925 läst ·
17 svar
925 läst
17 svar
Varför blir det fukt i hörn på fönster?
Liten uppdatering, vi har nu renoverat färdigt gaveln. Dvs bytt samtliga reglar och fasad på gaveln (över- och undervåning). Nu visar det sig att samtliga fönster har haft väldigt begränsad och ojämn spalt mellan fönsterkarm och regel. Man ser att spalten är för liten för korrekt fogning, vilket jag misstänker kan vara orsaken till fukt i konstruktionen.
Sen ser vi också, från insidan, att alla reglar är kapade i hörnen, så snickarna som var här sa att fönstrena i princip satt fast i fasaden och att den, teoretiskt skulle kunna gå at ttrycka in i rummen, då den satt fast i reglar som var kapade (dvs lösa).
Nu är jag ingen expert på fönstermontering, men det känns som att det är något fuffens på gång här. Vad tror ni?
Sen ser vi också, från insidan, att alla reglar är kapade i hörnen, så snickarna som var här sa att fönstrena i princip satt fast i fasaden och att den, teoretiskt skulle kunna gå at ttrycka in i rummen, då den satt fast i reglar som var kapade (dvs lösa).
Nu är jag ingen expert på fönstermontering, men det känns som att det är något fuffens på gång här. Vad tror ni?
Aa, fönstrena byttes 2020, så var ju inte allt för länge sedan. Men misstänker att allt det här har påverkat huruvida fukt trängt in och orsakar skada.D D_Anders skrev:
Klicka här för att svara