.se/forum/el/155984-brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvlosa.html
https://www.byggahus.se/forum/el/155984-brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvlosa.html