3 987 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Varför bildas det granulat i rökkanalen?
Det är bara kaminen som är ansluten. Får ta och skaffa en sån där kamera som sitter på en lång kabel och kika ned. Bilderna på murstock/skorsten är nån annan som lagt upp. Förmodligen i fel tråd skulle jag tippa på. 😅V Vardagsrum skrev:Jo det såg ju fint ut på bilden.
Men om du har insatsrör hela vägen upp till skorstenskrönet så kan det vara var som helst längs det.
När man sätter i insatsrör så gör man det ofta (inte alltid) för att rökkanalen är dålig. Får man sen en skada på insatsröret så är ju inte rökkanalen bättre för det..
Du måste hitta var det läcker. Fira ner en kamera uppifrån taket.
Är det bara kaminen som är ansluten till den rökkanalen, eller något annat också..?
[EDIT] såg inte dina två bilder på murstock/skorsten. Är det fotat uppifrån taket..?
Det måste finnas en skarv i insatsröret som släppt och börjat läcka. Man tätar med bruk i botten för att vermikulit inta skall ”rinna ner”. Svårt att se exakt på din bild, men ser ju helt ok ut.
Man isolerar med vermikulit i hålrummet som uppstår mellan röret och den gamla murstocken för att fylla upp håligheten.
Att vermikulit nu letar sig ut i röret, innebär ju också att rök/värme hittar ut i gamla murstocken som blivit utdömd en gång i tiden eftersom man satt in ett rör.
Personligen hade jag inte vågar elda innan någon tittat på det där och hittat läckan!
Man isolerar med vermikulit i hålrummet som uppstår mellan röret och den gamla murstocken för att fylla upp håligheten.
Att vermikulit nu letar sig ut i röret, innebär ju också att rök/värme hittar ut i gamla murstocken som blivit utdömd en gång i tiden eftersom man satt in ett rör.
Personligen hade jag inte vågar elda innan någon tittat på det där och hittat läckan!
Har beställt en inspektionskamera som jag skall hämta ut på mitt lokala paketutlämningsställe idag. Skall bli spännande att se vad som är fel. Lägger upp bild om jag hittar felet. Skall följa ditt råd och inte elda förrän det är åtgärdat.G Gunnar Johansson69 skrev:Det måste finnas en skarv i insatsröret som släppt och börjat läcka. Man tätar med bruk i botten för att vermikulit inta skall ”rinna ner”. Svårt att se exakt på din bild, men ser ju helt ok ut.
Klicka här för att svara