Hej!

Har börjat bygga en gäststuga där vi valde att köra med platta på mark. I första kalkylen så hade vi räknat med ett attefallshus om 25 kvadrat, och att plattan skulle landa på 41535 SEK (1661 SEK / m²) om vi gjorde allt arbete själva. Efter en del om och men landade det i en gäststuga om 36 kvadrat istället.

I detta var alltså allt material inräknat (dränering, makadam, markarbete, avlopp, golvvärme, m.m.)

Nu är grunden nästan klar, det som är kvar är väl i och för sig det viktigaste moment - gjutningen. Räknat på priset vi fick från Swerock för betong inkl. transport kommer allt att landa på ca 58000 exkl. arbetstid (dvs 1661 SEK / m²). Däremot så kommer vi (efter att ha blivit rekommenderade detta här på forumet) att ta in extern hjälp vid själva gjurningen.

Vår arbetsinsats hittills är ca 140 timmar.

Min fråga är egentligen hur vissa lyckas komma ner under 1000 SEK / m² - ibland under 500 SEK / m² på sina plattor. Beror det på prisökning över tid, säsong eller på var man beror?

Något som drog iväg som vi inte räknat med vara att lutningen i gropen blev onödigt brant, vilket innebar 3-4 dagar extra arbete med att padda grus, samt ett extra tipplass á 3800 SEK. Detta har ju fortfarande bara gjort marginell skillnad.

2011 - 180 m², 80000 SEK = 444 SEK / m² (gjort själv?)
Källa: https://www.byggahus.se/forum/threa...e-loesvirke-staemmer-det.176497/#post-1354129

2011 - 45 m², 20000 SEK = 444 SEK / m² (gjort själv)
2011 - 75 m², 60000 SEK = 800 SEK / m² (gjort själv + entreprenad)
2011 - 60 m², 61800 SEK = 800 SEK / m² (gjort själv + entreprenad)
2007 - 63 m², 54800 SEK = 869 SEK / m² (gjort själv?)
Källa: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-till-garage.182523/

2016 - 116 m², 134000 SEK = 1155 SEK / m² (gjort själv + entreprenad, notera att jag tagit bort posten 'eget arbete' då jag inte har räknat med det i min kalkyl)
Källa: https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-platta-mark

Givetvis har jag även stött på de som ligger närmare mig i kostnad och även över, men jag undrar som sagt hur folk lyckas komma ner i riktigt låga kvadratmeter priser.

Och hade jag kunnat köpa grunden på helentreprenad för 1500 - 2000 SEK / m²?

D09
Du jämför några exempel med ca 6-10 år bakåt.

Har det skett något prisförändring sen dess? :)

• Gilla
1
  • Laddar…
S
du får väl ta in prisförslag.
sen matrialval är ju prissklillnad.
tycker du det är konstigt att priser ändras? alla omkostnader ändras.
skall vi tillbaka till 1980 priser?

Vad är det för svar ni ger TS? :cry:
Visst finns det inflation men det är orimligt att tro att priserna ökat med 100-300% på 6 år.
Det måste finnas andra faktorer som förklarar prisskillnaden och det är väl dessa som TS är ute efter.

Chaly
Har alla plattor du jämför golvvärme?

T tompaah7503 skrev:
Visst finns det inflation men det är orimligt att tro att priserna ökat med 100-300% på 6 år.
Det måste finnas andra faktorer som förklarar prisskillnaden och det är väl dessa som TS är ute efter.
Tack för svar @tompaah7503

Det är precis det jag är ute efter, alltså att få veta vilka faktorer det är som spelar in.

Trodde jag reserverade mig något från syrliga svar genom frågeställningen 'Beror det på prisökning över tid, säsong eller på var man beror?' i mitt ursprungsinlägg, men tydligen inte :D

Chaly Chaly skrev:
Har alla plattor du jämför golvvärme?
Det är en mycket bra fråga. I plattan från 2016 vet jag att golvvärme ingick, och nu när jag kollar igen så ser jag att han betalade 129 SEK / m² för sin golvvärme, medens vi hamnade på 226 SEK / m² - så svaret kanske är så enkelt som många bäckar små. Men det är fortfarande en bra bit kvar för att komma ner till 444 SEK / m².

Ytterligare ett kanske "syrligt" svar:

Om man vill pressa priset.
Varför då t.ex. lägga golvvärme i en gäststuga, som kanske inte används så ofta?

Jag gjorde min garageplatta på 70kvm förra året själv förutom 2 som hjälpte till med betongen. Landade på 60000kr med all vvs osv.

S
M Maltesen skrev:
Tack för svar @tompaah7503

Det är precis det jag är ute efter, alltså att få veta vilka faktorer det är som spelar in.

Trodde jag reserverade mig något från syrliga svar genom frågeställningen 'Beror det på prisökning över tid, säsong eller på var man beror?' i mitt ursprungsinlägg, men tydligen inte :D

Det är en mycket bra fråga. I plattan från 2016 vet jag att golvvärme ingick, och nu när jag kollar igen så ser jag att han betalade 129 SEK / m² för sin golvvärme, medens vi hamnade på 226 SEK / m² - så svaret kanske är så enkelt som många bäckar små. Men det är fortfarande en bra bit kvar för att komma ner till 444 SEK / m².
du vill alltså ner till ett pris för 10 år sen? säkerligen kan du få det med utländska som skyffel blandar din betong

D09
T tompaah7503 skrev:
Finns massor av orsaker till att prisbilden påverkas men noterade att man förväntas presentera samtliga i sin helhet och inte i delar så jag avstår (y)

Mikael_L
Såvitt jag minns (men minnet bleknar med åren dock) så gick bara materialet till vår grund (platta + grund) på något i häraden 800:-/kvm för ca 5 år sedan.
Och då försökte jag pressa kostnaden så gott det gick.

Mikael_L
Mikael_L
Och ca 2008 så gjöt en kompis till mig "nyckelfärdigt" för 1700:-/kvm

Det var med allt, ifrån markarbeten till färdig platta. Dock på en ort där byggboomen verkligen inte hade rullat igång än på den tiden.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ytterligare ett kanske "syrligt" svar:

Om man vill pressa priset.
Varför då t.ex. lägga golvvärme i en gäststuga, som kanske inte används så ofta?
Inte alls! Jag tror jag har uttryckt mig dåligt, ber om ursäkt för det.

Hade jag velat pressa priset hade det nog blivit plintgrund, men nu ville vi gärna ha en ok komfort då denna gäststuga främst kommer användas av mig och mina syskon (den står på mina föräldrars tomt, jag hjälper bara till) - ibland ett par veckor i streck och då kan det bli lite väl trångt i deras hus.

Jag var mest nyfiken på hur vissa lyckas få ner det till så mycket lägre nivåer när jag trodde att jag hade varit prismedveten i mina inköp.

T.ex. hur @shomakie lyckades få nästan dubbla ytan till samma pris bara ett år tidigare, men jag gissar att han körde 300 mm och ingen golvvärme.

SBH skrev:
du vill alltså ner till ett pris för 10 år sen? säkerligen kan du få det med utländska som skyffel blandar din betong
Som jag skrev till @KnockOnWood så är jag nog dålig på att uttrycka mig. Jag är inte ute efter att komma ner i pris, då grunden mer eller mindre är klar - det tåget har gått. Jag undrade mest på vilka områden jag kunde sparat. Finns det till exempel billigare kantelement än de som finns hos Byggmax och Bauhaus?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Såvitt jag minns (men minnet bleknar med åren dock) så gick bara materialet till vår grund (platta + grund) på något i häraden 800:-/kvm för ca 5 år sedan.
Och då försökte jag pressa kostnaden så gott det gick.
Då är alltså markarbete, dränering, betong, arbetstid m.m. exkluderat?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen är det väl frågan vad det är värt att jämföra priser på Malta med Sverige ...?
:)
[länk]
Allt är inköpt och byggs i Sverige :) Byggtekniken här nere är väldigt annorlunda, kan ha en lång utläggning men det kräver i så fall en ny tråd. Om det ens finns platta på mark här nere så innebär det i så fall något helt annat!

S
allt är ju matrial val. dock blir ju dyrare efter tio år. så du kan inte titta bak i tiden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.