De flesta som hempular med el tänker nog bara på risken att få strömgenomgång under själva utförandet.
När väl lampan lyser är man nöjd och glad.

Få tänker nog på risken för brand eller vad en felkoppling kan få för konsekvenser.
En elektriker jag känner berättade om en herr duktig som kopplat både bastuaggregat och vattenkokare direkt till "gulgröna", annars slog ju huvudbrytaren ifrån och släkte hela huset... "Huvudbrytaren" var då jordfelsbrytaren!

Jag tror att risken för brand ändå är den största så att lyfta fram hur man ansluter rätt och säkert är bra!

Det tror inte jag. De flesta hempulare är nog väl medvetna om att strömmen skall vara bruten när man utför något jobb.

Personligen är risken för brand det jag är mest bekymrad över, och den risken är ju väldigt liten om man bara har lite koll på vad man gör. Denna tråd är ju utmärkt för att minska denna risk ännu mer, bara de kunniga är villiga att dela med sig av sin kunskap.

svartöra skrev:
I den här rapporten från EIO finns 10 sidor med "hemmapularfel" rapporterade via en enkät till medlemsföretagen.

[länk]
...
[*] Någon gillade inte att det bara finns en jfb: "Elcentraler med endast en jordfelsbrytare som täcker hela villan. Ibland även värmeanläggning."
Och på vilket sätt skulle det vara fel och ett tecken på hemmapulande? Jag har det själv så pga att det är det enkla och rationella sättet att koppla in JFB i efterhand när man har diazedcentraler. Fungerar för mig och för många andra alldeles utmärkt. (Med de sedvanliga brasklapparna om för stort samlat läckage, typ av uppvärmning osv.)

Som så mycket annat när man frågar EIO så är det si och så med den faktiska regelkunskapen bland de yrkesverksamma själva. Man "gör som man alltid gjort" och allt annat är "fel" eller "hemmapul"...

Jag hade också en jfb kopplad på hela huset inklusive värmesystemet. Det var försäkringsbolaget som valde elektriker och jag ifrågasatte aldrig om han var behörig. Hade jag vetat att det var hemmapulat så hade jag inte betalat.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
De som svarat på enkäten kan ju knappast anses vara objektiva.
Absolut inte, och det var inte heller poängen. Listan är av visst intresse i tråden som katalog över fel och "fel" som yrkesverksamma elektriker har reagerat på. Det mesta är, som sagt, sådant som ingen kompetent hempulare skulle göra, men vissa saker kan ändå vara värda att lägga märke till. T ex att den som kommenterade den röda FK:n tydligen inte själv skulle kommit på tanken att använda röd färg. Därmed kanske även den kompetente hempularen ska låta bli röd färg, även om det strikt taget är tillåtet.

vp-rör kräver sin man eller kvinna: "vp-rör bockade utan bockfjäder (med kabel idragen) med tvärveck som följd."
Var i en väns lägenhet, byggt 1960 och fixade lite med elsystemet. Spismatningen var 4x2,5/1,5 med udda färger (svart, lila, gul och brandgul om jag minns rätt, nollan borde ha varit grå enligt dåtidens VDE-bestämningar) och vad jag vet borde jorden ha varit 2,5 mm2. Började med att dra ny matning i VP-röret men det gick inte - uppe mot kökstaket var det tvärveck. Tog borta gamla skiten och lyckades dra i 5G2,5 EK i nya färger.

Huset är betongblock (även innerväggarna) och i hallen ville de inte fräsa för mer än ett VP-rör men det var en hel del ledningarna - trappkoppling för hallbelysning, tre gruppmatningar (2x belysning/uttag, infravärmare i badrummet) och badrumsfläkt. Det gick inte att dra i ett enkelt 13,5 mm VP och därför använde de 0,5 mm2 för mellantrådarna och tändtråden).

Matningen var 4x6 mm2, jord kom från vattenledingen i köket (1,5 mm2). TT-nät utan JFB. Nu är det 5G10 mm2 FK och ny normcentral med JFB (TN-C-S).

Fast den bärande konstruktionen ska väl följa bygglovet, så där finns en kontroll i förväg.

Efter att ha sett vilka läskiga saker hemmapulare som "vet hur man gör" har gjort måste jag säga att reglerna är nödvändiga. De fel som togs upp ovan är mycket lindrigare än de jag har sett på visningar, hemma hos folk mm.

Redigerat:
De få gånger jag skalar kabel så undersöker jag grejjerna nogrannt innan jag kopplar in dem. brukar ta höjd för ev felskalningar(rätt sorts verktyg för skalning osv är ju även att föredra). De gånger jag skall göra större ingrepp tex att lägga till ett extra uttag el lampa med brytare osv så konsulterar jag sk yrkeselektriker först om tillvägagångssätt. Förstår varför vanliga svenssons inte skall koppla el själv osv(har ju tom sett yrkesfolk gjort de mest konstiga lösningar). tänker man bara ett steg längre än näsan når kommer man långt även som hemmapulare. handlar i grund o botten om sunt tänkande

Hemma-fixare saknar oftast utrustning för att tex mäta överslag, lägg på ett par tusen volt och se om isoleringen är dålig mellan trådarna.

Hemmafixarna saknar också en bil full med material, så det är större risk att det skarvas eller byts färg när den blå kabeln tar slut...

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Kan ju tipsa om lite för mig helt oumbärliga el-relaterade verktyg. Hole-in-one för håltagning i gipsskivor för dosorna, och Knipex Ergostrip för att skala kabel. Inte de billigaste men resultatet blir bra.

Har båda. Dock är knipexen lite sliten.

Mikael_L
Ragnar_AT skrev:
Var i en väns lägenhet, byggt 1960 och fixade lite med elsystemet. Spismatningen var 4x2,5/1,5 med udda färger (svart, lila, gul och brandgul om jag minns rätt, nollan borde ha varit grå enligt dåtidens VDE-bestämningar) och vad jag vet borde jorden ha varit 2,5 mm2.
På den tiden (1960) var det troligast en lokal färgstandard som bestämts utav det lokala elverket, eller att färgerna på orten följde en sådan tidigare standard historiskt. Vi hade inga nationella eller internationella färgstandarder på kabel i hus på den tiden.

Man drar som regel jorden i samma dimension som fasledarna. Men för det mesta kan man gå ner en dimension om man vill och orkar räkna lite:
http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf
https://www.byggahus.se/forum/el/118168-1-5-mm-jord-vid-3-fas-16a-till-spis.html

Redigerat:
Mikael_L
Andreas Lundgren skrev:
Hemma-fixare saknar oftast utrustning för att tex mäta överslag, lägg på ett par tusen volt och se om isoleringen är dålig mellan trådarna.

Hemmafixarna saknar också en bil full med material, så det är större risk att det skarvas eller byts färg när den blå kabeln tar slut...
Elektriker saknar oftast utrustning för att tex mäta överslag, lägg på ett par tusen volt och se om isoleringen är dålig mellan trådarna.
:)

Har dom alls en sådan utrustning på firman så finns det ofta bara ett ex, och den ligger på kontoret nästan jämt.
Vår firma har två, de ligger på kontoret nästan jämt.
Det meggas troligen bara ett tiotal gånger per år, nästan bara när det varit stora installationer.

Jag själv åker dock omkring med en egen installationsprovare i bilen jämt. Meggar ändå inte ofta, kanske 2-5 ggr per år. Men jag testar JFB och provar kontinuitet väldigt ofta faktiskt (typ varje vecka åtminstone). Absolut mest på företaget enligt chefen.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Elektrikern jag anlitade tyckte det var helt onödigt att megga, jag ville absolut ha meggat, eftersom vi hade dragit i nya trådar i rör som var skarvade med gamla pansarrör, var orolig att någon vass kant hade skadat isolering.

Slutade med att jag åkte och handlade en isolationstestare på Kjell o company.

Vi rev en vägg mellan kök och tambur, den stod ovanför centralen i källaren, det gick 26 grupper i väggen, alla fick dras om i en båge via ytterväggen.

Andreas Lundgren skrev:

Det är ju vad man har för inställning, saknar jag något så köper jag det på vägen hem från jobbet eller beställer, för mig är det inte kritiskt om någon liten del står still en vecka. Det är bättre det blir gjort ordentligt.

Skulle jag ha en hantverkare som glömt/behöver köpa något så vill inte jag betala för den extra körningen och tid(~2h i mitt fall) och hantverkaren vill nog inte ta det som en förlust. Så i mitt fall så är det större risk att hantverkaren hittar på en fullösning.

Isolations-mätning mm. bör man naturligtvis gör, inget svårt om man har tillgång till utrustning, Vilket det flesta dock inte har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.